poniz said:
Om man vill hålla det enkelt men klara flera plattformar så är väl ändå Java nice?
Uh... Java? Enkelt? Jag tycker nog inte det alls, men så kanske det kan kännas.
Jag känner mig som lite av en PR-hora här, men jag är ärligt övertygad om att Python är betydligt enklare än Java. Man kan göra i stort sett samma saker som i java, men allt MÅSTE inte vara klasser och man slipper både semikolon och måsvingar ({ och }, alltså). Plus att man inte måste importera moduler för att få printa till terminalen. System.out.prinln? Fuck off, liksom.
Därmed inte sagt att Java är dåligt. Jag gillar ändå tanken med prototyping och interfaces och så; python har ett lite mer avslappnat förhållande till hela den grejen och är därmed sämre lämpat för projekt med många deltagare.
GUI-programmering är, i min erfarenhet, ungefär lika svårt - eller ja, alltså, de gör allt precis lika mycket svårare. Om Pythons bassvårighet är 3 och Javas är 5, så adderas ungefär 2 till båda när man ska meka med grafiska interfaces. De funkar i stort sett likadant (och då jämför jag med wxPython).
Spelprogrammering skulle jag definitivt göra i Python. Det finns bra moduler för både SDL (pygame) och olika 3d-motorer (som Ogre).