Nekromanti [Promotion) Sagas crowdfunding har startat!

Arfert

Facit
HÄR:

https://www.kickstarter.com/projects/myling/saga-andra-utgavan-rollspelet

Saga - rollspel i legendarisk medeltid är äntligen tillbaka.

Ett rollspel med korta och välfungerande enkla regler kombinerat med en spelvärld som är detaljrik och övertygande men samtidigt välbekant. En värld lätt att komma in i för nya spelare. En värld att spela i länge. Både som Järntrons-liknande kampanjer eller mer matinéliknande i Ivanhoes anda.

Välkommen att upptäcka Saga!

”Vår tids Drakar och Demoner” enligt Anders Blixt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Klaatu;n93360 said:
Finns det religiösa riddarordnar i Arcaria/Albion?
Absolut! Fyra presenteras i grundboken:

Det heliga svädet: Äldst och störst bland riddarordnarna som finns i Albion. Håller svartkonstnärerna i Mizadhir som sina främsta fiender.

Panons näve: En ung och militant orden som hellre omvänder folk med svärd och eld än resonemang. På stark frammarsch vilket skrämmer många även inom kyrkans egna led.

Templets Försvarare: En orden med ursprung hos de som vaktar templet i Pannona. Att de är lojala mot både Gud och kejsaren ses med viss misstänksamhet när orden verkar utanför Pannonska Imperiet.

St. Hocratius Brödraskap: Inte en riddarorden som du tänker dig en i vanliga fall, utan en orden med "agentriddare" som infiltrerar och undersöker och rotar fram svartkonstnärer och reder upp mystiska brott. Vid behov finns det mer militära resurser att plocka in.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Har du funderat på vad som skiljer första och andra utgåvan ut? De listas lite snyggt i senaste uppdateringen på Kickstartersidan. Här kommer några highligts:
  • Boken har samma layout (if it’s not broke, don’t fix it), men nytt omslag samt bilder från ett par illustratörer som inte fanns i förra upplagan.
  • Ny magi har tillkommit.
  • Mer kampanjmaterial.
  • Spelledarverktyg.
  • Fler äventyr! Dubbelt så mycket än förr.
  • Mer om religion i Arcaria. Helgon! Religösa kontroverser!
  • Bättre och större namnlistor.
  • …och så tygrustningar naturligtvis!
Läs hela listan!

Klaatu

Swordsman
Hur är det på monsterfronten? Jag har för mig att jag läst i Fenix om dvärgar och vättar. Är varelser och monster bara hämtade från Europeiska legender eller är det ett misch-masch av alla möjliga oknytt?

Arfert

Facit
Monster är främst från europeisk (nordisk-keltisk) tradition. Fast det är inte så mycket fokus på monster, spelet handlar inte om det. "Skurkarna" är oftast människor. (Eller sidhe. Eller intelligenta humanoider.)

Klaatu

Swordsman
Hur är det då på humanoid-fronten? Är det bara de gamla "klassikerna" som gäller eller finns det helt nya kreationer?

Arfert

Facit
Norog är väl de enda nya. Och de är inte så nya. De liknar Drow. Fast endast till utseendet och sitt rykte. Bestiarum:et är skrivet, precis som historie-kapitelt, som vad människorna tror. Det finns ingen objektiv sanning.

(Jo det finns det, i min egen kampanj, men spoilar jag den så ändras massor... så den förblir hemlig)

Annars är alver och norog snarare från Melnibone.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n95551 said:
Snart uppe i 40000:- ! Då blir det hårdpärm!
*torkar bort det utspottade kaffet från datorskärmen*

Jisses, jag kollade för bara någon dag sedan och då hade den precis segat sig upp till lite över 19000, så jag började nästan bli lite orolig. Sen bara *BAMM!*: 40000 spänn!

Supernice.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n95565 said:
*torkar bort det utspottade kaffet från datorskärmen*

Jisses, jag kollade för bara någon dag sedan och då hade den precis segat sig upp till lite över 19000, så jag började nästan bli lite orolig. Sen bara *BAMM!*: 40000 spänn!

Supernice.
Ah! Ett SF-bokpaket. Det förklarar varför det gick så snabbt =)

Fortfarande supernice.