Nekromanti psykoser.

kanpai

Veteran
efter att jag nu pluggat psykologi ett tag har jag insett att ordet psykos är ett samlingsbegrepp för en rad psykiska sjukdomar. om man får en psykos i neotech står det inte speciferat vilken sjukdom det är. jag menar, det är ju inte så enkelt som att personen blir aggressiv eller får nån form av depression (depressioner hör inte ens till gruppen 'psykos'). om man blir aggressiv så handlar det snarare om nån form av snetädning på mediciner eller att man inte accepterar den nya "kroppsdelen".

nu när jag läser igenom mitt inlägg ser jag att jag egentligen inte för någon vettig disskution, utan faktiskt bara klagar. kan nån fylla ut det här åt mig, och utveckla det?

WolmerX

Warrior
Frågan är ifall det är psykiska sjukdomar de är ute efter att efterlikna, jag skulle snarare benämna det allmän psykisk ohälsa (jo jag vet att begreppet är luddigt). Så vitt jag vet kan inte upplevelser göra en sjuk i ordets rätta bemärkelse utan det är väll snarare personlighets-störningar man får.

Tror jag :gremsmirk:

Baron Marak

Swordsman
Vi är i alla fall högerextrimistiska kommunister av någon anledning.
Sisådär lite ote, men jag var tvungen.

WolmerX

Warrior
Re: psykoser. OT

Vi är i alla fall högerextrimistiska kommunister av någon anledning.
Dårå, kollat upp min bakgrund eller? :gremtongue:

WolmerX

Warrior
Jag skulle tro att jag menade precis samma sak som du just skrev i mitt inlägg fast definitioner och ordval skilde sig såpass att det kanske bara framgick för mig :gremfrown:

/Anders, som måste börja tala samma språk som folk

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"om man får en psykos i neotech står det inte speciferat vilken sjukdom det är. "

Nej, men om ens karaktär blir psykotisk (vad är defintionen nu igen... Sjuk utan sjukdomsinsikt ? Neurotisk är sjuk med sjukdomsinsikt ? ) så är hur som helst karaktären så svårt sjuk så den inte längre är särskilt intressant att spela. Således så kan väl SL och spelare komma överens om någon lämplig sjukdom som dom båda är bekväma med.

om man blir aggressiv så handlar det snarare om nån form av snetädning på mediciner eller att man inte accepterar den nya "kroppsdelen".
Du kan ju få panik också. Någon speciell händelse kan ju sätta igång ett aggressivt beteende mönster. Men det är ju snarare en temporär sinnesförvirring och inte någon psykos det är fråga om. I spelet så tror jag dom kallar det för panik ångest eller något liknande.

/Naug, har totalt omreviderat psykossystemet i sitt neotech.

Ahdion

Veteran
Re: Psykoser

Själv jobbar jag med psykos patienter. So jag kan säga
att alla psykoser är inte ospelbara, en hasch-psykos kan t.ex.
vara riktigt rolig att beskåda ena gången och mindre rolig
den andra gången.

Vissa psykotiska patienter kan bli fruktansvärt GROVA i käften
t.ex. Andra blir istället tysta och tilbakadragna. Psykoser orsakade
utav droger kan i många fall orsaka att personen pratar oavbrutet
och totalt i fria associationer (eg. personen behöver bara se en
tavla eller ett ord för att spåna vidare på helt "otrologa" samtal).

Dessa är bara ett par expempel. Frågan är som sagt
komplexare än man kan tro när man läser regelboken. *hehe*

Sedan tycker jag att enklare effekter av för många psykoskryss
kan vara olika grader av ångest. Det är inte så svårt att roll-spela.
Det är något som de inte tog upp speciellt mycket om... tror jag.

Oj oj, nu måste jag kila..

/ Ahdion