Nej, tror han menar att det de aktiva crowdfundarna som står för oljan i maskineriet. Det är deras pengar som gör att man vågar i den hastigheten.
Att fler kunder sedan betalar har enligt denna teori väldigt liten inverkan på beslutsfattandet att våga köra igång ett nytt supplement.
Alltså att utan Kickstarter hade nästan inga projekt startats, även om Kickstarterpengarna så bara är 10% av den totala omsättningen. Alltså att varje kickstarterkrona är lätt värd många fler kronor som senare trillar in i en webbshopp (för att inte tala om pengarna som trillar in i din lokala vänliga spelbutik).
Tänker på att en fågel i handen är mer än tio i skogen. Eller tolkar jag Arfert fel?
Du tolkar mig rätt. Kör man en kickstarter så kan man våga mer. Det är positivt. Det negativa är väl att vi kanske får en mättad marknad så småningom, men där verkar vi inte vara ännu. Den stora mängden produkter på marknaden har också gjort att mindre varumärken beställs i mindre mängder av de fysiska butikerna. (Hur det är med de stora, som Mutant och Eon, vet jag inte.)
Crowdfunding verkar dessutom gynna de varumärken som redan är rejält etablerade, som Mutant, Eon och (får man förmoda) DoD.
Det enda nya som slagit ordentligt är väl Järn, förmodligen resultat av en kombination av populär författaren, BRP och Eons kontaktnät. Annars har resultaten inte vart så där överväldigande, även om de flesta har klarat målen och mer. (Rätta mig om ni har nåt mer exempel på en CF-blockbuster.)