Nekromanti Props, bakgrundmatrial och handouts.

w176

Förlorad dotter
Grejs, stuff och jox helt enkelt. Allt från linjaler att svinga med som svärd, eller smiska medspelare med till det där långa självmordsbrevet från en karaktär till en låsas arbetsansökan er äventyrare skulle ha skrivit till hamburgerbaren eller tills till de där mysiska dagbokanteckningarna i den blodiga boken till character journals och spelmötes krönikor. Allt som är material till kampanjen räknar jag in här, förutom vanliga anteckningar.

Jag har tre frångeställingar till er, som är irrelevanta om ni gjort det i egenskap av spelledare eller spelare.

Vad har ni använt eller tillverkat som props, bakgrund material och handout?

Jag vill höra era upplevelser gott folk. De finaste, roligaste spelmässigt mest konstruktiva eller irriterade saker hr ni stött på, vad tyckte ni om dem och vad var coolast? Props, hand outs och bakgrundsmaterial. Vad har ni stött på och vad tyckte ni om det?

Vad skulle ni kunna tänka er eller har ni planer på att göra?

Ska ni någon gång måla ett pentagram över hela golvet, eller ska ni skriva en mega maffigt krönikeepos över Buffy kampanjen eller vad de nu kan vara. Och vad skulle ni inte tänka göra. Skulle ni hällre dö innan ni svinga ett leksaksvärd?

Och i vilket syfte gör ni det?

Vad tycker ni är syftet med extersaker som handouts, props och skrivet extera och sidomatrial. Jag gillar props för att då kan man ge kroppsspråket en extra dimension när man tankfullt kan stirra ner i giftbägaren eller darrande hålla i pistolen. Älskar ni skrivet extramatrial som ger insikt i karaktärens psyke eller är handouts bara något snyggt at ha på bordet?

Arfert

Facit
min absoluta favoritprop av nostaliska skäl var tändsticksasken i Mask of Nyarlahothep... såå otroligt mycket "Bogart-film"

G

Guest

Guest
Allt från linjaler att svinga med som svärd, eller smiska medspelare med
Det första exemplet låter rätt löjligt medans det andra låter riktigt njutbart, tror dock inte att spelarna skulle gilla det.
Texter och sådant känns väldigt bra att ha med dock, inte nog med att det är svårt att rollspela läsandet av en text, texter är mycket svåra att visualisera (inte för att det är något problem för mig eftersom jag knappt har någon visuell läggning).

Inte mycket själv faktsikt.
Det jag har stött på är texter och två spelledare (ja två) som slogs mot varrandra i slutstriden, jag gillade texterna.

Jag har funderat mycket på att göra en förvrängd människoskalle i trolldeg som sedan ska lackeras, nackdelen är att man måste ha så mycket salt och helst också idealmjöl för att det inte ska klumpa sig, sedan när man haft det i ugnen måste man också skrapa ut mindre detaljer som öppningar för ådror med mera.
Pentagrammet låter som en kul grej, men troligheten att jag har den uttjatade grejen i ett äventyr känns inte stor.

Förstärka rollspelandet på sätt som tal har svårt att göra.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Har knappt nån erfarenhet av vare sig handouts eller props i striktare mening men brukar av vana använda det som finns till hands. Håller jag på att undersöka en brottsplats och antecknar så har jag för det mesta plockat upp pennan från bordet och viftar lite med den när jag pratar, precis som jag föreställer mig att rollfiguren skulle göra. På samma sätt så brukar ta och dricka lite cola (eller vad jag nu har i glaset) om det skålas eller om vi käkar i nån scen. Ett steg mot att agera mer kroppsligt helt enkelt.

En grej jag minns rätt specifikt var när jag spelade en PsiJudge i Judge Dredd - de brukar tydligen ofta ha små tvångtankar och dylikt så jag gjorde honom till något av en pedant med bacillskräck. Detta symboliserades då med att jag idoget putsade en sked närhelst vi var i mässen eller så. "Vad var det bra för då...?" Tja... bra fråga. Inte minst så blev det ju en bra påminnelse om rollfigurens särdrag - själv är jag mer naturalistisk av mig och lite skit i hörnen är liksom ingen grej så jag skulle nog lätt glömma att spela på det.

En annan sak var när Dnalor gjorde masker som vi använde när vi lirade Wraith på ett minikonvent. Jag avstår från att orda mer om saken tills han fått berätta om det själv

Nåja. Hur som helst... Jag skulle nog inte dra det där med props så värst långt även om jag samtidigt kan tycka det vore jäkligt schysst att kunna visa upp en t.ex. en rejäl tunnhjälm inför lite Pendragon eller dylikt. Här nånstans blir ju gränsen mellan props och research rätt tunn. Anledning att jag tar med mig hjälmen till spelmötet i exemplet är ju i princip samma anledning som jag skulle tycka det vore grymt häftigt att dra iväg med spelgruppen och titta på hästar.

Det jag främst kanske skulle vilja nyttja mig av ibland är helt enkelt bilder på rollpersonerna tror jag. Jag gillar ofta koncept som är rätt visuella av sin natur (anime-stuk med flashiga mechastrider eller kampsportsaction t.ex.) och med såna tydligt visuella inspirationskällor vore det nog värdefullt med något visuellt att hänga upp rollpersonen lite på också.

Nu har jag svammlat klart för denna gång. :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
"Vad har ni använt eller tillverkat som props, bakgrund material och handout?"
Översiktskartor, personporträtt, pergament, miljöCD-skivor och sådant. Något jag alltid brukar göra är att skriva ut de saker som behövs vid rollpersonsgenerering (främst när det är ett rollspel med arketyper). Då kan jag också påverka vad spelarna kan spela för något genom att plocka bort vissa saker.

Jag gav spelarna var sitt ljus en gång för att symbolisera livslågan på rollpersonerna. När rollpersonerna sedan dog i slutet, så fick alla en och en blåsa ut ljuset. Till sist satt det en enda spelare "ensam" kvar i mörkret med ett litet ljus. Han kände sig rätt övergiven. Jag orkar inte förklara allting, utan hoppas att ni lyckas föreställa er det.

Sedan spelade jag något CoC-scenario på LinCon någon gång där det var uppåt 20-30 sidor handouts. Det var... lite för mycket. Fick en bunt papper varje gång vi upptäckte något nytt och vi suckade varje gång för att vi visste att vi skulle sitta och analysera allting i 20-30 minuter. Faktiskt. Till och med spelledaren suckade lite. :gremsmile:

"Vad skulle ni kunna tänka er eller har ni planer på att göra?"
Läste om någon (antagligen på skräckforumet, men jag orkar inte söka) som flyttade undan alla möbler och sedan täckte in rummet i lakan. Det var väl en ball idé som jag skulle kunna tänka mig, men inte orka, genomföra.

Jag skulle gärna vilja göra något med mat som props.

"Och i vilket syfte gör ni det?"
Variation och spelunderlättande. Kartor, arketyper och sådant är tacksamt att bara slänga fram, så det sparar en hel del tid. Bakgrundsljud och personporträtt har jag med ibland för att ge en illusion av att det är något annorlunda som de spelar, för normalt så brukar jag spelleda allting på ungefär samma sätt. Har man med props så känner spelarna att man ansträngt sig, vilket brukar göra att de skärper till sig.

Vad skulle ni inte vilja ha som props?
Kläder. Ok, en hatt kan väl sitta fint men att börja klä ut sig är lite på tok för nördigt för mig. Det handlar om en mental flykt. Jag klär banne mig inte ut mig för att exempelvis se på film, trots att det finns kufar som gör det när de ska kolla på (Sagan om Ringen)film. Tokar! Likadant tycker jag om bordsrollspel. Lämna lajvandet åt lajvet.

Saker som inte har med saken att göra, utan är bara en bisak. Jag svingar hellre ett imaginärt svärd än använder ett riktigt. Jag ogillar pryttlar som bara ligger där, för det gör att folk leker med dem snarare än har sin koncentration fokuserad på berättelsen. Det är också en anledning till varför jag inte vill att spelarna ska sitta med tärningar eller figurer, för någon sitter jämnt och leker med de i så fall.

Jag vill inte ha stämningsmusik i bakgrunden. Mest för att jag själv är jättekänslig för sådant och brukar kunna drömma mig bort i melodin. Jag har hellre miljöljud och sådant i bakgrunden. Det sämsta i "stämningsmusik" jag lyssnat på var Spice Girls. Men även musik som jag själv tagit med har jag inte gillat. Och lyssna på The cantina song i timmar när vi var i baren i Mos Eisley var fruktansvärt. Jag är fett trött på låten.

Kortfattat: Props som har med handlingen att göra gillar jag. Props för att eventuellt kunna rollspela med går fetbort (såvida de inte är improviserade).

/Han som önskade att han kunde ha hittat på en klatschigare slutpoäng

Johan K

Gammal & dryg
Inget alls, faktsikt.. :gremcrazy:
Varför det blivit som så är att ag inte har haft fantasin, kunskapen, den estitiska sinnet för att skapa dylikt matriel. Dåock så tycker jag att det är synnerligen kul när det används & är deffinuitvt bra grejer att använda.

Handouts, kartor, musik, miniatyrer av olika slag & sådana saker. Det är sådant grejs som jag skulle kunna tänka mig att använda.

Den dagen jag skulle använda det, är för att häja stämmningen.

The_Gorger

Hero
Sedan spelade jag något CoC-scenario på LinCon någon gång där det var uppåt 20-30 sidor handouts. Det var... lite för mycket. Fick en bunt papper varje gång vi upptäckte något nytt och vi suckade varje gång för att vi visste att vi skulle sitta och analysera allting i 20-30 minuter. Faktiskt. Till och med spelledaren suckade lite.
Jag spelledde det, och det var inte lite för mycket, det var mycket för mycket. För er som inte sätt det kan jag berätta att det bl.a. fanns 3-4 uppkopierade sidor ur nordisk familjebok (eller nåt lexikon) från 20-talet, där ett av uppslagsorden var relevant. Eller det fanns nog ett tjugotal sidor, men för varje tre sidor kanske ett uppsalagsord var intressant. Dessutom fanns det bilder på ngn staty, där killen som gjort scenariot hade gjort statyn, för att sen ta korten och därefter photoshopa till den så det såg gammalt ut. Sånt gör en både impad och rädd.

Det skulle ta fyra timmar, det tog mer än sex, där den sista halvtimmen bestod av att jag läste för dem vad som hände.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kartor, brev, dokument - ja, papper som Karaktärerna kunnat få. Bakgrundsmusik är obligatoriskt för mig. Det hjälper mig att komma i stämning och ibland kan jag flyta med i musiken vid berättandet.

I en kampanj jag spelleder nu till In the Dark har Karaktärerna kommit över en stentavla med massa bokstäver i, till synes, slumpviss ordning. Jag gjorde då den åt Karaktärerna (fast i papper då). Egentligen mest för att de senare kan komma över fyra olika kodnycklar som läggs över stentavlan och hjälper Karaktärerna att få fram bokstäver de kan använda sig av som ledtrådar till kampanjens handling. Givetvis har jag sett till att göra dessa kodnycklar också.

Jag sitter och planerar en kampanj med rekvisita. Spelomgångar kommer centrera kring olika artefakter av olika slag och då hade jag tänkt ta med ett föremål som symboliserar det. Säg att om de finner en uråldrig gammal dolk, så tar jag då med mig en replika av den.

I samma kampanj kommer de komma över en bok med mytologiska stycken, varelsebeskrivningar, besvärjelser och ledtrådar till kampanjen. Istället för att referera till den i äventyret så har jag påbörjat att skapa den boken så att jag kan ge den till Aktörerna.

Främsta skälet, för det blir uppskattat av spelarna.

Andra skälet, det underlättar för mig att räcka ut ett dokument med texten, istället för att läsa den högt flera gånger medan Aktörerna nedtecknar det. Nu kan de snabbt kolla på den och förstå den.

Lindenius

Swashbuckler
Butterfly chronicles

jooo... det var ju förstås den här som jag gjorde som spelare i Giovanni Chronicles och som ploppade upp mellan två äventyr. Den var förstås i betydligt högre upplösning och utskriven på lattjo papper åt de andra spelarna.

(Eventuellt kan den uppfattas som spoilerig för de som ska spela skiten... så ta det försiktigt).

//erik. magsjuka i familjen

magoo

Hero
I Kult har jag mestadels använt mig av dags- och kvällstidningar och byggt storyn efter artiklar i dem. Min favorit var när en arbetsplats där en av RP jobbade gick i KK på riktigt och han fick läsa det i tidningen. Han blev nästan arg på riktigt.

Jag har även dragit ut en del verkliga broschyrer eller länkat till verkliga hemsidor - se t ex Taser International . Ibland överträffar verkligheten dikten...

I AD&D har jag ritat en del snygga kartor, bland annat en kvadratmeterstor karta över världen som var jättesnygg - tyvärr försvann den i en flytt.

Jag ska utnyttja min bärbara dator mycket mer i Kult - rollpersonerna har en uppdragsgivare och Power Point är ganska kul. Lite Mission Impossible sådär.

Jag har lite svårt för att klä ut mig som SL så det skulle jag nog inte göra, åtminstone inte med alvöron och mantel.

För att ge rollpersonerna en tankepaus, för spänningens skull och i Kult för realismens skull. I mitt senaste äventyr om ett bioteknikföretag använde jag bara verkligt material, hur kusligt som helst.

MrG

Swashbuckler
Props, bakgrund material och handout jag använt
Props:
Mappar (gåva från spelare i Thug R Us kampanjen, med söt företagslogga)
Boffervapen (rekomenderas ej)
Mjukisdjur
Böcker och dagböcker (rekomenderar Falkensteins dagböcker/karktärsblad)
Telefon (och fixat personer som ringde upp att spela emot, en såndär lyckad sak)
Jens (också skön grej, när man riggat kompis som tittar in komenterar / spelar med en kort stund och sedan går igen när rollen inte behövs)
Bakgrundsmusik (temamusik, Bondteman till nuvarande kampanj, speltillfället låt i Rockkampanjen (sista gången hade vi Spice Girls på repeat), köpte Wagner för min Falkenstein kampanj och kör jazz till min rymdjazz kampanj, hade också en spelare som dök upp med mixad skiva att matcha det vi körde en gång)
Tennfigurer (men det var länge sedan)
Möbler (tycker om när man är skapande med möblerna på typ konvent)
Peruker och kläder (en gång på konvent som spelarna hittade sånt i ett skåp, men det funkade bättre än jag trott, kan visserligen hängt ihop med multipla karaktärer att det passade så pass bra)
Settlersbrädet (som grov modelerbar världskarta i en gudakampanj)

Bakgrundsmaterial:
Tv-serier (t ex arkiv x, buffy)
Filmer (bl a mycket plottar från Bogartfilmer, har ni aldrig använt plotten från Riddarfalken från Malta rekomenderas den varmt)
Musik (gjorde en kampanj om rock n´roll en gång, I´m going sliteley mad gav mig grundtanken till en CoC helg)
Böcker (typ Anita Blake, valfri fantasy)
Serier (valfria superhjälte serier, Maison Ikkuko osv)
Rollspel (bakgrunden i GURPs IUO är exempelvis jättemysig)
Historiska händelser (stora branden i London, införandet av den engelska kyrkan... lite spexmässigt kan jag uppskatta att i rollspel förklara historiska skeeden)

Handouts:
Kartor och kartbok
Brev och lappar (både i och utanför handlingen)
Bilder på personer och platser
Planritningar (uppskattar min bok över våningshus från sekelskiftet)

Vad jag kan tänka mig eller har funderar på att göra
Stil, var impad av de som spelledde Pakt av ånga i finkläder för att det passade scenariot, mer sånt lockar
Gåtor, men vet inte hur, hört berättelser om handout skrivna i spegel och sånt, låter kul och bra
Alfapet och anagram är något som jag grunnar om man inte skulle kunna göra nått kul av

Varför jag använder det
För att skapa stämning (bl a musik, bilder)
För att det visuella kan säga mer än det verbala i vissa fall, eller andra saker
Praktiska anledningar, kartor gör det enklare att hålla reda på hur folk rör sig, mappen i min nuvarande kampanj fungerar som markör av vem som har uppdragsinformationen för stunden. Lika så har jag använt gosdjur för att markera om man har en följeslagare med sig eller inte (håller man i markören är den annars inte)

MrG

Swashbuckler
Jag gav spelarna var sitt ljus en gång för att symbolisera livslågan på rollpersonerna. När rollpersonerna sedan dog i slutet, så fick alla en och en blåsa ut ljuset. Till sist satt det en enda spelare "ensam" kvar i mörkret med ett litet ljus. Han kände sig rätt övergiven. Jag orkar inte förklara allting, utan hoppas att ni lyckas föreställa er det.
Var en av de coolaste idéer jag hört på länge! Måste lånas på nått sätt...

Sedan spelade jag något CoC-scenario på LinCon någon gång där det var uppåt 20-30 sidor handouts. Det var... lite för mycket.
Brukar tycka att man inte kan ha för mycket handouts, men det lät faktiskt i överkant... I alla fall om de var nödvändiga för plotten. En stor hög med extra handouts kan vara mysigt på sitt sätt, så det inte blir effekten att man känner igen viktiga saker på att det är de som har egna handouts :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eftersom jag kör ganska så mycket improviserat fisktankande så delar jag ut handouts främst i inledningen av en kampanj. Nu senast så var det en liten folder från Sigils handelskammare som rollpersonerna fick ta del av.

Jag tycker att det är en kul grej för både mig och spelarna. Det kan vara en ledtråd men kan lika gärna bara vara en stämningsbild för att ge dem en lite mer handfast bild av världen.

Personligen tycker jag också som sagt att det är ganska kul att skapa handouts. Att skriva texterna. Men det tråkiga är själva layouten, att välja lämpliga bilder och teckensnitt, att få utskriften att se gammal och sliten ut och dylikt. Så några handskrivna pergament, fläckade med blod och uråldrig råttskit, delar jag aldrig ut även om det så klart vore schysst. Egentligen är det de egna intresset, de tillgängliga resurserna och den egna begåvningen som avgör vilka typer av handouts man gör, eftersom det egentligen kan vara precis vad som helst. Själv gör jag främst tidningsartiklar, reklamblad, dokument, anteckningar och snarlika saker. Och det är väl också i princip vad andra också gör. Handouts är ingen garanti för ett bra spel och det känns meningslöst att lägga ner mer tid på dem än på att planera den kampanj som man ska spela.

Några sista ord om handouts: det är bra att förvara dem eller samla dem på något sätt, till exempel i en mapp om det rör sig om lösa papper. Dels är de lätta att tappa bort och dels så brukar informationen i dem vara viktig men spelarna kanske inte skriver upp den någon annanstans just för att den redan finns på ett papper.

Sodivra

Champion
Den Onda Handsken till Death Monkeys-scenariot "Metal Ape Solid, the left hand of darkness". Det var den bästa proppen.

Handouts gillar jag, till kampanjen Psipups så försökte jag dränka spelarna i handouts medans de grävde runt i ett mystiskt förflutet. Här är ett foto som jag gillar: (Ja, det är felstavat! Gah!)
http://staden.org/filer/forskare.jpg

Jag delade också ut kritor och papper så de kunde göra självporträtt åt deras rollpersoner (Som alla var 10 år)

Vad planerar jag? Ja, till GothCon så har jag satt min syster på att göra en skön hand-out till Snöflodens Fall, mitt och Jonas arrangemang, som främst är en spelarhjälp, men som också visar rätt tydligt vad spelet handlar om. Det är två A4 med porträtt på alla personerna i scenariot, som spelarna får med en gång. Det handlar inte om detektivarbete och att hitta personerna utan att döma dem. Så här kan man skriva anteckningar, göra relationsstreck och se hur de ser ut, förstås. Om jag presenterar ett Stadenscenario i Indierummet så ska ett nummer av Metropolitiska Sällskapets Tidsskrift figurera som handout.

Jag använder alltså främst handouts snarare än props, och överhuvudtaget använder jag det för att öka tydligheten, öka stämningen, och framförallt: Genom att visa att jag kan lägga ner lite möda på det så blir spelarna inspirerade. Hoppas jag.

MrG

Swashbuckler
Efter helgen måste jag komplitera med überproppen; Kudde.
En kudde kan användas till att symboliserar t ex vapen, mage (fet eller gravid), byst, eller puckelrygg.