Nekromanti Provisoriska besvärjelser

volador

Veteran
En provisorisk besvärjelser varar ju tills man själv bryter den eller kastar en likadan besvärjelser.....räcker det då med att den nya besvärjelsen innehåller effekten "provisorera" eller måste den vara identisk?

Martin Eriksson

Veteran
Ja, det går kasta flera provisoriska besvärjelser. Om man pratar ur en extemporörs synvinkel, så har jag förstått det som så att det inte går att lägga effekten provisorisera till flera likadana effekter, de tidigare bryts då. Men det går bra att använda provisorisera till flera olika andra effekter.

Jag är inte helt säker dock, så jag kan ha fel...men det står ingenting som antyder att det bara går att använda en provisorisk besvärjelse åt gången.

volador

Veteran
Det är ungefär så jag tolkat det med.....då finns det dock ett ganska allvarligt kryphål. Ifall du inte improviserar utan i stället formaliserar dina egna besvärjelser och lägger till provisorisk som varaktighet på t ex effekterna lögn, syn, skärpa, osynlighet, bärförmåga, snabbhet (det finns fler men jag orkar inte tänka ut dem nu) så kan du typ vara konstant osynlig, alltid göra massor med skada med vapnet du använder, alltid bära massvis, alltid springa ca 40-45km/h, alltid ha tre nivåer lättare på att ljuga osv......låter ganska obalanserat tycker jag....men det kanske bara är jag?

Helmgast
Rafali?

Enligt mig kan du bara ha igång en "provisorisera" i taget. Dock kan du ha flera effekter som är "naturligt" provisoriska.

Annars kan du ju alltid använda artefakter, där varje effekt knyts till en specifik demon. Då kan du ha flera igång samtidigt.

Iochförsig är "beröring" permanent, då borde "provisorisera" också vara det.

Martin Eriksson

Veteran
Det har du rätt i....och det blir ganksa obalancerat....men frågan är om det är fel enligt reglerna...vi får se vad folket på forumet säger...

volador

Veteran
Re: Rafali?

nej

ifall du ändrar effekten döda från personlig till beröring så betyder det att just den vävningen är "permanent beröring"
besvärjelsen i sig blir inte permanent

eller hur jag nu ska säga.....

vad menade du förresten?

volador

Veteran
Enligt reglerna är det sjuklig nog precis som jag skrev....men jag tror du har rätt när det gäller imrpvisation, där räknas ju trotts allt varje effekt som en enskild besvärjelse

Helmgast
Re: Rafali?

Nej, nej, nej. Beröring och Avstånd har varaktighet 'permanent'. Då borde vär även såväl effekternatemporalisera ochprovisorisera vara permanenta, oavsett hur de påverkar andra effekter.

Jag diskuterade med CJS på GothCon, och han hade inget säkert svar. Det beror på hur balanserat magisystemet skall vara. Vill man att magin skall vara mäktig så är effekterna permanenta. Annars inte.

Krille

Super Moderator
"En provisorisk besvärjelser varar ju tills man själv bryter den eller kastar en likadan besvärjelser.....räcker det då med att den nya besvärjelsen innehåller effekten "provisorera" eller måste den vara identisk?"

Så som reglerna är skrivna i nuläget så kommer en besvärjelse med effekten Provisorisera avbryta en annan besvärjelse med samma effekt.

Huruvida detta är fel överlåter jag åt dig och din spelgrupp att bestämma, men i nuläget är det så reglerna är skrivna. Det är möjligt att reglerna rättas i framtiden, men i så fall dyker det upp i erratan. Se även de inofficiella Eon-klurigheterna.