Nekromanti Projekt 76.97

Mask_UBBT

Hero
Okej, på tal om tidsresor i DragonLords tråd så kan jag ju lika gärna ta och berätta lite om ett projekt jag har gått runt och klurat på.

De som läst mina posts kankse kan minnas att jag vid upprepade tillfällen velat se ett Gattica-rollspel. Gattica, den inte alltför avlägsna framtiden, där genetisk förbättring av foster har blivit det "vanliga" sättet att skaffa barn på, vilket har lett till en genetisk överklass. Din framtid bestäms av dina föräldrar och forskare långt innan du är född. Om du inte är ett kärleksbarn. En invalid. Dina gener är då för osäkra för att något viktigt företag ska våga anställa dej, och du hamnar i en kategori som tillåts rengöra toaletter och putsa fönster. Och du är alltid första misstänkt i brottsutredningar.

...om du inte lyckas fejka blod och urinprover, undvika att tappa hår och hud på platser där man kan tänkas göra genetiska tester.

Nu drar vi oss till en annan värld. Längre in i framtiden. Någon gång under de närmaste 20-40 åren efter 2064(som ovanstående scenario utspelar sej under) inträffade något. Man vet inte vad det kan ha varit, om det var ett krig som bröt ut, någon sorts bipodukt av den genetiska forskningen eller dylikt, men vad man vet är att någonstans under denna persiod gick världen under. Samhällen slutade fungera, miljarder människor försvann och dog och hela städer jämnades med marken. Man minns inte mycket av det hela, för nu har tiden gått. Värlen är nu sågott som bobebolig. Ovanjorden hemsöks av en farlig sjukdom, som får människor att bli galna och attackera varandra. De få överlevande byggde upp vissa samhällen i underjorden, där de tog vara på sina förfäders kunskaper och lyckades, efter en tid, grunda Projekt 76.97. Det gav dem möjligheten att skicka folk bakåt i tiden, till året 2064. 76.97 år bakåt. De kan inte ta något med sej, och den enda möjligheten att ta sej tillbaka är att frysa ner sej, på en upphämntningsplats, till nutiden. Detta är minst sagt riskabelt, och när man väl blivit tillbakaskickad är det mycket svårt att åter sändas tillbaka. Även framtiden har byråkrati, och om man sänds tillbaka en annan gång måste man hitta en ny uphämtningsplats. När dessa tar slut är man fast.

Pja, vad tycks? Jag har utvecklat det lite längre, men jag orkar inte skriva ner allting nu...

/Mask

DragonLord

Warrior
Synd...

...att jag inte kan komma på något sånt! Detta låter härligt, särskilt upphämtningsplatserna. Att låta rollpersonerna frysa ner sig för att sedan återtas i cirkulation i en förändrad framtid låter som en mysig idé, lite småmörkt, så att säga. Nerfrysning brukar ju också har trevliga fysiska och psykiska bieffekter...

Sedan är det ju en utmaning i sig att undvika att lämna DNA och undgå upptäckt i "Gattica-världen". Låter som en härlig samling tankar du har här!

Själv kommer det nog ta ett tag innan min idé kommer igång, jag har fullt upp med Grå Tider för tillfället.

Men lycka till om du bestämmer dig för att göra något av detta!

DragonLord - Viva Gattica!