Programvarustöd för spelledare? Vad finns? Vem använder?

DocBeer

Veteran
Hej alla!

Jag sitter hemma i Coronatider och fördjupar mig i D&D 5E samt lite andra rollspel jag har på hyllan. Under mina funderingar har jag landat i frågan "Finns det någon sammhållen och heltäckande programvara för att underlätta spelledande?".

Jag har sett en hel del mer eller mindre komplexa system för att spelleda över nätet ("virtual desktops") med Roll20, Fantasy Grounds och D20Pro som mest framträdande exempel. Men de är ju framtagna för just distansspel med tärningsslag på skärmen och mer eller mindre automatiserad "resolving" av tärningsslagen. Vissa aspekter går säkert att använda när man sitter vid ett och samma bord, till exempel character sheets, men det är trots allt fel verktyg för uppdraget. Jag vill inte se "*bing* The orc bled to death" på min skärm - jag vill bara ha hjälp att hålla reda på orchens hitpoints. Jag vill sköta själva spelledandet själv.

Det jag letar efter är mer en "Comprenhensive DM software" - ett Windowsprogram som innehåller alla spelarnas character sheets, alla NPCs stats, alla mina kartor och helst även nödvändiga tabeller ur regelböcker. En komplett spelledarskärm i datorn. Programmet ska alltså användas av spelledaren under pågående rollspel live vid bordet. Jag har hört nämnas att Maptool kan användas så, men Maptool är ju ett generellt program för att lägga upp bilder strukturerat. Man måste alltså göra alla tabeller och sheets själv? Och har ingen hjälp av programmet när man klickar på "Wisdom saving throw" och letar tabeller eller regler?

Jag kan förklara mer vad jag är ute efter om ni frågar, men kanske någon där ute redan vet exakt vad jag letar efter?'

MVH
/Björn

DocBeer

Veteran
Tjocken;n348235 said:
Jag har inte provat det själv så jag vet inte om all funktionalitet du efterfrågar finns där, och många av resurserna behöver man köpa men https://www.dndbeyond.com/ kanske är vad du letar efter?
Tack för tipset! Jag tog smällen att betala för digitala kopior av de regelböcker jag använder, efter att jag kollat upp dndbeyond.com ordentligt.

Det verkar som att det mesta jag efterfrågar finns där, åtminstone så länge man har ett abonnemang. Tyvärr saknas "pay upfront" som jag föredrar alla dagar i veckan framför en löpande månadsavgift i all framtid. En tröst i mörkret är att om man väljer det dyrare abonnemanget får alla medspelare ta del av din inköpta regelsamling helt kostnadsfritt, även med gratiskonto.

Jag fortsätter leta, men det verkar som att dndbeyond.com är det "minst dåliga" alternativet. Återkommer om jag hittar något mer!

TILLÄGG: Bland gratisverktyg finns också en guldgruva i de online-verktyg som donjon erbjuder! Sajten donjon.bin.se har ett lite simpelt användargränssnitt men kan användas som komplement till penna-och-papper eller tillsammans med dndbeyond. Sade jag att det är gratis? :wink:

dancodan

Swordsman
clarence redd;n348328 said:
Realm Works är något i den vägen. Jag har inte provat däremot.
Den hade jag inte hört talas om. Verkar ju vara ett ganska bra verktyg faktiskt.

Zire

Swashbuckler
Vill man verkligen göra det enkelt för sig:
  • meet.jit.si för själva mötet (skapa en länk genom att skriva vad som helst efter domänen t.ex. meet.jit.si/mitt_spelmöte), och
  • random.org för att "slå" tärningar