Nekromanti [Promotion] Yoker - ett nytt litet tärningsspel

kwarnberg

Swordsman
Jag har byggt ett litet spel vid namn Yoker (arbetsnamn). Jag har bara testat det med två spelare, och det fungerar rätt bra. Det spelas med sexsidiga tärningar och är inspirerat av bland annat Yatzy och Poker. Kom jättegärna med synpunkter, och testa gärna spelet och kom med idéer och förslag på förbättringar. Hojta till om något i dessa hastigt ihopskrivna är otydligt.

Varje spelare börjar med 8-10 mynt och 5 sexsidiga tärningar. När någon spelare vunnit alla mynt har denne vunnit.

Varje runda inleds med att alla spelare lägger ett mynt i insats till potten. Har du inte mynt nog för detta är du ute ur spelet.
Därefter rullar samtliga spelare sina tärningar. Detta görs öppet. Spelarna bygger ihop pokerhänder med sina tärningar, och den spelare med sämst hand börjar välja om denne vill passa eller rulla om. Om flera spelare har samma sämst hand, slumpa vem som börjar. Om spelaren passar går turen vidare till spelaren till vänster som får samma val.

När alla spelare har passat är omgången slut och den spelare med bäst hand vinner potten. Därefter påbörjas en ny omgång och en ny insats till potten måste göras. Om flera spelare sitter som samma vinnande hand delas potten upp så jämt det går mellan dessa, och mynt som inte går att dela upp jämt ligger kvar till nästa pott.

Om någon spelare väljer att på sin tur rulla om betalar denne ett mynt till potten och rullar om valfritt antal av sina fem tärningar. Därefter går turen vidare till nästa spelare, som får välja att passa eller rulla om. Detta fortsätter till alla har passat. Så snart någon väljer att rulla om får alla möjlighet att rulla om eller passa. Det är möjligt att rulla om flera gånger, men varje omrullning kostar ett mynt mer än den förra. Andra omrullningen kostar således 2 mynt, tredje kostar 3 mynt, och så vidare. En spelare kan rulla om hur många gånger den vill, så länge den har tillräckligt med mynt för att betala för omrullningen. Så snart man rullat om går turen vidare till nästa spelare, och nästa möjlighet att rulla om kommer när det är spelarens tur igen.

Om någon spelare spenderar sina sista mynt, antingen som insats i ett spel eller som betalning för en omrullning, får övriga spelare rulla om högst två gånger till var, därefter avgörs det vem som vinner.

De möjliga händerna i spelet är (från bästa till sämsta)
Yoker (alla fem tärningar av samma valör)
Fyrtal (fyra av tärningarna har samma valör)
Kåk (två tärningar visar samma valör, och tre visar en annan samma valör)
Hög Stege (tärningarna visar 2, 3, 4, 5, 6)
Låg stege (tärningarna visar 1, 2, 3, 4, 5)
Triss (tre av tärningarna visar samma valör)
Två par (två av tärningarna visar samma valör, och två andra tärningar visar samma annan valör)
Par (två av tärningarna visar samma valör)
Högst tärning (inget av ovanstående, alla tärningar visar olika valörer)

Björn den gode

Swashbuckler
Rolig idé! (Eller ja det låter betydligt roligare än Yatzyy iaf, utan att vara mycket mer komplicerat, det är en bra grej)

Några vad jag tycker icke-eleganta regler:

Att kunna passa med en hand som inte är bäst för att sen ge sig in igen när potten blivit större. Jag tycker det hade varit renare om det när det är din tur kan välja att antingen rulla om, eller lägga dig (ta upp tärningarna i handen eller nåt), och att du bara får passa om du leder/delar ledning.

Regeln om max två omrullningar efter sista myntet känns onödig och osnygg. Jag fattar att det är för att du inte ska kunna fortsätta rulla om hur länge som helst för att få ut någon men den progressiva kostnaden för omrullningen gör redan att det inte är alltid är rätt att rulla om ifall den panka sitter på för bra kombination.

Det är svårare att få en stege än att få en kåk så ordningen där känns lite konstig. Känns också lite väl mycket yatzy att ha med både "hög stege" och "låg stege" i listan när du inte har med "par i ettor", "par i tvåor" osv, så bara stege med förklaringen att 2-6 slår 1-5 tycker jag räcker, på samma sätt så behöver du ha med förklaring på vilken kåk som slår vilken är det "Poker" dvs trissens valör först eller är det "Yatzy" summan på alla tärningarna.

kwarnberg

Swordsman
Tack för matnyttig input. Ordningen på vad som slår vad är högst preliminär. Är på medeltidsveckan och inte hunnit räkna på sannolikheter.

Finns en förklaring på max antal omslag efter all-in, men den skriver jag om när jag har en dator. Vet inte om den är bra, men det var ett problem vi upplevde i spel.

Björn den gode

Swashbuckler
edit: fick felmeddelande när jag postade första gången, postade igen, det var visst onödigt.

Nu när jag ändå redan gjort ett annat inlägg. Med fler än två spelare så finns det väldigt tydliga sätt att samarbeta/favorisera där till exempel A och B kan komma överens om att aldrig slå om ifall den andra är högst utan bara om spelare C är högst. Det är nog bra att vara tydlig med ifall detta är fusk (som i poker) eller uppmuntrat som i de flesta euro-spelen.

.113

Swashbuckler
I yatzy ger oftast kåk mer poäng och I poker är kåk bättre än stege så oavsett hur det ligger till borde stege vara mindre värt än kåk av ren användar-vänlighet

kwarnberg

Swordsman
Då ska vi se. Efter ett antal speltest har vi gjort följande förändringar:
- Spelaren till vänster om den med bäst hand börjar.
- Spelare som inte leder/ligger lika i ledning får välja att antingen lägga sig eller rulla om. Ledaren kan passa.
- Frvillig regel för att korta ned speltiden om man kör med fler än två spelare: När endast två spelare kvarstår i spelet dubblas alla kostnader. Insatsen att spela blir 2. Att rulla om första gången kostar 2, andra gången kostar 4, och så vidare. Har en spelare endast 1 mynt kvar i början av rundan kan denne spela med endast ett mynt i insats.

Spelet har visat sig bli rätt lyckat, och nästan alla i mitt gäng här i Visby har köpt på sig ett eget spelset. Också främlingar som har sett oss spela har visat intresse. Kul, kul.