Nekromanti Psy

Roblin

Warrior
Hejsan goa vänner.

Jag sitter här och funderar över en lite märklig grej; I reglerna för rollpersonen på sidan 18 finns en frivillig regel som handlar om höjandet av attribut.

Här står det:

Psyke - (PSY):Attributet PSY kan inte höjas genom träning.
Det finns inget sätt att höja en rollpersons PSY efter födseln.

Why?

-roblin-

Kherzam-Roghan

Veteran
Jag har inget bra svar till det, men jag kan ställa en motfråga: Hur ska du kunna träna Psyket?

Tirakens död...
Dvärgens bröd...

Roblin

Warrior

Jag har inget bra svar till det, men jag kan ställa en motfråga: Hur ska du kunna träna Psyket?

Det finns många, vetenskapligt bevisat, sätt att öva upp sin intelligens. Bla genom övningar i logisk slutledning.
En persons IQ stiger exempelvis också avsevärt när personen vistas i omgivningar som inspirerar till intellektuellt tänkande.

-roblin-

Cerec

Veteran
Psy är ju ett värde på hur intelligent man är. Det är ju svårt att träna. Enda sättet som jag kommer på är att träna sitt minne genom att komma ihåg nummer eller nått sånt(Så som dom gör i Guinness rekordtv). =)

It must bee done

Kherzam-Roghan

Veteran
Men får man ju bara bättre minne av att komma ihåg siffror. Om man gör som dom i Guiness! /images/icons/smile.gif

Tirakens död...
Dvärgens bröd...

Sodivra

Champion
Intelligens är en jävla massa saker.. Musikalisk talang, rumsuppfattning, matematisk förmåga, empati, kroppslig intelligens, osv.. Och detta kan övas upp precis som vilka andra attribut hos människor som helst. Jajamän!

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Roblin

Warrior

Musikalisk talang, rumsuppfattning, matematisk förmåga, empati, kroppslig intelligens, osv.. Och detta kan övas upp precis som vilka andra attribut hos människor som helst.

Howard Gardener eller hur?
Jag tycker jag känner igen några av "de sju intelligenserna".

En annan stor forskare på området, Albert Schreiber på Stanford University hävdar att det aldrig är för sent att utveckla sin intelligens.

Jag kommer nog köra med att man kan höja även detta attribut, hade varit kul att få veta varför man från Neogames sida valde att åsidosätta PSY.

-roblin-<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-09-06 14:46.</EM></FONT></P>

DjeVul

Warrior
Nobelpris

Som om vem som helst övar tillräckligt mycket så kan denne ta nobelpriset i fysik?

/what?

Roblin

Warrior
Re: Nobelpris

Som om vem som helst övar tillräckligt mycket så kan denne ta nobelpriset i fysik?

Nej

Jämför med exempelvis löpning, om du springer utav bara helvete hela tiden och tränar på att springa kommer du antagligen aldrig vinna ett marathon.
Eller om du går på gym varje dag, kommer du litka lite vinna något jippo i form av "världens starkaste man".
Men det visste du nog själv redan när du skrev ditt inlägg.

-roblin-

Man Mountainman

Storsvagåret
Åh, nog finns det sätt att öka sin intelligens. Även sådana mundana saker som korsord och schack verkar utvecklande för hjärnan, och mer intensiv intellektuell verskamhet borde göra det i ännu större utsträckning, så jag vill nog påstå att regeln är lite av en bugg. Att intelligens inte skulle gå att förbättra är nog en myt som är svår att slå hål på.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Vindhand

Myrmidon
Psy är ju ett värde på hur intelligent man är. Det är ju svårt att träna.

Varför det?
Intelligens är ett svårdefinierat begrepp men det känns litet häftigt att avskriva alla möjligheter att träna upp det för det. Man kan definitivt träna sig till att bli bättre på IQ-test... Man kan också träna det mesta annat som brukar förknippas med intelligens; minne, koncentrationsförmåga, logik, empati, simultanförmåga o.s.v.

Visdom skall ju komma med åren :)

Vindhand

Myrmidon

Att något går att öva innebär inte att det är helt utan begränsningar. Jag kan säkert öva upp min styrka avsevärt men jag kommer aldrig bli världens starkaste man (eller ens i närheten)...

Alban

Veteran
är man ett psykfall

om man har en rp med ganska högt psy (typ 20) är man då borde det ju finnas en möjlighet att det har slagit slit i skallen på honnom och han har förvandlats till en över intelligent psykotisk mördar eller nått

"frågan är om intelligens är nåt gott eller ont"

Helmgast

Nej, eftersom det blott utdelas en gång årligen, så kan bara de bästa få mottaga hedersutmärkelsen.

// Slut.

Sir Gawyn

Veteran
Det beror på hur man definierar intelligens och vad jag har förstått så finns det ingen bestämd definition än. Men man kan träna upp sin intelligens (sina färdigheter) som du säger, till en viss gräns. Det som avgör hur "smart" eller "duktig" man kan bli inom olika områden beror på hur stor area hjärnan har. Så ju mer veckade ens hjärna är dessto mer potential har man för att bli "intelligent".

Blackstorm

Skuggvarg

Hero
Invändningar

Men frågan rörde väl inte IQ (som vi ju vet kan tränas upp) utan Psyke? Hur som helst tror jag att man kan träna upp Psyke genom t.ex. meditation, som ju påstås ge en bättre balans och starkare vilja. Tror ni inte?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."

Skuggvarg

Hero
Re: Invändningar

Hmm, det slog mig, när jag läste några inlägg till, att det tydligen i EON är så att Psyke jämställs med Intelligens. Om det nu är så, så verkar det ju ganska sjukt. Om Psyke är Intelligens, vad är det då som är Psyke? För det måste ju finnas något sånt? (ja, det var ett tag sen jag spelade EON, och jag kommer inte ihåg ett skit)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."