Nekromanti Publit, Vulkan, annat?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Cyber M/77 är snart klart för POD-tryck. (Höstdimma sålde i mindre än 30 ex, så där ligger mina förväntningar och min riskvillighet.)

Jag kan ju göra som jag brukar och köra Lulu. Men jag har övervägt att göra trycket i Sverige.

Problemet är :
1. Jag talar inte Indesign. Instruktioner som säger vad man skall klicka i för rutor hjälper mig inte alls, jag måste få veta vad som är målet. Det mesta går att få till i min Open Source-verktygskedja.
2. Boken är kvadratisk.

Någon som har erfarenhet och tips?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert är synnerligen kunnig på detta. Jag föreslår att du vänder dig till honom i ett PM.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Lulu har ett bra kvatratiskt, limbundet 7,5" tryck på cremefärgat bokpapper. Det kommer se bra ut om du har t.ex. 96 sidor. Eftersom det regelbundet kommer rabatter och fria frakterbjudanden kan du få ner priset för en batch på 30 ex till ca 20 kr per ex, frakt inkluderat, om du beställer själv. Det är globalt tryck, så det tar inte så lång tid för en enskild köpare att själv beställa ett ex heller. Du behöver inte indesign för Lulu, men om du har bilder och fält som ska gå ut i kanten måste du läsa instruktionerna om bleed.

Hälsar

Christian

APM

Bläckfisk
Jag skulle säga att publit är ett likvärdigt alternativ i fråga om kvalitet och fraktkostnad. kvadratisk bok är heller inget problem ifall man pratar mjukband.

Problematiken med InDesign är ju svarare att lösa. Jag gjorde Fornsaga i InDesign och det känns som att det lönar sig att lära sig det. Finns väldigt många funktioner som lätt kan justeras allt eftersom (och som gör att man slipper göra om alltihop ifall man behöver ändra något grundläggande).

Har ju lite fullt upp med mitt eget just nu men skulle ju kunna vara till hjälp om det är någon fråga ni har eller så. :)

wilper

Jag är rätt kär i mitt LaTeX, jag tror jag slutar göra rollspel hellre än lämnar den. :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Du behöver inte använda indesign för att göra filer till publit heller. De tar en vanlig pdf - men om du har bilder som sträcker sig hela vägen ut måste de sidorna ha bleed. Det vet iaf inte jag hur en gör i LaTeX.

wilper

Björn Wärmedal;n271854 said:
Du behöver inte använda indesign för att göra filer till publit heller. De tar en vanlig pdf - men om du har bilder som sträcker sig hela vägen ut måste de sidorna ha bleed. Det vet iaf inte jag hur en gör i LaTeX.
Du gör sidorna så mycket "för stora" och sedan justerar du marginalerna så att sidorna blir lagom när bleedytan skurits bort.

Funkar fint med Lulu iaf.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Då funkar det säkert med publit också. Deras kundsupport är jättebra att ha att göra med, så det går säkert att mejla dem en pdf innan och fråga om de tror att den duger.

clarence redd

FrostByte Books
Jag använder Lulu och Publit parallellt. Den stora, stora fördelen med Publit är att man bara betalar för eventuellt färgtryck per sida. Hos Lulu betalar man för hela boken antingen i färg eller svartvitt. Bindningen hos Publit håller också något högre och jämnare kvalitet.

Lulus största tillgång är den (relativt) lokala frakten, oavsett var man bor i världen.

APM

Bläckfisk
clarence redd;n271877 said:
Jag använder Lulu och Publit parallellt. Den stora, stora fördelen med Publit är att man bara betalar för eventuellt färgtryck per sida. Hos Lulu betalar man för hela boken antingen i färg eller svartvitt. Bindningen hos Publit håller också något högre och jämnare kvalitet.

Lulus största tillgång är den (relativt) lokala frakten, oavsett var man bor i världen.
Det där med pris per färgsida är lite konstigt med publit. För de svartvita sidorna kostar inte lika mycket som färgsidorna (när man gör en bok med både och), men de svartvita sidorna är ändå dyrare än ifall hela boken vore i svartvitt. Dessutom blir de svarta nyanserna lite mörkare (när man blandar färg och svartvitt).

wilper

Nå, nu har jag reggat mig hos publit och skickat en obskyr fråga till supporten, fixar de den så borde det gå. Annars får det bli Lulu.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Så länge det inte är OSR så är det helt OK med annat än LULU ;)

wilper

Oräknat frakt verkar det som Publit faktiskt skulle bli 5-10 kr billigare per bok än Lulus ordinarie pris. Och så får sakerna en möjlighet att dyka upp i spelbutiker på ett helt annat sätt än om de trycks på Lulu. Så det finns ju skäl att göra en ansträngning att få det att funka.

Jag gjorde gallup i Cyber M/77-tråden, och det var många som såg med misstanke på Lulu, även om vi OSR-fantaster ser det som primära källan till spelböcker. Och ville köpa över disk i sin lokala spelbutik. Avansen på sådana köp blir mycket lägre, men det kanske kan kompensera i volym.

CM77 är ju hyffsat mainstream så det finns ju hopp att nästa obskyra spel blir jätteflashigt om det går bra. :)

Fiktionslek

wilper;n271953 said:
Oräknat frakt verkar det som Publit faktiskt skulle bli 5-10 kr billigare per bok än Lulus ordinarie pris. Och så får sakerna en möjlighet att dyka upp i spelbutiker på ett helt annat sätt än om de trycks på Lulu. Så det finns ju skäl att göra en ansträngning att få det att funka.

Jag gjorde gallup i Cyber M/77-tråden, och det var många som såg med misstanke på Lulu, även om vi OSR-fantaster ser det som primära källan till spelböcker. Och ville köpa över disk i sin lokala spelbutik. Avansen på sådana köp blir mycket lägre, men det kanske kan kompensera i volym.

CM77 är ju hyffsat mainstream så det finns ju hopp att nästa obskyra spel blir jätteflashigt om det går bra. :)
Men som spelmakare köper du ju aldrig till ordinarie Lulu-pris (det gör ju knappt en vanlig köpare heller). För det första så köper du ju i batcher, vilket ger 5-10% rabatt bara det, och sen finns en standardrabatt för den som säljer böcker som alltid ger dig 25-30% rabatt. Så du måste räkna mer det ordinarie priset med typ 40% i jämförelsen. Oftast går detta dessutom att kombinera med gratis frakt. Lulu är billigare, helt enkelt.

Alla spelmakare i Sverige som trycker digitalt on-demand borde enas om en gemensam sälj-sida, så att folk hittar och misstänksamheten sjunker!

Hälsar

Christian

Oldtimer

Slava Ukraini!
wilper;n271953 said:
... Och så får sakerna en möjlighet att dyka upp i spelbutiker på ett helt annat sätt än om de trycks på Lulu. ...
Hur tänker du där? Spelbutikerna har, mig veterligen, ingen koppling till Publit. Visserligen kan Publit, mot en smärre avgift, skicka information till BokInfo, men jag vet inga spelbutiker som tar information därifrån. Inte ens SF-bok gör ju det.

Däremot dyker du ju upp på AdLibris, Bokus, m fl via BokInfo.

Caligo

Swashbuckler
APM;n271902 said:
Det där med pris per färgsida är lite konstigt med publit. För de svartvita sidorna kostar inte lika mycket som färgsidorna (när man gör en bok med både och), men de svartvita sidorna är ändå dyrare än ifall hela boken vore i svartvitt. Dessutom blir de svarta nyanserna lite mörkare (när man blandar färg och svartvitt).
Nu vet jag inte hur Publit behandlar PDFer innan tryck men: Att svarta nyanser "blir mörkare" handlar antagligen om din PDF. En kvalifierad gissning.

Arfert

Facit
Jag kör på Vulkan, nöjd med dem. PDF gäller, med 4 mm utfall för inlagan och 5 mm på omslaget.

Fiktionslek

Antagligen trycks även de svart-vita sidorna med en annan teknologi när det ingår färgsidor. Kanske får du rich black (heter det så?). Intressant vore att veta om gråskalor också blir tryckta med annan teknik, så att grynigheten försvinner. Det skulle vara ett jätteskäl att trycka med Publit inklusive nån färgsida -- för mig i alla fall.

Hälsar

Christian

Arfert

Facit
Oldtimer;n271957 said:
Hur tänker du där? Spelbutikerna har, mig veterligen, ingen koppling till Publit. Visserligen kan Publit, mot en smärre avgift, skicka information till BokInfo, men jag vet inga spelbutiker som tar information därifrån. Inte ens SF-bok gör ju det.

Däremot dyker du ju upp på AdLibris, Bokus, m fl via BokInfo.
Ja, det undrade jag också.