Evokee;n257500 said:
Jag är lite skeptisk till retro aspekten av spelet, likaså till konceptet open world. Även om det senare kanske mest bara betyder att man klippa in spelet i sin egen spelvärld.
Dessa aspekter var mycket konkreta och samtidigt modifierbara när jag började konstruera setting och äventyrsplatser:
* Spelet skulle kunna använda så många av Nisses gamla svartvita bilder som möjligt, vilket innebar att det måste finnas alver, dvärgar, mintotaurer etc. Samtidigt skulle spelet vara modernt och göra en twist på det gamla. Retro innebär alltså inte att vi försöker återskapa det gamla utan att vi tar in det gamla som bas i något modernt och försöker behålla en del av känslan. Reglerna blir förstås nya.
* De äventyrsplatser jag skrev skulle kunnas spelas fristående i valfri ordning och ligga där SL bestämmer, men samtidigt kunna ingå i en kampanj om man så önskar. De utmaningar man möter ska kunna angripas på olika sätt och med olika motiv. Jag har försökt hålla detta så öppet som möjligt med konkreta situationer.
Tänk er en situation där byhövdingens son har fångats av slavhandlande orcher. Man skulle då kunna rädda fången och spöa orcherna / kidnappa tillbaka fångarna och sälja dem tillbaka / Befria fångarna för att man själv behöver slavar till sin borg och inte vill betala för dem / slå sig ihop med orcherna för att göra business / gå ihop med andreorchen för att lönnmörda bossen, sedan döda den nye ledaren etc.