Nekromanti [Promotion] Gaming as Women

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,691
Location
Umeå, Västerbotten
Gaming as Women är en spelblogg av kvinnor som skriver om spelhobbyn. Främst den analoga spelhobbyn, det vill säga rollspel, lajv, brädspel, kortspel, figurspel med mera. Jag är en av skribenterna där. I den här tråden kommer jag promota främst mina egna inlägg, men också andra bra inlägg på hobbyn jag vill promota på Rollspel.nu

http://www.gamingaswomen.com/
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Jaha, vad är syftet? "gaming as women", "åka bil som kvinna", "äta ute som kvinna" etc.
gorillotaur said:
Jaha, vad är syftet med din kommentar? "Vara nedlåtande", "Vara dryg" etc.
Gurgeh said:
MODERERING:

Om du verkligen är intresserad av att veta syftet med bloggen skulle du till exempel kunna klicka på den bifogade länken, eller fråga på ett icke-raljerande sätt. Om du inte är intresserad bör du välja att inte skriva något i tråden.

/tobias
Kärlekscraft said:
w176 said:
"Vinna en Emmie som kvinnor","har ett par tusen läsare i veckan som kvinnor", "frilansar för alla större spelföretag som kvinnor", "har fett inflytande i hela spelindustrin som kvinnor", " får gratisspel att recensera som kvinnor", "blir uppringda av New York Times för att göra uttalande i spelfrågor som kvinnor" "startar hashtag som blir utnämnd till årets spelhändelse som kvinnor".

Typ.
Robert Jonsson said:
Elins härliga replik här i kommentarerna visar varför hon är awesome. Heja!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,691
Location
Umeå, Västerbotten
Kärlekscraft;n17093 said:
Jaha, vad är syftet? "gaming as women", "åka bil som kvinna", "äta ute som kvinna" etc.
Hast det här förtjänar faktiskt ett riktigt svar.

Kvinnor är underrepresenterade i spelhobbyn, och i därför blir även kvinnors röster, erfarenheter och perspektiv även dom underrepresenterade i spelhobbyn. Gaming as Women syfte är därför att kvinnors röster plats och utrymme.

Vi som bloggar där bloggar om vad vi vill. Ämnen har inget speciellt med att göra med att vi är kvinnor. Liksom, jag postar om att använda mobiltelefoner i speldeign, hur man spelleder sex, spelrecentioner, haken med ringbrynjebikini, hur små kulturdetaljer kan användas för att utforska olika normer och teman, bra lajvtips, och lite allt möjligt.

Vi är kvinnor som bloggar om spel. Och skriver bloggposter om vad vi vill. Vi skriver om feminism och inkluderingsfrågor oftare än genomsnittliga spelbloggar kanske, men det hymlar vi inte om. Vi stolta över det.

Men de flesta av våra bloggposter handlar inte om det utan om allt möjligt inom spelhobbbyn.
Reddokk Fheg said:
*tummen upp* ingen mer komentar behövs
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
w176;n17348 said:
Hast det här förtjänar faktiskt ett riktigt svar.

Kvinnor är underrepresenterade i spelhobbyn, och i därför blir även kvinnors röster, erfarenheter och perspektiv även dom underrepresenterade i spelhobbyn. Gaming as Women syfte är därför att kvinnors röster plats och utrymme.

Vi som bloggar där bloggar om vad vi vill. Ämnen har inget speciellt med att göra med att vi är kvinnor. Liksom, jag postar om att använda mobiltelefoner i speldeign, hur man spelleder sex, spelrecentioner, haken med ringbrynjebikini, hur små kulturdetaljer kan användas för att utforska olika normer och teman, bra lajvtips, och lite allt möjligt.

Vi är kvinnor som bloggar om spel. Och skriver bloggposter om vad vi vill. Vi skriver om feminism och inkluderingsfrågor oftare än genomsnittliga spelbloggar kanske, men det hymlar vi inte om. Vi stolta över det.

Men de flesta av våra bloggposter handlar inte om det utan om allt möjligt inom spelhobbbyn.
Så det är del av den stora feministiska offensiven som jag läst om: att spelfronten måste sprängas eftersom den betraktas som väldigt maskulin och patriarkal - dom ska inte få vara ifred med sina spel. :cool:

Men vissa aspekter kan vara intressanta, hatar själv rustningsbikini(inget skydd alls) med mera.
Måns said:
Ämnet är bredare, djupare och viktigare än hurvida en ringbrynje-BH skyddar eller inte.
Kärlekscraft said:
Var bara ett exempel.
Måns said:
Oavsett så har du en raljerande ton.
Kärlekscraft said:
Måns: PFffff!! Har du inget viktigare för dig? Förslag så det inte blir raljerande enligt dig?
Kärlekscraft said:
Om jag ska ge ett bidrag så tycker jag ex. att karaktären Ellen Ripley i Alien-quadrologin är det bästa exemplet på att frångå såna här könsstämplar, ingen kvinnoförnedring eller rambotjejer som Michelle Rodriguez.
Måns said:
Jag är osäker på vad du frågar efter. Vad är det du vill ha förslag på?

Men ett tips är att inte betrakta feminism som en offensiv med syfte att störa män när de spelar spel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,691
Location
Umeå, Västerbotten
Kärlekscraft;n17357 said:
Så det är del av den stora feministiska offensiven som jag läst om: att spelfronten måste sprängas eftersom den betraktas som väldigt maskulin och patriarkal - dom ska inte få vara ifred med sina spel. :cool:

Men vissa aspekter kan vara intressanta, hatar själv rustningsbikini(inget skydd alls) med mera.
Javisst. Om du med sprängas menar att vi tycker alla ska få spela spel, att spelhobbyn skall vara för alla som vill spela och att man ska ha rätt att både spela vad man vill och kritisera spel på vilka grunder man vill. Och att man ska delta i hobbyn utan att sexuellt trakasseras, osynliggöras, förlöjligas eller utestängas. Då menar vi definitivt sprängas. Jag gillar de ordet.

Kvinnor ifråga sätter inte spelhobbyn. Kvinnor älskar spel lika mycket som män, eller förmodligen mer eftersom spelhobbyn i många fall behandlar kvinnor rätt dåligt, och vi väljer att fortsätta spela. Vi ifrågasätter inte spelhobbyn i stort. Vi ifrågasätter var för kvinnor behandlas dåligt av spelhobbyn.




---


På tal om ringbrynjebikinis, här är en artikel om det som jag skrev förra året.

Men wear armour, Women wear sexy-time lingerie


Kärlekscraft said:
"Och att man ska delta i hobbyn utan att sexuellt trakasseras, osynliggöras, förlöjligas eller utestängas" Känner inte igen mig där. Sedan så brukar det inte direkt finnas ett kvinnligt intresse för spel och få spelare.

Har bloggen glömt att det finns en till sida av kakan: Något som alltid förbises - de brukar klagas att alla kvinnor framställs som sexobjekt etc. men glömmer att män framställs som dödsobjekt - faller ner döda som kulisser utan att någon notis tas. Dessutom har de större krav på utseendet, förrutom att sköta om sin hy så måste de träna som fan för att ha den där muskulösa kroppen och vara stoiska, starka och känslomässigt opåverkade - annars......
RasmusL said:
Jag tror inte att någon glömt detta vilke bör vara uppenbart om du läser bloggen.

Det känns lite sådär att bara anta att det här perspektivet saknas på bloggen; det är dumförklarande, falskt och drygt. Skäms.
Kärlekscraft said:
RasmusL: Vart står det någonstans på bloggen? Länk?
(Skäms fortfarande inte)
Måns said:
Varje gång man lyfter fram något exkluderande behöver man inte redovisa för ALLA andra tillfällen då något framställts på ett liknande sätt. Däremot står det dig helt fritt att själv lyfta fram det du anser problematiskt, men om det är ett annat ämne bör du göra det i en egen tråd.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Kärlekscraft;n17357 said:
Så det är del av den stora feministiska offensiven som jag läst om: att spelfronten måste sprängas eftersom den betraktas som väldigt maskulin och patriarkal - dom ska inte få vara ifred med sina spel. :cool:

Men vissa aspekter kan vara intressanta, hatar själv rustningsbikini(inget skydd alls) med mera.
Du är så jävla cool Kärlekskraft. Och rolig. Sjuk cool och rolig.
Kärlekscraft said:
*Kachink* Självfallet! Lite får man tåla när man sitter bakom en skärm - är faktist annorlunda än om man säger det rakt ut personligen till någon - alla är ju anoynma i den mån man själv väljer. :D
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Moderering

Nu börjar jag lacka ur på vissa folk i den här tråden. Det är fullt tillåtet att inte hålla med GAW eller premissen bakom. Det är INTE tillåtet att raljera nedlåtande om det.

Var och en som postar fler raljerande inlägg om saken vinner en veckas avstängning!

Ni har blivit varnade!

- sur moderator.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Lite off topic men i andra trådar har det prats om att olika ämnen eller områden är känsligare än andra. Och att raljera och driva med folk även om det inte är illa menat kanske lämpar sig bättre i vissa trådar och sämre i vissa. beroende på vad för ämne som diskuteras.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Kärlekscraft;n17357 said:
Så det är del av den stora feministiska offensiven som jag läst om: att spelfronten måste sprängas eftersom den betraktas som väldigt maskulin och patriarkal - dom ska inte få vara ifred med sina spel.
"Vara ifred"? Har du i verkligheten upplevt problem med att någon (annan än medlemmar i din spelgrupp möjligen) faktiskt försöker hindra dig att spela hur du vill?


Krille said:
Men snälla! Jag vill inte stänga av folk!
Kärlekscraft said:
Användare Krille har rätt: jag syftar på spelhobbyn i allmänhet, som term och verklighet. Och INTE några personliga grupper eller spelupplevelser.
Sapient said:
Nej, det var det som var bakgrunden till min fråga - det du beskrev som "vara ifred" kändes märkligt. Och det vore en verkligt extrem händelse, att rent faktiskt lägga sig i hur någon annan spelar (som sagt, utom möjligen diskussioner i spelgruppen - där kan ju andra saker vara issues).

Beklagligt att frågan uppfattas som raljant. Den var ärligt menad. (Och har ju nu besvarats, så bra med det.)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,559
Location
Slätta
Kärlekscraft;n17357 said:
Så det är del av den stora feministiska offensiven som jag läst om: att spelfronten måste sprängas eftersom den betraktas som väldigt maskulin och patriarkal - dom ska inte få vara ifred med sina spel. :cool:
Skulle du kunna utveckla lite vad du menar med detta?
Kärlekscraft said:
Nej, för då blir jag avstängd.
Ram said:
Njae, inte om det inte är påhoppigt eller raljerande. Med lite len ton kan man uträtta mirakel. :)
Robert Jonsson said:
Eller också via PM. Allt måste inte synas PÅ forumet. Det går att tala utanför det också. :)
Krille said:
PM lyder också under forumsreglerna. Ba'sånivet.
Kärlekscraft said:
Orkar inte, samt PM lyder också under forumreglerna.
Ram said:
Ok, synd.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,691
Location
Umeå, Västerbotten
Har bloggen glömt att det finns en till sida av kakan: Något som alltid förbises - de brukar klagas att alla kvinnor framställs som sexobjekt etc. men glömmer att män framställs som dödsobjekt - faller ner döda som kulisser utan att någon notis tas. Dessutom har de större krav på utseendet, förrutom att sköta om sin hy så måste de träna som fan för att ha den där muskulösa kroppen och vara stoiska, starka och känslomässigt opåverkade - annars......
Ny tycker jag det är synd att du gör sådana antaganden. Jämställdhet handlar i lika stor utsträckning om att problematisera mansrollen och kvinnliga könsrollen, och för del delen kritisera könsroller mer övergripande sätt ut ett queerperspektiv.

Här har du en lista på inlägg som problematiserar både manliga och kvinnliga aspekter av könsrollerna, eller könsroller ut ett mer övergripande perspektiv.

Vi kan börja med nästa del i samma artikelserie som jag länka till ovan:
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...e-supermodels/

Sen har jag ett antal till länkar:

http://www.gamingaswomen.com/posts/2...romance-genre/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...aying-a-woman/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...or-and-desire/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...oss-languages/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...or-the-ladies/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...cultural-play/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...cs-part1-intr/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...ice-mediation/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-care-justice/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...are-in-action/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...he-apocalypse/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...e-and-justice/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-care-overlay/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-lady-knights/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-gay-men-rpgs/

---

Utöver detta tycker jag att kritiken är lite missriktad. För förklara vad jag menar kan jag använda en liknelse:

Tänkt dig en blogg som skriver om funktionshinderfrågor inom idrotten. Är det rättvist att kritisera denna blogg för att den inte jobbar lika mycket med frågor om rasism inom idrotten som funktionshinder frågor? De flesta tycker nog svaret är nej. Just den här bloggen fokuserar på funktionshinder frågor, och då är det okej att de fokuserar på funktionshinder frågor i sina blogginlägg.

Så länge bloggen inte förnekar eller motarbetar dom som vill minska rasismen inom idrotten är del helt okej om just den här bloggen handlar om funktionshinder frågor. Båda frågorna är viktiga, men det är helt okej att det finns bloggar som främst handlar om rasism inom idrotten och de finns andra bloggar som främst handlar om funktionshinderfrågor inom idrotten. Även om de har olika fokus är de allierade i ett arbete för mångfald och inkludering inom idrotten.

Gaming as Women fokuserar på kvinnor. Det är vårt fokus. Men ingen skulle nog vara gladare än oss om en grupp killar startade en blogg som fokuserade på att diskutera mansrollen inom spelhobbyn. Vi skulle vara jättepepp och alliera oss på alla sätt vi kunde. Mer nördfeminstiska män! RAWR!

Det finns också en till hake med resonemanget.

Villkorar man att:

"För att kvinnor ska få bedriva ett jämställdhetsarbete måste de lägga ner lika mycket tid på att bekämpa orättvisor mot män som mot kvinnor. Håller kvinnor i tjejgrupper för tonårstjejer måste de också hålla i killgrupper för tonårskillar. Organiserar kvinnor kvinnojourer måste de organisera mansjourer också. Skriver kvinnor blogginlägg om jämställdhetsfrågor som berör kvinnor måste de skriva lika många artiklar om män."

Vilket på ytan verkar vara ett ganska resonabelt resonemang. Men det finns en hake.
  • Anledningen att det fler tjejgrupper än killgrupper är att det finns långt fler kvinnor som vill lägga ner sin fritid på att organisera tjejgrupper än de finns män som villiga att organisera killgrupper. Problemet är att de saknas män som villig att engagera sig.
  • Samma sak med kvinnojourer. Det jättefå män som är villiga engagera sig i frågor om våld i nära relationer. Problemet är att de saknas män som är villiga att engagera sig i mansjourer.
  • Samma sak med blogginlägg om jämställdhetsarbete inom spelhobbyn. Det behövs fler män som är villiga att spendera tid på skriva blogginlägg om jämställdhetsfrågor inom spelhobbyn.
Haken är inte jämställdhetsarbetet kvinnor bedriver. Haken är de saknas män som är villig att göra samma arbete. Fler män behöver engagera sig för att kunna organisera killgrupper, mansjourer och skriva om mansrollen inom spelhobbyn.

Det behövs fler män.

Den problematiken kan inte kvinnor fixa. Vi jobbar på med jämställdhetsarbete så bra vi kan men vi behöver fler män som engagerar sig för att kunna göra mer. Känner man som man att det behövs mer jämställdhetsarbete kring frågor som berör män är lösningen att fler män engagerar sig.

Lösningen är inte att fler män inte engagerar sig, utan istället gnäller på att kvinnor måste engagera sig ännu mer. Vi behöver fler män i jämställdhetsplanen för att kunna täcka mansfrågorna bättre.

Jag tycker också det synd att det skrivs färre blogginlägg om mansrollen i rollspel. Ingen skulle vara gladare än jag om fler män vill skriva om genus och jämställdhet i spelhobbyn, Men jag tror att för att fixa det måste fler män engagera sig i jämställdhetskampen och börja skriva såna inlägg.

Så känner du att det viktigt ämne och skriva om så gör det! Det vore skitbra! Skriv! Vi behöver fler män som vill engagera sig och är villiga att skriva bloggposter om mansrollen!
obak said:
Den tidn länns långt borta då genusdiskussionen sträckte sig till "Jag är kille, får jag ändå spela en tjej?".
You go girlS!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,431
Location
Göteborg
Jag tror att när folk (inte nödvändigtvis Kärlekscraft) säger "Men män blir också stereotypt avbildade" så menar de inte "Ni bör jobba med att problematisera mansbilden" utan snarare "Män avbildas stereotypt och vi tycker inte att det är ett problem, så kvinnor bör inte heller tycka att det är ett problem när de blir stereotypt avbildade". Det är i alla fall min uppfattning.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Genesis;n17679 said:
Jag tror att när folk (inte nödvändigtvis Kärlekscraft) säger "Men män blir också stereotypt avbildade" så menar de inte "Ni bör jobba med att problematisera mansbilden" utan snarare "Män avbildas stereotypt och vi tycker inte att det är ett problem, så kvinnor bör inte heller tycka att det är ett problem när de blir stereotypt avbildade". Det är i alla fall min uppfattning.
Detta kan jag hålla med om från mitt personliga perspektiv. i den utsträcking att jag som man inte har något emot att män avbildas steroetypisk i ett spel. att det finns med en stereopypisk "mansgris" karaktär som exempel antingen som Npc eller spelare tar jag inte åt mig av eller tycker det är fel. Inte så länge personen bakom karaktären på något sätt försöker få det till att det faktiskt är så män är.

Det fins flera andra sterotyper som är långt ifrån smickrande men de bekommer mig inte heller på något sätt att en manlig karaktär eller flera framställs på detta sätt. Inte heller om dessa karaktärer är orealistiska. jag vet av mer än en människa, både män och kvinnor i verkliga värden som säkert skulle kunna klassas som orealistiska om man satte in dem i ett spel.

Kommer dessa stereotypiska åsikter att påverka hur nur någon ser på spelaren, Inte karaktären så är ju läget helt annorlunda. behandlas en kvinna på ett annat sätt i spelgruppen på grund av detta är det ju oftast inte bra. Samma sak gäller ju även för män

Men efter mina personliga erfarenheter av kvinnor och rollspel har jag inte märkt av att det varit något problem att de blivit behandlade på annat sätt än män. Men jag vet att detta förekommer och det tycker jag är synd. Vi ska väl kunna spela och göra våran röst hörd på lika vilkor innom rollspelshobbyn oberoende på vilket kön man har.
Det är ju inte könet som spelar roll i detta fall.

Personligen så skiter jag fulkomligt i vilket kön en person har när det gäller det mesta eftersom jag inte kan se att det har någon betydelse.

Men jag är medveten om att kvinnor är rätt sällsynta i just rollspelshobbyn och jag tycker det är otroligt kul att se att de faktiskt finns kvinnor här och att de kan ta för sig och framhäva sig själva. och med att framhäva sig själva menar jag inte att de behöver göra detta för att de är kvinnor utan för att de faktiskt är en minoritet och att tyvärr finns det många som verkar göra skillnad på kön.

Gällande Stereoptyper finns en fråga jag skulle vilja säga att man bör ställa sig själv. Har jag något emot att det motsatta könet framsäls på ett stereopypiskt sätt?
Har jag inget emot att motsatta könet framställs på ett stereotypiskt sätt blir det ju lite dubbelmoral om jag sedan klagar på att mitt kön framställs på ett sterotypikst sätt.
Stör det mig inte som man att kvinliga karaktärer ibland framställs på ett icke smickrande stereotypiskt sätt bör jag ju även vara beredd på att män framställs på liknande sätt och vara ok med detta. Och vise versa.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
w176;n17673 said:
Ny tycker jag det är synd att du gör sådana antaganden. Jämställdhet handlar i lika stor utsträckning om att problematisera mansrollen och kvinnliga könsrollen, och för del delen kritisera könsroller mer övergripande sätt ut ett queerperspektiv.

Här har du en lista på inlägg som problematiserar både manliga och kvinnliga aspekter av könsrollerna, eller könsroller ut ett mer övergripande perspektiv.

Vi kan börja med nästa del i samma artikelserie som jag länka till ovan:
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...e-supermodels/

Sen har jag ett antal till länkar:

http://www.gamingaswomen.com/posts/2...romance-genre/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...aying-a-woman/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...or-and-desire/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...oss-languages/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...or-the-ladies/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...cultural-play/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...cs-part1-intr/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...ice-mediation/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-care-justice/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...are-in-action/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...he-apocalypse/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...e-and-justice/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-care-overlay/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-lady-knights/
http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-gay-men-rpgs/

---

Utöver detta tycker jag att kritiken är lite missriktad. För förklara vad jag menar kan jag använda en liknelse:

Tänkt dig en blogg som skriver om funktionshinderfrågor inom idrotten. Är det rättvist att kritisera denna blogg för att den inte jobbar lika mycket med frågor om rasism inom idrotten som funktionshinder frågor? De flesta tycker nog svaret är nej. Just den här bloggen fokuserar på funktionshinder frågor, och då är det okej att de fokuserar på funktionshinder frågor i sina blogginlägg.

Så länge bloggen inte förnekar eller motarbetar dom som vill minska rasismen inom idrotten är del helt okej om just den här bloggen handlar om funktionshinder frågor. Båda frågorna är viktiga, men det är helt okej att det finns bloggar som främst handlar om rasism inom idrotten och de finns andra bloggar som främst handlar om funktionshinderfrågor inom idrotten. Även om de har olika fokus är de allierade i ett arbete för mångfald och inkludering inom idrotten.

Gaming as Women fokuserar på kvinnor. Det är vårt fokus. Men ingen skulle nog vara gladare än oss om en grupp killar startade en blogg som fokuserade på att diskutera mansrollen inom spelhobbyn. Vi skulle vara jättepepp och alliera oss på alla sätt vi kunde. Mer nördfeminstiska män! RAWR!

Det finns också en till hake med resonemanget.

Villkorar man att:

"För att kvinnor ska få bedriva ett jämställdhetsarbete måste de lägga ner lika mycket tid på att bekämpa orättvisor mot män som mot kvinnor. Håller kvinnor i tjejgrupper för tonårstjejer måste de också hålla i killgrupper för tonårskillar. Organiserar kvinnor kvinnojourer måste de organisera mansjourer också. Skriver kvinnor blogginlägg om jämställdhetsfrågor som berör kvinnor måste de skriva lika många artiklar om män."

Vilket på ytan verkar vara ett ganska resonabelt resonemang. Men det finns en hake.
  • Anledningen att det fler tjejgrupper än killgrupper är att det finns långt fler kvinnor som vill lägga ner sin fritid på att organisera tjejgrupper än de finns män som villiga att organisera killgrupper. Problemet är att de saknas män som villig att engagera sig.
  • Samma sak med kvinnojourer. Det jättefå män som är villiga engagera sig i frågor om våld i nära relationer. Problemet är att de saknas män som är villiga att engagera sig i mansjourer.
  • Samma sak med blogginlägg om jämställdhetsarbete inom spelhobbyn. Det behövs fler män som är villiga att spendera tid på skriva blogginlägg om jämställdhetsfrågor inom spelhobbyn.
Haken är inte jämställdhetsarbetet kvinnor bedriver. Haken är de saknas män som är villig att göra samma arbete. Fler män behöver engagera sig för att kunna organisera killgrupper, mansjourer och skriva om mansrollen inom spelhobbyn.

Det behövs fler män.

Den problematiken kan inte kvinnor fixa. Vi jobbar på med jämställdhetsarbete så bra vi kan men vi behöver fler män som engagerar sig för att kunna göra mer. Känner man som man att det behövs mer jämställdhetsarbete kring frågor som berör män är lösningen att fler män engagerar sig.

Lösningen är inte att fler män inte engagerar sig, utan istället gnäller på att kvinnor måste engagera sig ännu mer. Vi behöver fler män i jämställdhetsplanen för att kunna täcka mansfrågorna bättre.

Jag tycker också det synd att det skrivs färre blogginlägg om mansrollen i rollspel. Ingen skulle vara gladare än jag om fler män vill skriva om genus och jämställdhet i spelhobbyn, Men jag tror att för att fixa det måste fler män engagera sig i jämställdhetskampen och börja skriva såna inlägg.

Så känner du att det viktigt ämne och skriva om så gör det! Det vore skitbra! Skriv! Vi behöver fler män som vill engagera sig och är villiga att skriva bloggposter om mansrollen!
Kan tänka mig att skriva om/diskutera maskulinismen(belysa mäns problem/rättigheter) vilket ses bort totalt. Men det skulle nog mest vara i allmänhet, även om saker i spelbranschen nog skulle kunna klämmas in. Fast det får nog bli i off-topic-delen av forumet.
Måns said:
Ja, då kunde du också problematisera tesen om att "mäns rättigheter glöms bort totalt". Personligen förhåller jag mig djupt skeptisk till påståendet, men skulle gärna se en ärlig diskussion kring det.
Kärlekscraft said:
Jaha, på vilket sätt då? Blir det en påpekelse som leder till toppskiket av män? Dags för den stora "Maskulinismtråden" kanske.
 
Top