Väven är vidsträckt – och gränslös.
Ryan Seldon har sett genom illusionerna. Han vet hur världen egentligen fungerar. Drömväven finns på riktigt och han är utvald att skydda den mot de demoner i mänsklig skepnad som konspirerar för att ta över den. Drömväven måste skyddas. Till varje pris…
Drömväv är ett utredarscenario där rollpersonerna anlitas för att undersöka mordet på rockstjärnan David Trana. Deras uppdragsgivare Indira Sterling vill att fallet blir löst så snabbt och diskret som möjligt.
Spåren pekar snart mot Ryan Seldon, som fram till nyligen var en helt vanlig bartender. Det visar sig att Ryan råkat ut för något slags psykos och drivs av vanföreställningar. Ligger det något i det han säger, eller är det bara fria fantasier? Är Grönskan inblandad på något sätt? Hur fick Ryan tag på mordvapnet? Det finns många frågor, få svar och alldeles för lite tid kvar innan han slår till igen.
Äventyret är starkt inspirerat av PC-äventyrsspelet Dreamweb och passar därför bäst för spelare utan erfarenhet av denna klassiker.
?Så för ett tag sedan upptäckte jag att det fanns två äventyr som publicerats i Fenix men som jag... öh, glömt bort att layouta och släppa som PDF. Det var ju alltid planen, liksom - först Fenix, sedan material till hemsidan.Ryan Seldon har sett genom illusionerna. Han vet hur världen egentligen fungerar. Drömväven finns på riktigt och han är utvald att skydda den mot de demoner i mänsklig skepnad som konspirerar för att ta över den. Drömväven måste skyddas. Till varje pris…
Drömväv är ett utredarscenario där rollpersonerna anlitas för att undersöka mordet på rockstjärnan David Trana. Deras uppdragsgivare Indira Sterling vill att fallet blir löst så snabbt och diskret som möjligt.
Spåren pekar snart mot Ryan Seldon, som fram till nyligen var en helt vanlig bartender. Det visar sig att Ryan råkat ut för något slags psykos och drivs av vanföreställningar. Ligger det något i det han säger, eller är det bara fria fantasier? Är Grönskan inblandad på något sätt? Hur fick Ryan tag på mordvapnet? Det finns många frågor, få svar och alldeles för lite tid kvar innan han slår till igen.
Äventyret är starkt inspirerat av PC-äventyrsspelet Dreamweb och passar därför bäst för spelare utan erfarenhet av denna klassiker.
Bättre sent än aldrig? Drömväv publicerades i Fenix #6 2016, och hade innan dess spelats en del i olika konstellationer, bland annat i podden Vi spelar rollspel.
Klicka här för att ladda ner och läsa, helt gratis - jag välkomnar alla sorters kommentarer på äventyret, oavsett om man bara läser det, lyssnar på det eller rentav faktiskt testar att spela det.
Som synes finns också ett källpaket tillgängligt - med InDesignfiler, högupplösta porträttbilder och typsnitt och sådant.
Åh, och illustrationerna är som vanligt gjorda av 2000AD-illustratören Steven Austin. Kartorna är mina, men porträtten och framside-bilden är hans.
Jag ska försöka få ändan ur vagnen och layouta det andra äventyret också, vad det lider – stay tuned.
Attachments
-
57.7 KB Views: 0