Nekromanti Projektprogram? Hjälp! ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom detta forum är fullt av folk som har koll tänkte jag slänga ut en liten förfrågan.

Känner ni till något bra program (helst gratis förstås) för att hålla reda på projekt och händelser – där man kan markera status, sätta påminnelser, etc.

Just nu består vår marknadsplan av ett 9.000 sidor långt otroligt komplicerat och oöverskådligt Excel-ark där varje projekt kan ligga på flera ställen. Ett annonsinförande ligger till exempel på två rader – en för materialdag och en för utgivningsdag.

Det här är alldeles, alldeles för krångligt och svårt att hitta i (och, nej, jag har ingenting med detta Excel-arks tillblivelse att göra – däremot hoppas jag kunna bidra till dess frånfälle).

Så, har ni några tips på vettiga program?

Troberg

Sinister eater
Microsoft Project finns som en del i de större varianterna av Office-paketet, men jag är måttligt imponerad av det. Det känns lite för "rått". Dessutom är det dimensionerat för projekt där man kanske slänger in 20 pers på varje syssla, när man börjar komma in på att en person ska dela sin tid 20% på en syssla, 30% på en annan och 50% på en tredje, något som är typiskt i mindre företag, så blir det sanslöst klumpigt.

En gratislösning som verkar OK, har dock inte testat den: http://www.openworkbench.org/index.php

Själv gör jag all min planering på en utskriven papperskalender med sex månader på varje A4. Funkar utmärkt för mig, retar gallfeber på alla andra. En perfekt lösning, med andra ord.

Vill man dock ha det lite mer tekniskt än min lösning så är enligt min erfarenhet den i särklass bästa lösningen kombinationen av en PIM (tex Outlook) och en wiki. Kalendern i PIMen för tidsplanering, wikin för beskrivningar, kommentarer, diskussioner, dokumentation och allmän sammanhållning av vad som händer på ett strukturerat men ändå flexibelt sätt.

och, nej, jag har ingenting med detta Excel-arks tillblivelse att göra – däremot hoppas jag kunna bidra till dess frånfälle
del *.xls /s /q /f

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ascii? [OT]

Jag gjorde projektplaneringen för projektet jag leder nu som ASCII-grafik i en plantextfil. Blir det förseningar/förändringar så är det bara att lägga till minustecken i pilarna. :)