Nekromanti Publit, Vulkan, annat?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har de inte? Äsch då, jag trodde jag skulle slippa gå runt och köra säljsnack utan att det bara skulle lösa sig självt helt magiskt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Exakt hur Publit hittade mig är jag inte helt säker på. Men iaf, följande damp ner i min mail för en stund sedan:
[h=3]Info Publit <info@publit.se>[/h]
12:15 (15 minutes ago)

Reply
to me

Hej!
En kollega till mig gjorde mig medveten om att Publit diskuterades i en tråd på rollspel.nu

Vi lade märke till att priserna diskuterades och jag tänkte först svara i tråden, men då det är ett stängt forum svarar jag dig direkt istället och hoppas det är ok. Om du vill får du gärna citera mig i tråden för att klargöra eventuella missförstånd.

Det var användaren APM som skrev följande:
Det där med pris per färgsida är lite konstigt med publit. För de svartvita sidorna kostar inte lika mycket som färgsidorna (när man gör en bok med både och), men de svartvita sidorna är ändå dyrare än ifall hela boken vore i svartvitt. Dessutom blir de svarta nyanserna lite mörkare (när man blandar färg och svartvitt).

När det kommer till mjukband så har svartvita sidor alltid samma pris oavsett vilka dimensioner boken har, en svartvit sida kostar 0,14 kr (exkl. moms)/sida. Vi erbjuder även pocket, men skillnaden där är att pocket endast trycks i svartvitt och att pappret som används i inlagan är tunnare än det papper som används i ett mjukband. Om man trycker en pocket så är även bokens dimensioner begränsat till 110x178 eller 135x210 mm. Vid pocket kostar en svartvit sida 0,11 kr (exkl. moms). Det är alltså inte att boken helt trycks i svartvitt som gör att priset per sida blir billigare, utan det är helt enkelt att det är en annan produkt med ett billigare papper som gör att pris per sida i en pocketbok är billigare än priset per sida i ett mjukband.

Vänligen,
Patricia
-------------------------------
From the desk of
Patricia
http://publit.com/

APM: så där har du svaret på din fundering. :)

Khan

Kondottiär
wilper;n272616 said:
Exakt hur Publit hittade mig är jag inte helt säker på. Men iaf, följande damp ner i min mail för en stund sedan:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag måste säga att jag tycker om Publit. Det känns som att de är väldigt "med på bollen" så att säga. Supporten brukar svara rätt snabbt (även om de blivit lite långsammare än tidigare; antagligen pga att de vuxit. Fullt förståeligt) och de är kunniga. Och till skillnad från Vulkan behövde jag inte hålla på och använda den där vedervärdiga 1800-talsmonstrositeten "telefon" utan allt kan lösas civiliserat via automatiserade system och mail.

Mina stående rekommendationer vad gäller tryck och svenska spel brukar vara: Gillar du "den personliga kontakten" och att "komma överens om priser" och att prata i telefon, då är Vulkan helt OK. Jag har hört att de börjat med PoD också; när jag körde More than Human så fick det bli 100 ex i taget dvs mindre flexibilitet. Kvaliteten var helt ok, liksom priset. Antar jag.

Men om man likt mig mest vill slippa ha med folk att göra - ladda upp en PDF, göra inställningar och be done with it - då är Publit klart bättre.

Det enda jag inte gillar med Publit är typ att de tagit bort möjligheten att kolla totalt antal tryckta exemplar av böcker i deras webbadmin-system. Man kan se hur många som sålts, men det är numera betydligt struligare att se hur många "egna exemplar" man beställt t.ex.

clarence redd

FrostByte Books
Jag håller med Krank. Publit är trevliga och lätta att få kontakt med. Dessutom har kvaliteten varit riktigt bra på mina exemplar.

Min stående önskan är att de borde ha ett samarbete med något tryckeri i USA, så att frakten inte blir så dyr för amerikanska kunder (ca 90% av mina köpare finns i USA och Kanada). Men för tryck på svenska marknaden är Publit mitt förstahandsval.

Arfert

Facit
Vulkan har allltid haft PoD, men vill man få ner priserna så föreslår de att man ska beställa en lite större hög böcker på en gång. Då är de rejält billigare än Publit, per bok. Annars, vid vanlig PoD, ligger de rätt lika.