Nekromanti Provisorisera

Starvid

Veteran
Hur funkar provisorisera egentligen? Om jag lägger en ritual eller besvärjelse som innehåller provisorisera, t.ex Naugs Garanterade Sängvärmare, på fler än en person fungerar den bara på den person som jag lade den på sist. So far so good. Men om jag sedan lägger en annan ritual som innehåller provisorisera, t.ex Hollowmans Fullständiga Osynlighet, vad händer då? Kommer Naugs Garanterade Sängvärmare fortsätta verka, eller slutar den fungera i samma ögonblick som en ny ritual eller besvärjelse som innehåller provisorisera bärjar verka?

I så fall borde man väl bara kunna ha en provisoriserad effekt igång samtidigt, alltså är Hollowmans Fullständiga Osynlighet Och Kraftiga Aggression en omöjlighet? Eller?

Perenna

Swordsman
Äger du Mystik&Magi så går man efter effekterna, det vill säga den senare effekten Provisorisera stänger av den tidigare.

Det är dock ganska elakt för demonologer...
Först använder man sig av ritualen 'Nanórgonas pentagram' för att skapa en cirkel där en demon kan hållas fången.
Därefter följer antingen 'Andra rangens symbolistiska nedkallning' eller 'Fjärde rangens demonologiska nedkallning' för att frammana själva demonen i pentagramet... Men vips, vid själva frammanandet upphör skyddscirkeln att verka! :gremwink:

Phelan

Hero
Har ni inte tolkat lite väl snävt här? s 47 i M&M säger ju att:
"Då det gäller temporära och provisoriska effekter så går det bara att ha en effekt av en viss typ aktiv samtidigt. ..." Är det inte avsett att gälla just de effekter som ÄR temporära eller provisoriska, eller som BLIR DET med hjälp av effekterna Temporalisera och Provisoriera, men inte just på dessa modifierande effekter?

Om inte annat så borde väl avsikten vara att Temporalisera och Provisoriera är undantagna?

Mvh / Phelan

Phelan

Hero
Tillägg

Kom på en sak till - är inte just effekterna Provisoriera och Temporalisera själva Momentana? Dvs, de påverkar en annan effekt men de har ingen egentlig varaktighet själva. Sålunda innefattas de inte av regeln om att samma Temporära eller Provisoriska effekt inte kan vara igång samtidigt.

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator
Re: Tillägg

"Kom på en sak till - är inte just effekterna Provisoriera och Temporalisera själva Momentana?"

Provisorisera är provisorisk.

Phelan

Hero

Hmmm, efter att ha kollat igenom definitionerna på Momentan mm så får jag väl säga att Momentan inte är så sannolikt som varaktighet på den, för då skulle den ju upphöra direkt.

Fast, om man ska se designmässigt - är det verkligen AVSIKTEN med reglerna att det ska få den här konsekvensen, att olika besvärjelser som råkar innehålla en förstärkning i form av Temporalisera eller Provisoriera inte ska kunna hållas igång samtidigt?

Det känns lite som att dessa inte borde ses på samma sätt som andra effekter - vissa effekter har ju från början en viss varaktighet medan andra kräver att man förstärker med Temporalisera eller Provisoriera. Då verkar det ju lite underligt att i ena fallet så har effekterna en integrerad varaktighet, så man kan ha två olika effekter igång samtidigt, medan för andra så ligger varaktigheten utanför och då går det inte att hålla två igång samtidigt (av samma magiker, givetvis). Särskilt som det är möjligt att, med lite magisk forskning, få fram en effekt likadan som en annan men som råkar ha varaktighet inbyggt i sig.

Mvh / Phelan

Helmgast

Man kanske kan permanenta enbart effekten 'provisorisera' i en besvärjelse/ritual. Kanske.

Phelan

Hero
Shto?

En gång till och i ett lite tydligare sammanhang, förstod inte riktigt vad du åsyftade för den här diskussionen?

Mvh / Phelan

Hartland

Warrior
Re: Shto?

vad han menade var att man kan permanenta en provisera effekt. Där med kan man ha igång flera permanentade provisoriska saker samtidigt. Tror jag.

kollade i M&M... står inget om att provisera inte kan permanentas. Hum...

alstra, effekt, för läng effekt, förläng förlängningen.

/Hartland - tycker att det öåter jobbigt men mycket väll genomförbart

Phelan

Hero

Ja, visst går det att göra på så vis. Men det förklarar ju fortfarande inte varför vissa effekter kan ha en längre varaktighet (Temporär eller Provisorisk) som en integrerad del och varför vissa inte kan det? Jag tycker att alla egenskaper/förstärkningar (Beröring, Avstånd, Temporalisera, Provisoriera) som bara kan appliceras på andra effekter borde falla utanför "max en effekt av samma sort/magiker samtidigt"-regeln, för det är inte särskilt konsekvent som det är nu. Fast helst så ser jag ju att Krille, Marco eller någon annan som var med och skrev magisystemet ville kommentera om den nuvarande konsekvensen av regelformuleringarna är avsiktlig eller ej...

Mvh / Phelan

Starvid

Veteran

Kommer vi att få något svar från någon som skrev magisystemet om det var avsiktligt eller inte?

edit: Att man inte kan ha igång flera provisorisera samtidigt alltså.