Nekromanti Program för layout av äventyr

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bosse said:
Tackar!

Jag har Pages på en av datorerna hemma, men inte den jag använder till att skriva. Den ockuperas oftast av min fru, vilket gör det lite omständigt.

Så just nu lutar det åt att installera Scribus på min egen Mac eller använda mig av InDesign som jag har tillgängligt på jobbet. Vilken är mindre bökig att lära sig såpass att det går att göra en enklare layout? (Inget märkvärdigt, bara något som kan vara lite roligare att läsa än de PDFs jag brukar generera via Scrivener.)
Av InDesign och Scribus: Jag skulle säga att InDesign är lättast att lära sig, lägst tröskel och mest som är "färdigt".

Jämfört med Pages vet jag inte dock =)

Troberg

Sinister eater
krank said:
Arfert said:
Jag nöjer mig att säga att Scribus är bättre än sitt rykte, men det är lite bökigt.
"Lite"? Jag kollade just upp hur man bygger innehållsförteckningar =)
Gör du dem i layoutprogrammet? Jag har alltid gjort dem i ett tidigare skede.

Troberg

Sinister eater
Ett annat program jag gillade, men inte har använt på sådär 15-20 år, är PageStream. Då var det skitbra, och det utvecklas aktivt, så det kan ju vara värt en titt.

MattiasLejbrink

Swordsman
krank said:
Scribus är väl kanske i linje med InDesign CS1 eller så, nu. Kanske. Lite som att Gimp väl är typ Photoshop CS1 eller rentav 6.0.

(Inkscape är svårare att placera, för det är bättre än Illustrator på mycket, sämre på annat)
Ja det låter verkligen som att Scribus är för InDesign vad GIMP är för Photoshop. GIMP _kan_ ju göra allt (?) som Photoshop kan men användbarheten är låg och gränssnittet , framför allt fönsterhanteringen, är direkt buggig.

Arfert

Facit
Troberg said:
Ett annat program jag gillade, men inte har använt på sådär 15-20 år, är PageStream. Då var det skitbra, och det utvecklas aktivt, så det kan ju vara värt en titt.
PageStream finns fortfarande. Till de flesta plattformar. Men jag har inte testat det på 13 år, så jag vet inte hur det är i dag,

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Och ser man till att få tillgång till studentpriserna är inte Creative Suite SÅ dyrt.
Kan du ge en direktlänk? Billigaste Creative Suite verkar gå på en 2000 kronor om jag sett rätt? (Alternativt 29,99 dollar i månaden).

Nå, det är ju inte lika dyrt som att köpa en ny dator, men pages kostar 20 dollar i jämförelse.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Troberg said:
PageStream finns fortfarande. Till de flesta plattformar. Men jag har inte testat det på 13 år, så jag vet inte hur det är i dag,
Jo, jag vet, men jag hittar inte det "på de vanliga ställena", så jag har inte testat det på sistone.

Det var dock attans coolt. Allt var objekt, och alla operationer du kunde göra på objekt gick att göra på alla objekt. Tex kunde man luta en kolumn för en "Star Wars-effekt", precis som man kunde göra med bilder och annat.

Troberg

Sinister eater
MattiasLejbrink said:
krank said:
Scribus är väl kanske i linje med InDesign CS1 eller så, nu. Kanske. Lite som att Gimp väl är typ Photoshop CS1 eller rentav 6.0.

(Inkscape är svårare att placera, för det är bättre än Illustrator på mycket, sämre på annat)
Ja det låter verkligen som att Scribus är för InDesign vad GIMP är för Photoshop. GIMP _kan_ ju göra allt (?) som Photoshop kan men användbarheten är låg och gränssnittet , framför allt fönsterhanteringen, är direkt buggig.
...och de tar mycket mindre systemresurser än sina betal-motsvarigheter.

Dessutom tycker jag inte att användbarheten är sämre, men det kanske är för att jag tänker som en ingenjör.

krank

Max Raven said:
Kan du ge en direktlänk? Billigaste Creative Suite verkar gå på en 2000 kronor om jag sett rätt? (Alternativt 29,99 dollar i månaden).
Ja, 2000 kronor vad det jag menade.

Ska sägas då att CS är ju "lite mer" än Pages också. Lite trist att de inte har separat försäljning av InDesign med student/lärarlicens...

krank

Troberg said:
Dessutom tycker jag inte att användbarheten är sämre, men det kanske är för att jag tänker som en ingenjör.
Tja, allt handlar om vilka funktioner man använder och hur många klick man kan tänka sig att göra för att nå dit man vill... =)

Arfert

Facit
Ja, det är ju enjävla skillnad på CS och Pages. CS är ju ett proffsverkryg, "industry standard". Pages är kompetent, men riktat till alla, det är mycket enklare än InDesign. Det saknar vissa funktioner som ett proffvertyg ska ha.. Det duger dock till mycket. Jag skulle vilja se en proffsversion av pages, Det behövs bra layoutprogram till ett anständigt pris.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
Tja, allt handlar om vilka funktioner man använder och hur många klick man kan tänka sig att göra för att nå dit man vill... =)
Nja, fast lägger man upp sitt arbete smart så kan man göra det grymt effektivt.

Heck, du talar mad killen som håller på att snygga till sådär 30 000 e-böcker (konvertering till txt, samt total omarbetning av texten till wtt vettigt format för e-boksläsare samt tillägg av metadata och frisering av filnamn). Jag har gjort ett program som gör en statistisk analys av texten, utifrån den så skapar jag ett script som gör mesta jobbet med formatering och extrahering av metadata. Sedan ger programmet mig en massa verktyg för att efektivt arbeta med diverse massuppdateringsfunktioner på texten. Jag har räknat på det, om jag lägger en dags programmering på att spara ett enda klick per bok så är det värt det, så då gör jag det.

På samma sätt, lägger man en stund på att lägga upp mallar och strukturera sitt arbete så kan man vara grymt effektiv (det gäller iofs oavsett program).

krank

Troberg said:
På samma sätt, lägger man en stund på att lägga upp mallar och strukturera sitt arbete så kan man vara grymt effektiv (det gäller iofs oavsett program).
Och om det är automatiserbart arbete man utför, och inte - som när det gäller när jag layoutar rollspelsböcker t.ex. - nya grejer som gäller varje gång, plus typografiskt och designmässigt finlir som få om några program fixar att automatisera idag.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
Och om det är automatiserbart arbete man utför, och inte - som när det gäller när jag layoutar rollspelsböcker t.ex. - nya grejer som gäller varje gång, plus typografiskt och designmässigt finlir som få om några program fixar att automatisera idag.
Nja, du kan fortfarande spara massor av jobb med bra mallar och rutiner. Då behöver du i stort sett bara göra manuellt arbete på de sidor som skiljer sig från normalfallet, och även det blir minimalt, då du bara behöver hantera precis ändringen.

Ett annat tips är att från början designa layouten så att den är lätt att jobba med. Man behöver ju inte binda ris för egen rygg.