Nekromanti Psykos och rikoschetter

Mad_UBBT

Veteran
Det är ju inte helt ovanligt att man råkar ut för otrevligheter som ger psykoskryss vid skapandet av en rollperson, ibland redan under uppväxten (<18 år). Hur brukar ni göra med dessa? Normalt sett försvinner ju 1 kryss per månad (N2-169), och man skulle således vara helt "psykosfri" när spelet börjar om man t.ex. fick 4 kryss under uppväxten. Eller man kanske ska betrakta det som "stressigt liv utan lugn och ro" (ingen återhämtning)?

Jag har också funderat lite över rikoschetter. Säg att man missar sitt mål och kulan fortsätter i 45 graders vinkel mot en stålvägg. I verkligheten skulle kulan med stor sannolikhet ändra riktning (och med det förlora mycket rörelseenergi). Om någon har riktigt otur och blir träffad av den rikoschetterande projektilen, hur ska man beräkna skadan? Den frivilliga regeln om Förlupna kular (s. 113) kan bara delvis användas, men den säger ingenting om skadan. Jag menar att om en kula har förlorat mycket rörelseenergi borde den göra mindre i skada (halverad skada kanske -- som vid Snuddande träffar ). Åsikter?

- MAD

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Som barn har man nog inte så mycket vila och lugn och ro...
Kanske om man är ledig på sommarlovet, men annars så är det nog mer att göra än vad man tror. Och om man inte har någon skolgång att oroa sig över så är man troligtvis underklass eller hemlös (alltså man har inte råd med skolgång) och då lär ens levnadsförhållanden knappast vara goda nog för att man ska ha det lugnt och fint.

Rikoschetter:

Om jag som SL ansåg att en person var i riskzonen för att bli träffad av en rikoschett så skulle jag nog slå ett TUR slag, och sedan räkna med halverad skadeverkan.