Nekromanti Ptolus har anlänt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej allihopa!

Nu har Ptolus anlänt och jag har börjat bläddra runt i boken.

Jag kan lugn säga att det är en av de snyggaste rollspelsböckerna jag sett, även om layouten inte är något spektakulärt, och illustrationernas kvalitet varierar från "OMG" till "WTF" (mer "OMG" än "WTF" men ganska mycket "so what" också). Men hela det sammantagna intrycket är "oj, coolt!".

Boken är tjock och fet, det är svårt att hålla den uppe när man läser. :gremlaugh:

Den är mäktig och imponerande, och upplagd så att man korsrefererar till olika saker i texten, vilket gör att man lätt kan läsa om relaterade ämnen om man så vill.

Jag ska försöka posta lite intryck allt eftersom jag läser boken, men vänta er ingen regelrätt recension.

Frågor om boken?

/M

Organ

Out of time, out of mind
Frågor om boken?
Ja, vad 17 är det för nått? Jag har aldrig hört talas om Ptolos. (Fast det är väl som vanligt bara jag som är korkad och inte har koll.)

/Anders

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
(Fast det är väl som vanligt bara jag som är korkad och inte har koll.)
Jajamen, det är precis så det ligger till. Men det är okej. Vi ska inte slå dig. :gremwink:

Ptolus är en feeeeet beskrivning av en stad som inte är värst världsberoende och alltså går att slänga in lite här och var. Den är skriven med premissen att allt till D&D ska kunna få plats. Så... 600+ sidor stad med kvarter och grupper och plusmeny och extra allt. Typ. Check it out:

http://www.montecook.com/cgi-bin/page.cgi?ptolus

Torbjörn

Swordsman
Ptolus är en feeeeet beskrivning av en stad som inte är värst världsberoende och alltså går att slänga in lite här och var.
Går det att på ett smidigt sätt få in den i Forgotten Realms? Några tips på var?

Torbjörn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det ska funka

Enligt uppgift ska det funka. Det är hög teknologinivå, och hög maginivå i Ptolus, så man bör ha en avancerad kultur runt staden. Alltså ska den inte ligga i alltför isolerade länder eller platser.

Några förslag jag har läst om är att låta Ptolus vara Zazesspur. Kanske Amn skulle funka också, men jag har inte så bra koll på FR.

/M

Torbjörn

Swordsman
Det ska verkligen bli spännande att höra vad du tycker om boken så småningom. Den verkar ju onekligen imponerande, men är den värd sitt pris?

Torbjörn - glad att staden ser ut att passa hyggligt in i FR.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inte bara osynlig ... MEGASPOILERS!

Månen Vallis (en av tre) är även försvunnen. Och det här är MEGASPOILERS alltså ...

Ptolus finns i en värld som heter Praemal, och det är en värld som designades som ett fängelse för en ond ras. När de lurades in i fängelset placerade skaparen världens själ på Vallis, och fäste den där med sju kedjor. Så länge de fanns där skulle den onda rasen inte kunna fly.

Och så skapades allt liv för att vara väktare och motståndare till den onda rasen. Och gudar också. Som inte vart glada över att vara instängda i Praemal och började kriga med skaparen. Det blev jobbigt som fan ett tag, och då passade de onda på att försöka sabba månen. Till sist blev det fred mellan skaparen och gudarna, men ondingarna hade lyckats ganska mycket, och rev ett hål i någon slags tidsrumsväv så att de nästan kunde fly!

Då tog ett gäng hjältar en bit av Vallis och stängde igen revan. Och då försvann också månen. Vart vetefan. Eller skaparen. Men om den någonsin kommer tillbaks, då jävlar blir det jobbigt för då vaknar kaoslorderna och det blir liv i luckan!

Värt att notera är att Vallis också är magins måne, och den påverkar hur magin fungerar. Och att Monte Cook använde försvinnandet som en förklaring till skillnaderna mellan 2e och 3e.

Voila! Inga länkar!

/M