Nekromanti [Promotion] Nest of the Neckbeards

MattiasLejbrink

Swordsman
Hej alla,

Efter nästan ett års idogt arbete har jag nu färdigställt mitt kanske mest spännande projekt hittills: en omfattande äventyrsmodul som kombinerar känslan hos gammel-DnD med de nytänkande grepp som inom spelvärlden gått under etiketten "indie"!

Nest of the Neckbeards är en äventyrsmodul för 4-7 äventyrare level 3-6 (nära "sweet spot" alltså) som är upplagt som ett konventionellt grottkräl fast i De Uråldrigas rike bland stjärnorna. Ingen vet exakt vilka De Uråldriga var eller varför de skapade sitt rike, men att de var otroligt kunniga och mäktiga står bortom allt tvivel.

Så på en grundläggande nivå utspelar sig handlingen i en förtrollad byggnad i De Uråldrigas rike. Men samtidigt finns ett meta-spel (indie!) inbyggt i äventyret. Det är nämligen så att ett antal individer, reliker om man vill, från De Uråldriga har överlevt och övergav aldrig Den Sanna Vägen. Dessa mäktiga varelser har i det närmaste gudalika makter i byggnaden och kan hela, döda, straffa och belöna rollpersonerna efter sina nycker. Ingen känner till exakt vilka de är men i modulen går de under benämningen "spelets ledare".

I byggnaden finns en sorts eter, eller magi, som kontrollerar själva verkligheten kallad the Origin Substance Relay, eller "OSR" kort och gott. De uråldriga spelledarna sitter upplåsta i en evig diskussion ("Den Eviga Konflikten") kring vad OSR egentligen består av, vad dess syfte är och hur man bäst nyttjar den för sina ändamål. Vad får detta för genomslag i praktiken? Jo, rollpersonerna genomgår metamorfoser då en spelledare tar ton och basunerar ut sitt budskap. Exempelvis kan en hit dice på d6 förvandlas till d8, ett medium encounter kan plötsligt bli dödligt eller en AC kan vändas upp och ner och räknas från andra hållet!

Målet med modulen är att rollpersonerna ska få en häftig spelupplevelse. Själva metaspelet finns inget riktigt slutmål på då spelledarna tycks dömda att aldrig komma överens.

Puh, vad tycker ni? Flipp eller flopp?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hahaha. Asså det var roligt, men jag kände inte att jag kunde skriva här om jag skulle försöka behålla någon form av trovärdighet i mitt eget skämt :)

deusexmatteo

Warrior
Spelmekaniken att använda de krångliga stigande/sjunkande AC reglerna som en feature istället för en bugg låter rätt bra.