Nekromanti Psionics... men ändå inte

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
I mitt retrodoftande science fantasy-rollspel som går under (arbets)namnet Solfläckar finns tre typer av extraordinära förmågor:

1. Magi = manipulation av energi, materia, tid och rum. Ex. kasta eldbollar eller teleportera sig.
2. Tro = manipulation av levande varelsers kroppar och psyken. Ex. fördunkla sinnen eller skapa odöda.
3. Psi = manipulation av den egna kroppen och psyket. Ex. hamnskifte eller regeneration.

Det jag inte känner mig helt nöjd med är psi som beteckning eftersom de förmågor som landar i den kategorin oftast är fysiska snarare än mentala. Vad tycker ni, är psi vilseledande? Vad skulle jag kunna använda istället?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,677
Location
Helsingborg
Chi/ki är ju den rätta benämningen. Hamnskifte, regeneration, övermänsklig styrka och snabbhet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
Jag tycker Psi känns helt fel för det där och ger helt andra vibbar. Om jag ser kapitlet om psi i innehållsförteckningen kommer jag nog ha åtskilliga karaktärer redan bubblande i bakhuvudet när jag hunnit bläddra fram som jag inte kommer kunna göra =)

Cybots förslag tycker jag är mycket bättre i så fall.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Jag håller med dig Rymdhamster, spelet har utvecklats så att psi inte längre passar som benämning. Chi/ki (verkar även kunna skrivas qi) är jag inte alls bekant med. En snabb googling säger att det är energi/livsenergi i kinesisk folktro och ett centralt begrepp inom bl.a. traditionell kinesisk medicin och kampsport. Det låter lovande men leder till en följdfråga: Förekommer chi/ki även i mer rollspelsnära sammanhang och i så fall med vilken funktion?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har haft ett liknande dilemma, och ett tag kallade jag dessa förmågor "ESP" ...vilket var minst lika missvisande.
Det slutade med att jag kapade bort dem, och det lilla som finns kvar heter nu "Specialförmågor". :confused:
Men det har minst lika mycket att göra med hur jag har ändrat inriktning på spelet.

Om du vill ha en mer specifik benämning, så kanske saker som hamnskifte och regeneration skulle kunna kallas för Gestaltförmågor? Psykofysiologiska krafter?

Begreppet PSI (psionics) associerar åtminstone jag mer till tankeöverföring, astrala kroppar och sådant.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Qi/Chi/Ki har med kontroll av kroppen att göra genom att kontrollera sina chakra så att säga kan man styra över sin kropps funktioner. Det är sådant som Shaolin munkar gör. Det är mind of matter principen uppskruvad till 11.

Det används ju rätt mycket, men inte nödvändigtvis under det namnet. En annan betäckning du kan använda är Tec ifrån technique, rätt vanligt i asiatiska spel där sådant här förkommer oftare än i västerländska spel. Ki Strike förkommer som en skill i D&D för munk klassen. Det är en särskild attack som gör att karaktärens händer behandlas som magiska vapen bland annat.

Jag skriver ju på engelska i mina spel. Så kan fuska lite med bättre or... men på svenska har nog Ki var mest passande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Tack för er input. :) Att kapa bort den där gruppen förmågor är tyvärr inte ett alternativ och ja, Psi är mer tankeläsning, prekognition och liknande. Därför behövs ett annat namn. Något beskrivande och gärna kort. Sett till det sistnämnda perspektivet är både Chi och Morf passande. Frågan är då vad som är mest träffande (eller minst vilseledande om man så vill :p)? En annan fråga som dyker upp är vad man skulle kunna kalla någon som har Chi/Morf-förmågor?
 

Empress

Veteran
Joined
2 Nov 2015
Messages
10
Jag vet inte riktigt vad det är som gör att man kan göra det, men man vill alltid använda så korrekta ord som möjligt, det är ett stort problem om spelarna inte förstår exakt vad det är en kraft gör med sitt namn. Morf är passande om det är en aktiv förmåga, kan man helt plötsligt bli super stark eller regenerera lemmar är det väldigt passande.

Däremot om det är att man blir stark permanent eller liknande, inte lika passande, då är Mutationer bättre uttryck. Qi/Chi är ett bra mellan ting av dessa två då man enligt folksaga kan manipulera sin Qi men en person med stark Qi är starkare rent allmänt också
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
I med namnet Chi så kan du alltid gå den asiatiska metoden med namn som "Det flygande drak hugget", "Bergets tålighet" eller "Balans över tusen nålar" och andra löjliga namn. (trust me det låter bättre på japanska, men men).

Om man ska gå på det mer svenska alternativet Morf hade man kunnat använda vanliga beskrivande ord, då passar Hamnskifte, Regeneration osv passat utmärkt.

Beroende på spelet och settingen så kommer dessa två passa olika bra. Är spelet mer västerländskt och helt saknar en koppling till asiatiska teman så kanske det är klokast att bara skippa en biten helt och gå på Morf exemplet t.ex.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,700
Location
Göteborg
Hmm, är inte krafterna i Tro och Psi/Qi/Morf ganska lika varandra egentligen? Du beskriver det som samma förmågor, men de utförs antingen på någon annan eller på jaget. De är inte två sidor av samma kraft? Och i så fall skulle namnen kunna spegla det kanske (som inre/yttre tro, ny/gammal tro eller något som låter bra ihop med "tro". Eller bara Tro och Sanntro). Skulle ett sånt koncept fungera?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Det rör sig om förmågor som aktiveras (genom ett tärningsslag) och sedan varar i en viss tid, från några sekunder till några timmar. Spelet innehåller hittills inte direkta några österländska vibbar. Utan att gå in på detaljer kan man väl använda Star Wars och Babylon 5 som referenspunkter. För den skull behöver asiatiska inslag inte vara fel. Jag ska läsa på lite mer om Qi/Chi och se om jag kan hitta något inspirerande. Det är som sagt outforskad mark för mig.

Vad gäller Psi och Tro så ligger dom inte så nära varandra som man skulle kunna uppfatta det av min inledande presentation. För det första har krafterna olika ursprung, individen själv kontra en ande eller gud, vilket i och för sig är mer fluff än crunch. För det andra är effekterna i stort av olika karaktär. Psi är mer fysiska (klor, vingar) och Tro mer mentala (kontrollera, förvirra). För det tredje har Magi, Tro och Psi olika karaktäristika. Magi är t.ex. snabb men instabil medan Psi är långsam med stabil.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
luddwig;n144959 said:
Förekommer chi/ki även i mer rollspelsnära sammanhang och i så fall med vilken funktion?
Öh, typ, ja :)

Alla österländska stridshjältar och ninjor någonsin - det är ki (för att använda bara en stavning) de använder för att klättra längs husväggar, stöta bort fiender eller lägga extra kraft bakom sina svärdshugg!

Det är till och med så vanligt att Dungeons & Dragons, ett annars ärkevästerländskt spel, importerat the Monk och hans ki-poäng som grundläggande karaktärsklass (i basreglerna, inte någon expansion)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
CapnZapp;n145117 said:
Öh, typ, ja :)
As suspected. :) Och det skulle kunna vara både bra och dåligt beroende på hur det associeras. Ninja = dåligt. Superfysik = bra. Morf får då pluspoäng för att vara med neutralt.

Kraft/superkraft som anth skrev känns tyvärr för generellt plus att det drar för mycket åt superhjältehållet.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Beroende på hur nördigt man går brukar dock Ninjor använda Ninjustu. De används dock Ki, för Ki översätts egentligen mer till livskraft/MP/mana än till en tekniskt beskrivning av en kampsport, teknik eller liknande, i verkligheten dvs. ;)
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Namn som har en någorlunda koppling och passar in med hur du beskriver krafterna kan vara:
genteknik, biokemi, biofysik, biomekanik eller någon sorts blandning av orden. genfysik kanske?
Nu är de ju faktiska forskningsområden som kanske inte passar in med rollspelskrafter, men du kanske kan använda det som inspiration.

Om du tar typ morfmekanik, morfteknik, morffysik eller morfkemi kanske?
 
Top