Nekromanti [Promotion] - Kutulu; böckerna är här!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Kutulu är alltså ett lovecraftskt mysteriespel som jag jobbat på av och till sedan 2008. Jag behövde ett regelsystem att spela CoC-kampanjen Tatters of the King med och som passade mig som SL bättre än de andra etablerade alternativen. Och nu är det klart!

Kutulu kan beskrivas som "Agatha Christie möter HP Lovecraft"; systemet är alltså fokuserat på mysterielösande och detektivarbete med en twist från den lovecraftska mytvärlden. Jag är rätt nöjd med det, själv.

Och! Nu har böckerna anlänt. De som i första hand kommer att försäljas på Gothcon men sedan också i Fria Ligans webbshop samt, om allt går vägen, även i välsorterade rollspelsbutiker. PDF:en kommer i vanlig ordning att återfinnas gratis på Urverk Speldesigns hemsida och som betala-vad-du-vill på Drivethrurpg. Men om det finns någon av mina böcker som är värd att skaffa i fysisk form så är det denna. Hårdpärm!

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
*är arg person på internet* Alla pärmar är hårda !!11

Också kul att felvända gåsfötter flashade förbi i en bildtext!

Också kul att boken verkar ha blivit förväntat SKITFIN! :D

2097

deleta mitt konto tack
Såg inte gåsfötterna. Min favorit är »inåtpekande«. Att ha dom pekande åt samma ex vis »högerpekande» gör mig nipprig, trots att det är svensk standard. Ser fram mot att läsa Kutulu. Grattis krank till ännu ett lyckat projekt.

krank

DeBracy;n229952 said:
Också kul att felvända gåsfötter flashade förbi i en bildtext!
Japp. Det upptäckte jag också, ungefär på samma sätt... Men jag kan lugna dig med att resten av spelets gåsfötter är rättvända. =)

krank

2097;n229953 said:
Såg inte gåsfötterna. Min favorit är »inåtpekande«. Att ha dom pekande åt samma ex vis »högerpekande» gör mig nipprig, trots att det är svensk standard.
Alla i spelet är inåtpekande utom just den bildtext DeBracy såg, där är de utåtpekande. Det finns inga rent högerpekande i spelet.

Inåtpekande är det jag läste mig till som svensk standard men jag kan ha missat något. Kanske finns flera svenska standarder.

2097;n229953 said:
Ser fram mot att läsa Kutulu. Grattis krank till ännu ett lyckat projekt.
Tack!

Sapient

Swashbuckler
2097;n229953 said:
Såg inte gåsfötterna. Min favorit är »inåtpekande«. Att ha dom pekande åt samma ex vis »högerpekande» gör mig nipprig, trots att det är svensk standard. Ser fram mot att läsa Kutulu. Grattis krank till ännu ett lyckat projekt.
krank;n229956 said:
Alla i spelet är inåtpekande utom just den bildtext DeBracy såg, där är de utåtpekande. Det finns inga rent högerpekande i spelet.

Inåtpekande är det jag läste mig till som svensk standard men jag kan ha missat något. Kanske finns flera svenska standarder.

Tack!
Det är väl för att ingen av dem är accepterad svensk standard idag. De var vanligare i litteratur mm förr - men jag tror det i officiell användning (så länge det iaf varit reglerat i källor som går att få fram enkelt, dvs. det kanske finns en pamflett i källare på KB som säger något annat...) alltid varit de som räknas som typografisk standard, ” och ’ som används (med undantag för när " och ' används istället).

Jag har ingen källa på det (och kanske ingen finns, om det inte dokumenterats...) men jag tror användningen av » och « (eller varianter) är rent stilistiskt, eftersom det förekommer i tex Frankrike och det fanns en vilja att efterlikna det. (Eller om det var Norge vi vill efterlikna?)

Inåtriktade används - eller användes - i engelska och danska böcker. Men ingendera har haft riktigt den finkulturella status som känns logisk att många ville efterlikna. Men det var dem vi tog efter. Så min teori kanske faller på det...

PS. Jag håller med om att de bör peka inåt. Det ju logiskt. Då pekar de ju på citatet. Om båda är högerställda, så är det ju som om de pekar framåt i texten. "Så, bry dig inte om det som står mellan oss, det är det här du vill läsa..." Helknäppt.

PPS. Sen är det väl "gåsögon" de kallas, inte "gåsfötter"...

JJoghans

Regelknackare
Fan. Nu blir man ju ännu mer avundsjuk på alla glidare som ska på GotKon. :confused:

IcarusDream

Anti-populist
krank;n229938 said:

Kutulu är alltså ett lovecraftskt mysteriespel som jag jobbat på av och till sedan 2008. Jag behövde ett regelsystem att spela CoC-kampanjen Tatters of the King med och som passade mig som SL bättre än de andra etablerade alternativen. Och nu är det klart!

Kutulu kan beskrivas som "Agatha Christie möter HP Lovecraft"; systemet är alltså fokuserat på mysterielösande och detektivarbete med en twist från den lovecraftska mytvärlden. Jag är rätt nöjd med det, själv.

Och! Nu har böckerna anlänt. De som i första hand kommer att försäljas på Gothcon men sedan också i Fria Ligans webbshop samt, om allt går vägen, även i välsorterade rollspelsbutiker. PDF:en kommer i vanlig ordning att återfinnas gratis på Urverk Speldesigns hemsida och som betala-vad-du-vill på Drivethrurpg. Men om det finns någon av mina böcker som är värd att skaffa i fysisk form så är det denna. Hårdpärm!

Vad kommer den trycka boken kosta på Gothcon?

krank

IcarusDream;n230017 said:
Vad kommer den trycka boken kosta på Gothcon?

Senast jag pratade prissättning med Fria Ligan så sade vi 199:-, så det är vad jag skulle gissa på.