Nekromanti Programmeringshjälp

Max Raven

T12-kultist
Skulle jag kunna få lite hjälp av några java-veteraner? Återigen stöter jag på patrull av att jag inte kommer på hur man använder grundläggande saker:

Det första: Om jag skulle vilja ge ett felmeddelande om någon skriver ger siffran "0" som värde tänkte jag mig att det borde se ut något åt det här hållet:
(långt tidigare:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
import java.lang.Throwable;
public Throwable zero = new Throwable("Noll är fel!");
[...]
public void Klass{
if(tal == 0)
throw zero;
[...]
}
</pre></div></div>
Men det ger kompilatorn spatt ("Unhandled exception type Throwable")
Försökte catch innan, men det var ännu mer ormbo och "boolean kan inte vara int"-felmeddelande (när jag hade catch(tal==0))

Så någonstans är det fel, och jag får inte rätsida på det.

Det andra: Osäker på hur man importerar sina egna klasser till andra program. Alltså, kommandot
"import typex;" av något slag måste vara med, men vet inte riktigt hur det ska se ut.

Det tredje: Förstår inte riktigt hur Pattern fungerar \s står t ex med som predefined character class och torde då gå för
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Pattern wpattern = new Pattern("\s");
</pre></div></div>
ger invalid escape sequence från kompilatorn, och \s ger invalid character.

Är f ö rätt frustrerad över Java. Känns som att operatorer och klasser har olika sätt att åkallas beroende på just vilken du väljer, vilket gör det... Onödigt krångligt. Känns dumt att ha problem med uppgifter som härrör i att man inte får rätsida på hur kommandona fungerar i just den nya situationen. Detta ovanpå att varje gång man googlar något om java så får man en hög med grejer vagt relaterade till det man vill göra.

Har lite fler bekymmer men de här ligger främst i tankarna just nu.

Max Raven

T12-kultist
Import-problemet löst - man behöver inte ange import om klassen är i samma mapp. Happ!

Fick samtidigt svar på varför jag fick konstruktur-varningar och ifall jag lagrade variablerna rätt (vilket jag gjorde).

Max Raven

T12-kultist
Nummer 3 är löst. Svaret var att göra:
Pattern monster = Pattern.compile("[\\s]");

Märk .compile och de dubbla backslash - något de nämner i förbigående en 4 sidor ner eller så i beskrivningen av Pattern.

Max Raven

T12-kultist
Nya bekymmer. Lite dålig koll på bra layout. Skulle vilja lägga en rad av paneler(JPanel) efter varandra och sedan en ny rad direkt under. Tror jag hanterat allt utom just att lägga objekten efter varandra:

int i = 0, j=0;
JFrame brade = new JFrame();
brade.setSize(new Dimension(BRADSIDA, BRADSIDA));
RutPanel ruta[]= new RutPanel[N];

while (i<N){
while(j<N){
ruta[i+j] = new RutPanel(N);
if((j+i)%2==0)
ruta[i+j].setBackground(Color.white);
else
ruta[i+j].setBackground(Color.black);
brade.add(ruta[i+j]);
j++;
}
</pre></div></div>

(Jag ska göra ett schackbräde).
För närvarande får jag en smal rad svart uppe i vänstra hörnet - innan fick jag en större box. Skillnaden är tillägget av den här loopen.

Max Raven

T12-kultist
Hm. Om jag gridlayoutar den jag ska lägga dem i, och sedan ger rutorna någon annan layout än standard(som verkar designad av en hin håles lärjunge)..?

Edit: Löst.