Nekromanti [Promotion] Ödesväktarna: Kort information om...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
På Ödesväktarnas Facebooksida har jag börjat posta korta texter som introducerar olika aspekter av Ödesväktarna. Hittills har det varit två texter om spelvärlden, men framöver tänker jag definitivt också ta upp regelmekanik och annat.

Så... Varför inte simultanposta texterna här på forumet?

Så här är de två första:

Kort om... Reptider!



Den enda kända ickemänskliga intelligenta ras som finns i spelets värld är reptiderna - humanoida ödlor som utvecklats parallellt med människan.

De är ungefär lika långa som människor, men starkare och tåligare. Det fjälliga skinnet är ofta grönt, men det finns många undantag. De har fyra fingrar per hand och fyra tåklor varav en på hälen. En tjock svans hjälper dem att hålla balansen, och ger dem också en något framåtlutad hållning. Utseendet kan variera ganska mycket och många har hornutväxter av olika slag längs nos och ryggrad.

I den stora staden Elemin bor reptiderna sida vid sida med människorna, men de är i allmänhet ganska illa ansedda - många ser dem som lata, ointelligenta och våldsamma. De flesta reptider innanför stadsmurarna är slavar, och det är extremt sällsynt att en reptid innehar något högre ämbete.
 

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Och så kort om… Vävargillet!



Vävargillet är en av Elemins två mäktigaste fraktioner, där den andra utgörs av Maharadjan och hans hov. Gillet är akademiker, och kontrollerar stadsplaneringen och stadens byråkrati. De ligger också bakom en hel del revolutionerande forskning inom medicin och andra områden, där de applicerar vetenskaplig metod och statistik för att nå bästa resultat. De väver kunskap och struktur, och många har gillet att tacka för sina liv och sin livskvalitet.

Gillet består av fyra “torn” – en organisatorisk uppdelning som också återspeglas av fyra fysiska tornbyggnader i centrala Elemin där de har sin verksamhet. Varje torn har en egen inriktning – VIa-emin är byråkrater och organisatörer, Mahka-emin är matematiker och taktiker, Koru-emin undersöker det övernaturliga såsom demoner och deras agenter och Sen-emin undersöker kroppen och dess möjligheter och begränsningar.

Gillets stora hemlighet – känd av rollpersonerna men inte av allmänheten – är att de också är ödesmagiker. Ödesmagin är subtil, och bygger på manipulering av sannolikheter – den är långsiktig och knuten till en god förståelse av statistik, matematik och kausalitet.

Mer om ödesmagin och om de olika tornen – och om demonerna och deras agenter – vid senare tillfälle!
 

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Swedish Chef;n292462 said:
Kommer man kunna spela båda människa och reptid?
Japp! Reglerna skiljer egentligen inte så mycket mellan dem, utom att reptider har möjlighet att köpa till saker som "hård reptidhud" och klor.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag har varit dålig på att uppdatera den här tråden, ser jag.

Så... Kort om: ?Tärningsslag!



I Ödesväktarna används två tjugosidiga tärningar för alla slag. Inga andra tärningar eller kombinationer, alltså.

Man slår dem separat, och hoppas på att de visar ett värde som är lägre än eller lika med ett värde. Värdet kan till exempel ett av rollpersonens Egenskapsvärden. Om man har Styrka 10 så vill man alltså att minst en av tärningarna ska visa ett resultat under eller lika med 10.

Den lyckade tärningens resultat visar också hur mycket man lyckades. Högre är bättre. Så om man till exempel tävlar i något, och en person lyckades med 9 och den andre med 6, så vinner den förstnämnda.

Om båda tärningarna lyckas, så används det bästa resultatet.

På bilden är resultatet 11 och 7. Om rollpersonens Styrka är 10 så är resultatet alltså "7 Lyckat". Om rollpersonens Styrka är 12 så är resultatet "11 Lyckat".

För den som undrar över sannolikheter - vid värde 13 som normalt är max i spelet så är sannolikheten att lyckas med minst en tärning 87.75%. Vid värde 5, som är det lägsta rollpersoner har, så är chansen 43.75%.

Mer om hur rollpersoner och strid funkar, och varför tärningarna har olika färg, kommer senare =)


(Och förresten: Du har väl sett att vi letar korrläsare?)
 

Attachments

Top