Rickard
Urverk speldesign
Jag lägger det här i makarforumet då det handlar om att skriva ett scenario.
Något jag har funderat på länge, men inte har haft kunskapen att göra, är att skapa en fisktanksgenerator.
Förfrågan
Det jag söker efter är någon programmerare som har kunskapen att göra detta. Det jag tänker mig är någonting som fungerar likt Sagas bygenerator och visar relationskartor likt det här:
Funktion
Generatorn ska slumpa ut fraktioner: händelser, föremål och personer/grupperingar
Generatorn ska binda samman dessa med streck (eller pilar), där varje pil ska bli förklarad hur ena fraktionen hänger samman med den andra. Detta är en relation.
Generatorn ska ge upphov till inspiration till scenarion. Användaren själv ska få fylla i luckor genom att förklara hur vissa av relationerna artar sig.
Kravlista
Onlinegenerator
Kunna visa fraktioner och dess relationer.
Relationskartan som genereras ska vara övergriplig, alltså inga fraktioner ligger för nära varandra och inga relationer ska (helst) överlappa andra relationer eller fraktioner.
Funktioner
Lista med händelser.
Lista med föremål.
Lista med personer/grupperingar.
Lista med relationer för händelser?
Lista med relationer för föremål.
Lista med relationer för personer/grupperingar.
Visa dessa i en relationskarta på ett sätt som är överskådligt.
Tillägg
Kunna utöka generatorn genom att föreslå fraktioner/relationer. Möjligtvis via en wiki.
Lista med övernaturliga saker.
Lista med rollspelsspecifika saker.
Val att kunna inkludera dessa två punkter ovan.
Val hur många händelser det ska förekomma.
Val hur många fraktioner det ska förekomma, dock minst 3.
Val hur stor procents chans det är att en fraktion är ett föremål.
Ha en enkel och avancerad version. Den enkla ser ut som Sagageneratorn medan den avancerade har massor av specialval som redan listats här ovan.
Generatorn skapar en wikisida som visar en relationskarta, där folk får gå in och skriva mer om relationskartan.
Möjlighet att välja den färg och form som relationer och fraktioner får på relationskartan.
Personer som får attribut, alltså några ord som beskriver personen.
Möjlighet för användaren att skriva in viktiga fraktioner som då kommer få fler relationer tilldelade sig och därmed blir viktigare i scenariot.
Det är inte meningen att tilläggen måste vara med men det någonting man kan hålla i huvudet för framtida versioner.
/Han som tycker det här vore en awesome generator och kan tänka sig att betala med ett Matiné-exemplar till de inblandade
[EDIT] Versionsändringar:
Lade till attribut sist till listan.
Delade upp relationer i flera delar.
Lade till i Tillägg Möjlighet för användaren att skriva in viktiga fraktioner.
Lade till i Funktion att användaren ska fylla i med förklaringar i fisktanken.
Tog bort tillägget att man ska välja hur många relationer någonting minst/max får ha.
Lade till i första Tillägget att en wiki kan användas för att föreslå fraktioner och relationer.
Något jag har funderat på länge, men inte har haft kunskapen att göra, är att skapa en fisktanksgenerator.
Förfrågan
Det jag söker efter är någon programmerare som har kunskapen att göra detta. Det jag tänker mig är någonting som fungerar likt Sagas bygenerator och visar relationskartor likt det här:
Funktion
Generatorn ska slumpa ut fraktioner: händelser, föremål och personer/grupperingar
Generatorn ska binda samman dessa med streck (eller pilar), där varje pil ska bli förklarad hur ena fraktionen hänger samman med den andra. Detta är en relation.
Generatorn ska ge upphov till inspiration till scenarion. Användaren själv ska få fylla i luckor genom att förklara hur vissa av relationerna artar sig.
Kravlista
Onlinegenerator
Kunna visa fraktioner och dess relationer.
Relationskartan som genereras ska vara övergriplig, alltså inga fraktioner ligger för nära varandra och inga relationer ska (helst) överlappa andra relationer eller fraktioner.
Funktioner
Lista med händelser.
Lista med föremål.
Lista med personer/grupperingar.
Lista med relationer för händelser?
Lista med relationer för föremål.
Lista med relationer för personer/grupperingar.
Visa dessa i en relationskarta på ett sätt som är överskådligt.
Tillägg
Kunna utöka generatorn genom att föreslå fraktioner/relationer. Möjligtvis via en wiki.
Lista med övernaturliga saker.
Lista med rollspelsspecifika saker.
Val att kunna inkludera dessa två punkter ovan.
Val hur många händelser det ska förekomma.
Val hur många fraktioner det ska förekomma, dock minst 3.
Val hur stor procents chans det är att en fraktion är ett föremål.
Ha en enkel och avancerad version. Den enkla ser ut som Sagageneratorn medan den avancerade har massor av specialval som redan listats här ovan.
Generatorn skapar en wikisida som visar en relationskarta, där folk får gå in och skriva mer om relationskartan.
Möjlighet att välja den färg och form som relationer och fraktioner får på relationskartan.
Personer som får attribut, alltså några ord som beskriver personen.
Möjlighet för användaren att skriva in viktiga fraktioner som då kommer få fler relationer tilldelade sig och därmed blir viktigare i scenariot.
Det är inte meningen att tilläggen måste vara med men det någonting man kan hålla i huvudet för framtida versioner.
/Han som tycker det här vore en awesome generator och kan tänka sig att betala med ett Matiné-exemplar till de inblandade
[EDIT] Versionsändringar:
Lade till attribut sist till listan.
Delade upp relationer i flera delar.
Lade till i Tillägg Möjlighet för användaren att skriva in viktiga fraktioner.
Lade till i Funktion att användaren ska fylla i med förklaringar i fisktanken.
Tog bort tillägget att man ska välja hur många relationer någonting minst/max får ha.
Lade till i första Tillägget att en wiki kan användas för att föreslå fraktioner och relationer.