Nekromanti [Promotion] Queens and Quests! OSR RPG

IcarusDream

Anti-populist
Så atte... jag skrev ett OSR-rollspel.

Spelet är 90% färdigt just nu textmässigt. Sen så ska jag fixa lite mer illustrationer. Planen är ett litet spel, ungefär samma storlek som Förbannad (50-60 sidor, A5 osv..)

I grunden är det som alla andra OSR/0ed-spel. Men det som är twisten eller vad man ska säga är att det är ett OSR skapat av någon som inte spelar OSR vanligvis. Det är fortfarande snabbt, enkelt och raktfram men ändå lite nya tankar gällande Alignments, Quests och lite andra saker.

Illustrationer görs av Nyvinter och kartan till exempeldungen "The Death Knell of the Diabolist" är skapad av Björn Wärmedal.

https://qnqrpg.wordpress.com/

God45

#PrayersForBahakan
Ser nice ut! :)

Varför ingen pdf release?

IcarusDream

Anti-populist
God45;n89869 said:
Varför ingen pdf release?

För jag tänkte testa att vara lite kärringen mot strömmen och bara ha den i tryck. :p

Nja.. det jag tänkt är att se hur det går med att bara ha den i tryck och sälja på konvent och via Lulu. Jag ska testa om man kan bygga en typ sleeperhit (kanske inte rätt ord, men jag fick hjärnsläpp) genom att den inte är så lättillgänglig som det blir via PDF. Jag -tror- (med betoning på tror) att man uppskattar en produkt mer om man får betala marginellt mer och får den här känslan att vänta på att få det hemskickat än att bara få det som en tråkigt PDF. Då känns det lite mer "exklusivt". (Det är i alla fall hur jag personligen upplever det, så jag ska testa om det funkar så i praktiken också, funkar det inte så är jag inte den som är den och jag kan ändra mig framöver.)

Går det bra så går det bra, går det dåligt så kanske jag släpper den i PDF i framtiden.

God45

#PrayersForBahakan
IcarusDream;n89886 said:
För jag tänkte testa att vara lite kärringen mot strömmen och bara ha den i tryck. :p

Nja.. det jag tänkt är att se hur det går med att bara ha den i tryck och sälja på konvent och via Lulu. Jag ska testa om man kan bygga en typ sleeperhit (kanske inte rätt ord, men jag fick hjärnsläpp) genom att den inte är så lättillgänglig som det blir via PDF. Jag -tror- (med betoning på tror) att man uppskattar en produkt mer om man får betala marginellt mer och får den här känslan att vänta på att få det hemskickat än att bara få det som en tråkigt PDF. Då känns det lite mer "exklusivt". (Det är i alla fall hur jag personligen upplever det, så jag ska testa om det funkar så i praktiken också, funkar det inte så är jag inte den som är den och jag kan ändra mig framöver.)

Går det bra så går det bra, går det dåligt så kanske jag släpper den i PDF i framtiden.
Lycka till, hoppas det går bra :) (Jag köper inte grejer i dead tree edition på det sättet längre men andra kanske gör det)

IcarusDream

Anti-populist
God45;n89897 said:
Lycka till, hoppas det går bra :) (Jag köper inte grejer i dead tree edition på det sättet längre men andra kanske gör det)

The wonders of att tycka olika ;)

Tack. :) Jag köper bara i PDF om det verkligen inte finns nåt annat. Jag tycker inte en PDF har någon själ.

chrull

Stockholm Kartell
IcarusDream;n89853 said:
I grunden är det som alla andra OSR/0ed-spel. Men det som är twisten eller vad man ska säga är att det är ett OSR skapat av någon som inte spelar OSR vanligvis.
Kan du förklara lite mer? För just nu känns det här bara avtändande på något slags Torchbearer-nivå. :)

IcarusDream

Anti-populist
chrull;n89915 said:
Kan du förklara lite mer? För just nu känns det här bara avtändande på något slags Torchbearer-nivå. :)

En sak som är annorlunda är att systemet för Favour Points(det här spelets version av Experience points) är lite annorlunda. Det finns tre sätt att få FPs på, samt att man får olika bonus beroende på vilken Alignment man har. Så det finns en viss nivå av taktik vilken sorts uppdrag man gör och vad man gör på uppdragen beroende på vad man har valt för Alignment.

Det är ett exempel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
IcarusDream;n89853 said:
Men det som är twisten eller vad man ska säga är att det är ett OSR skapat av någon som inte spelar OSR vanligvis.
Det här låter intressant.

IcarusDream said:
An OSR-game made by someone who is not really into OSR
Det här däremot låter inte alls lika lovande.

Men det är möjligt att det bara rör sig om språkförbistring =)

Det jag kan säga är att det här är något som gör mig nyfiken, men också skeptisk. För det kan vara skitbra, inovativt med lite nya smarta lösningar som komplement till OSRs enkelhet. Det kan också bli indie-flumm av det hela vilket inte alls intresserar mig. "Favour Points" låter som en sån sak, men om nu spelet ska vara Quest-baserat så är det kanske inte så illa som det först låter =)

Det här är en sån där typisk grej som jag skulle vilja se en "quickstart pdf" på för att bilda mig en uppfattning om det innan jag ens funderar på att köpa det, eftersom jag då sällan (Aldrig) åker på konvent och därför inte kommer få chansen att stå och bläddra i det. Möjligen om någon jag känner köper det och det råkar ligga framme när jag är där, och jag blir sittande ensam ett tag medan värden gör något annat.

IcarusDream

Anti-populist
Rymdhamster;n89951 said:
Det här däremot låter inte alls lika lovande.

Men det är möjligt att det bara rör sig om språkförbistring =)

Det jag kan säga är att det här är något som gör mig nyfiken, men också skeptisk. För det kan vara skitbra, inovativt med lite nya smarta lösningar som komplement till OSRs enkelhet. Det kan också bli indie-flumm av det hela vilket inte alls intresserar mig. "Favour Points" låter som en sån sak, men om nu spelet ska vara Quest-baserat så är det kanske inte så illa som det först låter =)

Det här är en sån där typisk grej som jag skulle vilja se en "quickstart pdf" på för att bilda mig en uppfattning om det innan jag ens funderar på att köpa det, eftersom jag då sällan (Aldrig) åker på konvent och därför inte kommer få chansen att stå och bläddra i det. Möjligen om någon jag känner köper det och det råkar ligga framme när jag är där, och jag blir sittande ensam ett tag medan värden gör något annat.
The power of att tycka olika igen ;)

Jag kan säga så mycket att det är inte indie-flum. Det finns inga regler där den som skriker högst automatiskt vinner, eller att man avgör strider genom att ta blodprov och mäter blodtryck eller andra weird grejer.

Du tar din D20 du slår i alla andra OSR-spel. Du går ner i dungeons som du gör i alla andra OSR-spel. Du slår över en AC som du gör i alla andra OSR-spel. Du går upp i level på samma sätt som i andra OSR-spel, skillnaden är att det heter FP istället för XP, samt att du kan få lite mer FP(XP) än nån annan eftersom du valt en speciell Alignment beroende på situation. Så om du spelat OSR-spel innan så kommer du känna igen dig i 90% av spelet.

Jag kan göra en jämförelse: Om du spelat Labyrinth Lord och sen spelar Lamentations of the Flame Princess. Det är i grunden samma spel till 80-90%-ish, men det är smågrejor som skiljer dem än. Samma princip om du spelar LOTFP och sen spelar QnQ. Du känner igen dig, det är samma känsla, det är bara smågrejor som skiljer men ger en liten annan smak.

Mutanten

Hero
Det här är en sån där typisk grej som jag skulle vilja se en "quickstart pdf" på för att bilda mig en uppfattning om det innan jag ens funderar på att köpa det, eftersom jag då sällan (Aldrig) åker på konvent och därför inte kommer få chansen att stå och bläddra i det.
Jag tycker det är konstigt att inte alla svenska rollspelskontruktörer delar ut en "sample pdf" så som DriveThruRPG brukar göra med de artiklar de säljer. Jag tycker att det är formulär 1A i marknadsföringen av ett rollspel. Jag vill inte köpa rollspelet i säcken. Det behöver inte ens vara en seriös producerad pdf utan några inscannade sidor duger som "sample" i värsta fall.

chrull

Stockholm Kartell
IcarusDream;n89958 said:
The power of att tycka olika igen ;)

Jag kan säga så mycket att det är inte indie-flum. Det finns inga regler där den som skriker högst automatiskt vinner, eller att man avgör strider genom att ta blodprov och mäter blodtryck eller andra weird grejer.

Du tar din D20 du slår i alla andra OSR-spel. Du går ner i dungeons som du gör i alla andra OSR-spel. Du slår över en AC som du gör i alla andra OSR-spel. Du går upp i level på samma sätt som i andra OSR-spel, skillnaden är att det heter FP istället för XP, samt att du kan få lite mer FP(XP) än nån annan eftersom du valt en speciell Alignment beroende på situation. Så om du spelat OSR-spel innan så kommer du känna igen dig i 90% av spelet.

Jag kan göra en jämförelse: Om du spelat Labyrinth Lord och sen spelar Lamentations of the Flame Princess. Det är i grunden samma spel till 80-90%-ish, men det är smågrejor som skiljer dem än. Samma princip om du spelar LOTFP och sen spelar QnQ. Du känner igen dig, det är samma känsla, det är bara smågrejor som skiljer men ger en liten annan smak.

Då förstår jag inte varför "OSR av någon som inte gillar OSR" skulle vara ett av spelets selling points (eller varför det någonsin skulle vara det, men det är en annan femma)?
Det finns ju massor med olika XP-system i olika OSR-spel redan, så att byta namn på XP och dela ut lite olika mycket för olika saker är ju inte något som säger att spelet är skrivet av någon som inte gillar OSR. Har du något annat exempel på andra saker du gör annorlunda?

IcarusDream

Anti-populist
chrull;n90062 said:
Då förstår jag inte varför "OSR av någon som inte gillar OSR" skulle vara ett av spelets selling points (eller varför det någonsin skulle vara det, men det är en annan femma)?
Det finns ju massor med olika XP-system i olika OSR-spel redan, så att byta namn på XP och dela ut lite olika mycket för olika saker är ju inte något som säger att spelet är skrivet av någon som inte gillar OSR. Har du något annat exempel på andra saker du gör annorlunda?

Jag tror du misstolkar "someone not into OSR" som "någon som inte gillar OSR". Jag menar det mer som "nån som inte är insatt i OSR". Språkförbristning som du sa tidigare.

Exempel: Jag är inte uppväxt med OSR i mitt rollspelsliv. Jag har bara spelat OSR ett par gånger, då LOTFP. Jag ogillar inte OSR, jag har inget emot OSR. Jag bara har en annan infallsvinkel istället för att bli negativ direkt.

En annan grej jag hittat på själv, som jag inte sett i nåt annat rollspel (vilket inte nödvändigtvis betyder att det inte finns, bara att jag aldrig sett det i nåt), är en "egen" mekanik för att se om monstret upptäcker dig. Varje monster har en speciell AC för att upptäcka äventyrare som bland annat Thief använder för att göra Sneak Attack. (Det kan som jag skrev finnas liknande mekanik i nån spel jag inte spelat, det vet jag tyvärr inte, men jag har inte sett det i nåt spel jag läst/spelat själv. Och då jag är människa och väldigt dålig på att veta saker jag inte vet så lämnar jag den brasklappen).

Sen är det mest småsaker som är ändrat. Jämför med hur man kan baka en paj. Grundprincipen är att man har en deg och en fyllning. Vissa gillar köttpaj, vissa gillar tacopaj, vissa gillar grönsakspaj. Men alla är accepterade som pajer.

Man har helt enkelt olika smak. Sen så är det inget tvång att du måste köpa eller spela spelet. Vill du inte så behöver du inte. ;)

IcarusDream

Anti-populist
Björn Wärmedal;n90063 said:
Jag ser fram emot att få provspela och bläddra i det på något Grottröj framöver! :D

Sund positiv inställning! Jag hoppas spelleda för dig på Grottröj 11 kanske. Beror på när jag finansierar alla bilder :).

Trollkalle

Veteran
Jag tycker det låter intressant men kommer det ut på svenska eller engelska. Jag är nämligen inte så bra på engelska (12 år).