Nekromanti [Promotion] Kutulu har illustratörer!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag visste inte riktigt om jag skulle lägga det här här eller under Rollspelsmakande. Oh well...

Kutulu, mitt england-fokuserade Lovecraftska rollspelssystem som jag använder i båda mina grupper som kör Tatters of the King just nu, släpptes ju i en Gothconexklusiv (nåja) speltestutgåva och i samband med sagda konvent fick jag också kontakt med ett par himla trevliga herrar som nu är spelets illustratörer. Hittills känns samarbetet fantastiskt; vi har en god samsyn om illustrationer, lovecraft och representationsproblematik, sexualisering av bilder etc. Det rör sig alltså om herrarna Fredrik Kaufeldt Olsson och Alf Joakim Persson, som tillsammans driver Inhamn Förlag. På Gothcon delade de ut en liten fin illustrerad novell vid namn Sommar på Söskär, och jag gillade både herrarnas illustrationer och fäbless för lovecraftsk skräck.

Så hemkommen från konventet skrev jag ihop beskrivningar av lite över ett dussin illustrationer jag skulle vilja ha och till min glädje var Fredrik och Alf villiga att ta sig an allihop. Det har faktiskt aldrig hänt förut, att något av mina spel faktiskt fått alla de illustrationer jag önskat mig... Men nåja, just nu har vi vind i seglen, texten till spelet är till stor del skriven och Fredrik och Alf har producerat spelets första illustration:

Bilden föreställer alltså tre kvinnliga medlemmar i det anrika Angelicasällskapet, som undersöker en mystisk monolit mitt i natten ute på en hed någonstans...

Tanken jag har med den grafiska stilen är att Kutulu ska kännas som en bok. Kanske lite som en av de gamla Narniaböckerna; jag har specifikt pratat om Pauline Baynes som en inspirationskälla liksom illustratören som gjorde en del till Jules Vernes berättelser. En plan är att leta rätt på och köpa den gamla novellsamlingen Skräckens Labyrinter, i översättning av den oefterhärmlige Sam J Lundwall, och specifikt låna form och typografisk inspiration från den...

Attachments

Arfert

Facit
Truly excellent, I must say. Now pour yourself a nice cup of tea, and enjoy your success!

McKatla

Utan titel
Jag gillar reglerna i GothCon-utgåvan – och jag gillar bilden! Det här kommer att bli lysande – jag köper direkt så fort det är möjligt!