Nekromanti Programmerare: Rollspelsspelare, Musik/Fx

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag skulle vilja ha en spelare som kan spela klipp direkt (tillskillnad från wmp) men också lägga effekter över bakgrunder, spelaklipp tills andra tar vid etc. Jag har skrivit en spec som jag bifogar tillsammans med en grafisk bild över hur det skulle kunna se ut. Om spelaren inte finns tror jag den kunde vara intressant till spelandet. Känner någon med programmeringsskill sig manad måntro?

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, jag har ju använt ett annat interface i grund, eftersom jag som SL främst vill kunna använda tangentbordet (alltså inte kolla på skärm, inte fippla med mus), men Tempest kanske kan vara en tanke? Tyvärr finns bara gamla versionen tillgänglig; den är gjord i Visual basic och därmed rätt dålig... Jag håller på och fipplar med en nyare version, men det har jag sagt i flera år nu...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sitter på fel dator just nu men ska kolla snarast. Hoppas det funkar lite som jag tänkt. :gremsmile:

Borde fan lära mig VB, det verkar tillräckligt enkelt för att göra saker där Excel inte fixar det längre och den här typen av program. Var en hejare på Lingo och Basic och assembler en gång i världen och vb verkar fan så mycket enklare än java/c++. De program jag vill skriva kommer aldrig bli så avancerade som man behöver java eller c++. VB verkar helt perfekt. Tiden att lära sig det är dock inte perfekt.

krank

Niklas73 said:
Borde fan lära mig VB, det verkar tillräckligt enkelt för att göra saker där Excel inte fixar det längre och den här typen av program. Var en hejare på Lingo och Basic och assembler en gång i världen och vb verkar fan så mycket enklare än java/c++. De program jag vill skriva kommer aldrig bli så avancerade som man behöver java eller c++. VB verkar helt perfekt. Tiden att lära sig det är dock inte perfekt.
VB var en helt OK inkörsport för mig. man slängde upp ett fönster, lade in lite textrutor, och sen var det rätt lätt att koda så saker hände när man klickade på knappar.

Jag har dock gett upp VB, för att...

- Bara windows. Varför begränsa sig?
- Jobbigt med tillägg. Windows Mediaplayergrejer t.ex funkar sisådär, beror väldigt mycket på vilken version man har.
- Kräver (i viss mån) att folk tankar ner runtimefiler.
- Väldigt systemineffektivt.

Jag gick över till Python istället. Visserligen inte helt systemeffektivt det heller, men sjukt enkelt att hålla på med.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om man vill hålla det enkelt men klara flera plattformar så är väl ändå Java nice?

Borde inte vara så svårt att lära sig om man är gammal programmerare sedan tidigare.

krank

poniz said:
Om man vill hålla det enkelt men klara flera plattformar så är väl ändå Java nice?
Uh... Java? Enkelt? Jag tycker nog inte det alls, men så kanske det kan kännas.

Jag känner mig som lite av en PR-hora här, men jag är ärligt övertygad om att Python är betydligt enklare än Java. Man kan göra i stort sett samma saker som i java, men allt MÅSTE inte vara klasser och man slipper både semikolon och måsvingar ({ och }, alltså). Plus att man inte måste importera moduler för att få printa till terminalen. System.out.prinln? Fuck off, liksom.

Därmed inte sagt att Java är dåligt. Jag gillar ändå tanken med prototyping och interfaces och så; python har ett lite mer avslappnat förhållande till hela den grejen och är därmed sämre lämpat för projekt med många deltagare.

GUI-programmering är, i min erfarenhet, ungefär lika svårt - eller ja, alltså, de gör allt precis lika mycket svårare. Om Pythons bassvårighet är 3 och Javas är 5, så adderas ungefär 2 till båda när man ska meka med grafiska interfaces. De funkar i stort sett likadant (och då jämför jag med wxPython).

Spelprogrammering skulle jag definitivt göra i Python. Det finns bra moduler för både SDL (pygame) och olika 3d-motorer (som Ogre).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Inte exakt som jag tänkt men fyller faktiskt tillräckligt bra funktioner. Coolt. Tack.