att provisoriska besvärjelser försvinner när man inte tänker på dem är nog inte riktigt sannt.. eftersom att då skulle ju alla små medaljonger å så inte funka mer än nån minut, och det skulle inte vara skoj.
man behöver inte tänka aktivt för att hålla dem igång, men däremot för att stänga av dem..
provisoriska besvärjelser är inte bra för magiteorin, de blir väldigt svåra att förklara. varför de finns är antagligen för att neogames ville ha en permanent variant som inte var koboldisk. det är antagligen därför de inte har någon besvärjelse eller effekt som gör så att kronomager rör sig snabbare. i stället finns det en besvärjelse som gör så att de rör sig långsammare (!). antagligen bara för att skapa balans i spelet.
så om ni inte vill ha balans, eller kommer på ett bättre sätt att upprätthålla den utan att förstöra logiken så byt ut skiten! vill ni inte ha deras regler, skriv om, eller byt ut dem - första regeln.
och.. du, det är klart att det står lite permanenta "magiska" (de är ju inte magiska när de är permanenta, de är en del av naturen) saker ute i skogarna och dräller. det finns ju massor av monoliter, stencirklar och högmagiska skogar. alla små maginoviser som ska lära sig effekten permanent måste ju träna lite, antagligen står det endel portaler ute i skogarna. tänk om den gamle magiläraren tog ut sin klass och tränade permanens? fan.. nu ska det i fortsättningen finnas massa magiska saker i skogarna i mina äventyr...
skojigare ändå skulle det ju vara om magikern som lade portalen när han tränade lägga enda änden på en trygg och fin platts, och andra precis vid kanten av en kanjon (i asharien finns det massor av sånna.. [color:red]=o)</font color=red>)
Smaffy är jag. blä.