Nekromanti [Promo] KULT: Divinity Lost - Utgåvorna presenteras

Big Marco

Läskig
Idag har vi presentera alla (?) utgåvor av KULT: Divinity Lost som kommer att finnas tillgängliga under Kickstartern som startar den 25:e februari.

My Dear Kultists!

Less than a week left until the launch of the Kickstarter! So many things to do, so little time!

Today we will show a preview of some of the options that will be available. First, I’d like to say something about our overall philosophy of the KULT: Divinity Lost campaign.

Our goal has, since start, been to offer a premium experience. We believe the Kult fanbase really appreciates quality and value an exquisite game book experience, with high quality paper, superb design, full color, many images, and books in hardback from the start. This is a luxury item.

We have seen other campaigns that have “Stretch Goals” (Kickstarter lingo for “things that only become available when a set number of buyers is reached”) that will offer such quality enhancing features as Stretch Goals. To us, this means you – the buyer – risk getting an inferior end product. So, for us, we will make sure everyone get the best technical quality there is from the start – so you won’t see that kind of Stretch Goals in this campaign.

We will offer a range of versions of the core rulebook, from the retail version, to the online-only version, to various limited editions, for the avid collectors among you out there.

Today we are showing a preview of the editions available at launch. Each edition will have additional content in each package – this preview is focused on the actual different versions of the core rule- and settings book.

* ILLUSION EDITION – our retail version of the game, with a censored cover, for presence in stores on the street.

* ENLIGHTENED EDITION – same as the Illusion Edition, but with the original cover of the Angel in chains. Will not be available in store.

* ELYSIUM EDITION – a deluxe version, with a clean, pure, exquisite white look.

* INFERNO LIMITED EDITION – a limited copy edition, with the Inferno symbol embossed in red faux leather.

* METROPOLIS LIMITED EDITION – a limited copy edition, with the Metropolis symbol embossed in blue faux leather.

* DEATH ANGEL'S LIMITED COLLECTOR'S EDITION – For the focused collector! Limited with only 10 books available in total, each with a unique cover for one specific Death Angel. Get your chance to own a specific Death Angel’s version of KULT: Divinity Lost – is your book the “Sathariel”, or maybe the “Gamaliel”? No book will be exactly the same as another in the series. Be sure to get you copy early, before it is snatched by someone else! Will also include a regular rulebook edition, for actual play.

* ARCHON’S LIMITED COLLECTOR’S EDITION – Same setup as the Death Angel’s line above, with 10 unique books, one for each Archon. Choose if yours’ will be the “Kether”, or maybe the rebel “Malkuth”! Will also include a regular rulebook edition, for actual play.

* ASTAROTH UNIQUE COLLECTOR’S EDITION – A one of a kind, scary, strange leather bound tome. A single copy, blessed by Astaroth, and with unique content – including a customized story you have input on! A true collector’s dream piece. Will also include regular rulebook editions, for actual play.

* DEMIURGE UNIQUE COLLECTOR’S EDITION – The counter-part of the Astaroth edition, a unique, exclusive, awesome, beautiful volume bound in leather of unknown origins. With custom content – also with a specially designed story by the KULT: Divinity Lost team, made for you. Will also include regular rulebook editions, for actual play. There can be only one Demiurge – will that one be you?

Please help spread the word about the coming of KULT: Divinity Lost, on websites, forums, Twitter, Facebook, Instagram, etc. Suggest your friends to like this page, and/or sign up for news on http://kultdivinitylost.com/ Share the update on forums. Let bloggers or influencers know about us, or give us feedback so we can seek them out. Thank you.

Cheers,
-Marco, Project Lead

Attachments

Minimoni

Homelander
Bra, då har ni mina pengar :)
Är mycket mer psyked än vad jag trodde jag skulle bli!

I morgon när jag träffar spelgruppen så skall jag konvertera dem till dödsängeldyrkan också.

Fan vad sugen jag är, trodde inte nostalgi kunde vara så här starkt.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Enligt vad jag sett ska de enklaste regelböckerna, censurerade eller icke-diton, kosta runt 700 kr. Måste vara rekord.

CapnZapp

Myrmidon
Först: det står ingenstans vilket språk Kult kommer ges ut på.

Även om det är självklart för er, skriv uttryckligen i Kickstartern om spelet ges ut på engelska enbart, svenska enbart, eller både ock. Det är ju ändå en "renowned Swedish publisher" vars tidigare kickstarters "record-breaking Swedish campaigns" varit på svenska.

Sedan: för limited-edition böckerna står det "Will also include a regular rulebook edition, for actual play." Men vilken upplaga är "regular"? Är det Retail/Illusion? Eller Enlightened? Eller vad? Jag tror de som är villiga punga upp för limited editions vill veta. Eller rättare sagt: jag tror de vill få välja själva!

För Astaroth/Demiurge: "Will also include regular rulebook editions, for actual play." Jag noterar plural här men singular för dödsänglar/arkonter. Gör gärna detta tydligare: hur många reguljära regelböcker medföljer, och exakt vilka?

För Demiurge: Jag vet att det är dålig copy att upprepa sig, men här handlar det om en specifikation. Det måste vara lika tydligt för Demiurgen att bara ett (1) exemplar finnes som för Astaroth! (Astaroth nämner "a single copy", men det gör inte Demiurgen. Detta kan misstolkas som att det kommer finnas fler än ett exemplar av Demiurgen. "There can be only one Demiurge" är inte tillräckligt specifikt - detta handlar om boken, inte SLPn :)).

Skriv helst uttryckligen, för samtliga limited editions, exempelvis: "This edition will be available in ten (10) copies" - notera att antalet är utskriven både som bokstäver och som siffra. Förlita er inte enbart på antalet möjliga Kickstarterpledges (som ju inte ens är tillgängligt i detta pressmeddelande).

"Leather of unknown origins" - visst cool copy och så, men: vilken typ av läder är det EGENTLIGEN? Konstläder? Ko? (Är det människa, skriv det då :))

Sedan lite gnäll:

We have seen other campaigns that have “Stretch Goals” (Kickstarter lingo for “things that only become available when a set number of buyers is reached”) that will offer such quality enhancing features as Stretch Goals. To us, this means you – the buyer – risk getting an inferior end product. So, for us, we will make sure everyone get the best technical quality there is from the start – so you won’t see that kind of Stretch Goals in this campaign.
Hela detta stycke luktar passivaggressivitet. Vad vinner ni på att kasta skit på stretch goals? Syftet med dem är ju att även om Kickstartern inte går hela vägen upp i stratosfären så kommer åtminstone basprodukten ut. Låt mig ta bladet från munnen: skippa det flådiga säljsnacket. Låt ert beslut att skippa stretch goals stå för sig själv, utan bullshit som jag utläser som "tack vare vårt fina beslut slipper du riskera en "inferior product" - vår kickstarter är bättre än alla andras"

Notera: jag vill inte ha ett svar och en diskussion här och nu :)

Jag vill att ni tänker efter om ni verkligen vill formulera er på detta sätt. Jag tror det riskerar dra uppmärksamheten bort från er centrala pitch.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Rörande det här med stretch goals: i måndags efterfrågades idéer om stretch goals på Facebook-sidan. Folk tänkte till och kom med feedback.Några dagar senare kommer uttalandet ovan om att man inte befattar sig med sådant.

anth

Vetefan
CapnZapp;n157454 said:

Även om det är självklart för er, skriv uttryckligen i Kickstartern om spelet ges ut på engelska enbart, svenska enbart, eller både ock. Det är ju ändå en "renowned Swedish publisher" vars tidigare kickstarters "record-breaking Swedish campaigns" varit på svenska.
Vi vet ju redan att "huvudspråket" är engelska. Och eftersom själva blurb-texten är på engelska kommer alla att anta att slutprodukten är på engelska.

Men jag håller ändå med dig. Det intressanta för oss är ju om denna text finns med:
"The game will also be available in swedish" - men som jag uppfattat det kommer svensk version vara ett speciellt val i själva kickstartern så det löser sig nog automatiskt om en vecka (vi vet ju att originalreglerna är skrivna på svenska och att de just nu översätts till engelska).

Det som däremot VERKLIGEN är intressant är om man får välja språk på limited editions.
Kan man få en svensk version med en dödsängel eller archon på framsidan kommer nog att öka det svenska intresset rejält. :)

Big Marco

Läskig
CapnZapp;n157454 said:

Sedan: för limited-edition böckerna står det "Will also include a regular rulebook edition, for actual play." Men vilken upplaga är "regular"? Är det Retail/Illusion? Eller Enlightened? Eller vad? Jag tror de som är villiga punga upp för limited editions vill veta. Eller rättare sagt: jag tror de vill få välja själva!

För Astaroth/Demiurge: "Will also include regular rulebook editions, for actual play." Jag noterar plural här men singular för dödsänglar/arkonter. Gör gärna detta tydligare: hur många reguljära regelböcker medföljer, och exakt vilka?

För Demiurge: Jag vet att det är dålig copy att upprepa sig, men här handlar det om en specifikation. Det måste vara lika tydligt för Demiurgen att bara ett (1) exemplar finnes som för Astaroth! (Astaroth nämner "a single copy", men det gör inte Demiurgen. Detta kan misstolkas som att det kommer finnas fler än ett exemplar av Demiurgen. "There can be only one Demiurge" är inte tillräckligt specifikt - detta handlar om boken, inte SLPn :)).

Skriv helst uttryckligen, för samtliga limited editions, exempelvis: "This edition will be available in ten (10) copies" - notera att antalet är utskriven både som bokstäver och som siffra. Förlita er inte enbart på antalet möjliga Kickstarterpledges (som ju inte ens är tillgängligt i detta pressmeddelande).

"Leather of unknown origins" - visst cool copy och så, men: vilken typ av läder är det EGENTLIGEN? Konstläder? Ko? (Är det människa, skriv det då :))

Sedan lite gnäll:

Hela detta stycke luktar passivaggressivitet. Vad vinner ni på att kasta skit på stretch goals? Syftet med dem är ju att även om Kickstartern inte går hela vägen upp i stratosfären så kommer åtminstone basprodukten ut. Låt mig ta bladet från munnen: skippa det flådiga säljsnacket. Låt ert beslut att skippa stretch goals stå för sig själv, utan bullshit som jag utläser som "tack vare vårt fina beslut slipper du riskera en "inferior product" - vår kickstarter är bättre än alla andras"

Notera: jag vill inte ha ett svar och en diskussion här och nu :)

Jag vill att ni tänker efter om ni verkligen vill formulera er på detta sätt. Jag tror det riskerar dra uppmärksamheten bort från er centrala pitch.

Tackar för feedbacken. Detaljerna du efterfrågar finns med på själva kickstartersidan, men var inte med i presentationsinlägget ovan, vilket gör det lite otydligt as-is.

Kickstartern kommer att omfatta den engelska utgåvan av spelet.

Ang "regular edition" så är det en placeholder. Först hade vi låst vilken "vanlig" utgåva samlaren fick, men nu lutar vi åt att samlaren - being a collector - får välja mellan Illusion, Enlightened eller Elysium istället. Och för Astaroth och Demiurge-nivåerna medföljer två "regular".

Ndg tryckteknisk kvalitet så vill vi poängtera och exemplifiera att vi från start siktar på en mycket hög nivå. Det skulle vara tydligt. Men som du säger, vi kunde ha jobbat en vända till på exakt formulering, så vi tar med oss det till nästa vända. :)

Big Marco

Läskig
P.eLL.e;n157457 said:
Rörande det här med stretch goals: i måndags efterfrågades idéer om stretch goals på Facebook-sidan. Folk tänkte till och kom med feedback.Några dagar senare kommer uttalandet ovan om att man inte befattar sig med sådant.

Vi kommer att ha med en hel del Stretch Goals under kampanjen (mycket som är föreslaget av fanbase), men de kommer att fokusera på innehåll och utbyggnad av KULT: Divinity Lost, snarare än trycktekniska förbättringar, då vi redan går all-in inom dessa områden. En grej vi tittar på är femfärgstryck med guldfärg - det kan eventuellt bli ett Stretch Goal, men vi hoppas få in det i nuvarande budget.

Southmountain

Veteran
Jag uppskattar att saker som hårdpärm och ordentlig kvalitet på papper och tryck är inbakat från grunden.

Avseende stretchgoals så hoppas jag på saker som gör grundboken bättre, såsom ni skrivit.

För mig är det ocksåp viktigt att det är ett komplett spel som levereras, med de komponenter som krävs för att gestalta spelvärlden. Jag tycker det var tråkigt att Eon IV inte hade magiregler, exempelvis. Således vill jag se att Kult har regler med för alla basala byggstenar från början (fulla magiregler, drömregler och världsbeskrivningar exempelvis)

EDIT: Vad innebär ett full-size-rollspel för dig Marco?

PAX

Jordisk Äventyrare
Big Marco;n157502 said:
Sidantalet är inte bestämt då layouten inte är klar. Men det är ett full-size-rollspel.
Ok. Låter inte så bra med tanke på att ni redan satt priset.

Sapient

Swashbuckler
PAX;n157608 said:
Ok. Låter inte så bra med tanke på att ni redan satt priset.
Layout påverkar hur stor plats innehållet tar. Exakt samma text kan ta 25% mer utrymme, beroende på typsnittet, radavståndet och andra små detaljer - utan att det ens ser "glest" ut. Lägg sedan till frågan om hur många spalter, hur breda - och hur stort mellanrum mellan dem - och sidans marginaler mellan kant och textutrymme. Genast har du 25-30% variation till.

Så även om texten är färdigskriven, går det inte att säga hur många sidors utrymme den kommer att kräva förrän layouten är färdig.

Och även om jag håller med om att en riktigt usel layout drar ned priset jag är beredd att betala (vilket jag dock tror är ytterst osannolikt att Helmgast skulle leverera mtp hur erfarna de är) så har det väl i övrigt inte så avgörande betydelse?