D20 = Swastikan
På samma sätt är det nu inom rollspelskulturen, där D20:or bränns på bål av de konservativa makterna då Wizards of the Coast kommit på ett övergripande system för hur man kan spela rollspel och får rollspelandet att bli lite mainstream igen (vilket jag bara anser gynnar oss som rollspelare om något storföretag vågar satsa slantar på något som fungerar).
Där vissa ser ett enat system samlat under en gemensam fana på korståg genom världen för att göra rollspel till en rumsren hobby ser jag något annat. Jag ser elitism, utslagning och koncentrationsläger. Jag ser mindre värda system, stämplade som undermåliga, jag ser budgethörnor i butikerna med alla produkter som inte har D20-logga på sig. Hakkors eller D20, skillnaden är hårfin.
Om man bara vågar krypa ut ur sin pappkartong och ser världen med lite mer öppna ögon inser man att i slutändan kommer folk att utvecklas och fästa blickarna på andra saker än D20-produkter och hitta andra tärningssystem också.
Varför skulle de göra det? Jo, för att de inser vad D20 innebär. Förtryck. Varje införskaffat rollspel utan en D20-logga blir därefter en protest, en symbol för frihet och rättigheten till egna tankar.
Att tro att D20-produkterna från de Kustliga Trollkarlarna kommer att härska och söndra i rollspelsindustrin är en bunt med konservatister (Sorry Marco, men din artikel i Codex är ett typsikt exempel på hur liten pappkartongen kan vara
ibland).
Att ett ekonomiskt starkt bolag, som antagligen bara kommer att bli större och starkare, skulle ignorera chansen till monopol genom att konkurrera ut alla andra är inte särskilt troligt. WOTC kan jämföras med Microsoft, ett bolag som inte har monopol per se, men som äger enorma andelar av marknaden. Många gör egna program, men de flesta använder Windows. Att det existerar andra operativsystem än Windows ligger i vissa fall inte i folks föreställningsvärld. Denna jätte tjäner mer och mer pengar, utan hänsyn till mindre system eller användare som vill ha chansen att välja.
D20 kommer således alltid att vara en symbol för förtryck, monopol och ofrihet.
Sådärja, dagens moralkaka får bli: Tänk först och bajsa sen.
Min mening precis...
/staffan