Nekromanti Publit, digtaltryck i Stockholm.

Arfert

Facit
Var och träffade nya digitaltryckeriet Publit igår, som diskuterats tidigare i en tråd här på forumet.

Snackade priser, bläddrade i böcker och så, och tyckte det såg riktigt bra ut, jämfört med svarvita lulu-böcker. Och så levererar de på en vecka, vilket är en fördel.

På deras sajt står det att man måste ha företag, men det är enbart ett krav om man vill sälja via webb-bokhandlarna (det är de som ställer det kravet, inte tryckeriet).. distribuerar man böckerna själv (vilket man kan göra via sin sida på tryckeriets sajt när man är kund), så behövs inte det.

Dyrast blir det om man har en bok på strax över hundra sidor... det är lägre pris under 100. Sen är det samma pris över, oberoende hur många sidor man har (upp till 750). Man kan välja format ganska fritt upp till A4.

Det bästa är att man kan blanda färg och svartvitt! Då blir det såklart dyrare, men det är ju najs att t.ex. ha med nån färgkarta.

Själva tryckeri-maskinerna står i en lokal nära Hötorget här i Stockholm (man kan hämta sin order där om man vill för att slippa frakt), och kontoret ligger på Södermalm.

Kändes väldigt bra, tycker jag!

Kontaktuppgifter till tjejen jag snackade med:

Nina Kjellmark

Publit Sweden AB
T. +46 8 642 12 00
M. +46 72 200 41 13
www.publit.se

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
vilket man kan göra via sin sida på tryckeriets sajt när man är kund
Ballt som fasen! Samma som Lulu alltså, man slipper distribution och tryck och annat sånt som åtminstone inte jag är så värst intresserad av; och 500 pix är ju ingen summa...

Jag ska nog skriva ett litet mail till dem så snart det finns lite slantar att lägga (typ slutet av månaden) och testtrycka Evolutionens Barn där.

Luluversionerna får ligga kvar, men det vore fett najs med lokalt tryck. Hur var det, fixade Publit pliktexemplaren också?

Arfert

Facit
ja de fixar ISBN och pliktex och så.. ingår i startkostnaden.

Glömde skriva i förra inlägget att de trycker på Munkans bokpapper, vilket är schysst. I de provex jag bläddrade i såg gråskalorna i bilderna bra ut, och det var bra svärta i texten.

Tjejen på tryckeriet tyckte också det var kul att små rollspelsdesigners kanske var intresserade, och bad mig posta hennes kontaktuppgifter. (finns i mitt första inlägg här i tråden).

/T

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Antar att det är priser exklusive moms, men även då blir det ju ett rätt intressant alternativ. Kul att kunna ha med lite färg i böckerna.

NilsK

Ligist
Det låter nästan för bra för att vara sant. Är kostnaden på 69 kr per bok alltså oberoende hur tjock den är?

Så totalsumman för en s/v-bok blir 495 + 69 kr - ev. mängdrabbater?

Arfert

Facit
Har kollat nu:

Det är 6% på böcker och 25% på resten, dvs bl.a. publicering (=startkostnaden på 495 kr) och frakt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jätteintressant. TwinEnginge och jag ska ta en god titt på det där när vi kommer till skott med Wolframfästet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Sammantaget så känns det som att den enda riktiga nackdelen är... att Pubilt är ett rikigt fult namn. :gremsmile:

Verkar de gå att snacka med om såna saker som att använda annat omslagspapper? Jag kanske är helt ensam men ett färgat matt lite grövre papper tycker jag är jäkligt snyggt. Om än inte lika stryktåligt som laminerat...

Dimfrost

Special Circumstances
Det verkar klart intressant. Frakten lär väl vara dyr för oss som inte bor i Stockholm, dock, med tanke på det undermåliga svenska postväsendet. Är publiceringsavgiften obligatorisk, förresten? Jag minns inte om det är tryckeriets skyldighet att fixa pliktexemplar, men annars bör det ju vara upp till förläggaren (oss) hur det löses.

Det skulle vara kul om någon testade att trycka upp någon bok därifrån så man kan köpa ett exemplar på prov (hint, hint). :gremsmile:

kalcidis

Hero
När jag tidigare i år publicerade min reggae-recensions-bok ihop med en vän från London så tryckte vi den hos ett engelskt tryckeri. Boken är i A5-format på 150 sidor i svartvitt tryck. Vi har tryckt och sålt ungefär 500 exemplar. De 100 första exemplaren (vi har tryckt i omgångar á 100 exemplar för inte dras med ett enorma restlager) kostade oss £3 styck och efter det har vi tryckt dem för £2.6 styck. Tycker personligen det är ett väldigt bra pris. Tryckkvalitén är god och bildåtergivningen är helt OK (lämpar sig kanske inte för högkvalitets-fotoböcker). Mycket bättre än vad jag sett många rollspelsböcker tryckas i.

Skulle man alltså vilja trycka 100 exemplar av en bok i samma format på 150 sidor skulle det hos Publit kosta ungefär 7500kr? (500 kr + (100 * 70 kr))

Är det verkligen så billigt?

Rickard

Urverk speldesign
Vi har tryckt och sålt ungefär 500 exemplar.
Oj, grattis!

Skulle man alltså vilja trycka 100 exemplar av en bok i samma format på 150 sidor skulle det hos Publit kosta ungefär 7500kr? (500 kr + (100 * 70 kr))

För att vara print-on-demand är det billig, då man inte beställer stora upplagor utan istället endast när folk beställer ett exemplar. Det innebär att man aldrig behöver ligga ute med pengar, vilket är en säkerhet främst för amatörspelmakare.

Folk jämför med Lulu men vi kan annars jämföra med svenska Vulkan som endast trycker A5-format.

• Pocket A5, från 99 kr
• E-bok: från 25 kr
• Hårdpärm A5, från 199 kr
/.../
Köper du ca 100 ex eller mer ger vi rabatt.
/Han som överväger att starta ett eget företag

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kalcidis said:
Precis som Han säger så är det billigt för att vara Print-on-demand. Dessutom är det ovanligt att POD-tjänster medger enstaka färgsidor.

Fördelen med POD är låg eller ingen startkostnad (Lulu har noll men där får man köpa sina egna pliktexemplar, Publit tar 500:- men där fixar de pliktexemplaren) och framför allt jag måste inte bry mig ett skit. Jag behöver inte beställa en endaste bok. Inget lager, inga stora (eller små) upplagor, ingen investering... Jag tankar upp min PDF, sätter pris, klart. Sen KAN jag beställa, men jag kan lika gärna bara peka kunder till tryckeriet, som printar upp exemplar allt eftersom det behövs och skickar till kund.

Oerhört smidigt, för att inte tala om ekonomiskt fördelaktigt för den som inte har något startkapital att tala om, eller tid/tålamod/vilja att hantera distributionen.

Snow

Swashbuckler
Vad händer om man hittar ett stavfel och vill tanka upp en ny pdf, blir det 500:- igen då? Eller är det bara om man gör stora förändringar?

Genesis

Ni dés ni maître
kalcidis said:
Grejen med den här typen av tjänst är att du inte behöver betala ett öre. Det är ganska billigt. Istället är det kunden som betalar, eftersom böckerna skall tryckas en och en. Skall du köpa ett lager och sedan sälja själv så finns det säkert bättre lösningar. Men Publit låter dig sälja böckerna via en nätbutik utan att du behöver ha något lager själv, eftersom de skrivs ut enskilt för varje beställning.

För oss som inte orkar med lager och egen försäljning så är det en gudagåva, och detsamma för oss som inte vill spendera pengar på att göra rollspel. Inom den branchen konkurrerar Publit egentligen bara med lulu.com.

Tempelhand

Veteran
Fina förslag! Men enligt Publits prislista tar dom 2 kr per sida för helfärg, vilket är aningen dyrare än Lulu. (På Publit slipper man dock fraktkostnaderna och kan hämta rubbet direkt från tryckeriet, vilket är alldeles otroligt bra.)

Jag är i full färd med att printa ut ett par konstböcker, en på 35 sidor och en annan på 65 sidor. Är beredd att lägga upp ett lager om ca 100 böcker om detta starkt drar ned priset.

Det optimala skulle ju vara ett tryckeri i stockholmsregionen som har hög printkvalitet och rätt låga priser redan vid låga upplagor. Om någon känner till detta så får du otroligt gärna säga till så fort som bara är möjligt. (Vill helst ha böckerna i handen till månadsskiftet okt/nov)