Nekromanti Pulp Cthulhu

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Chaosium ska göra ett supplement för 30-talet som heter Pulp Cthulhu, jag tror beskrivningen liknar den på White Wolf's Adventure! rpg.

Att de gjorde Blood Brothers 1, 2 är väl en sak men det här börjar gå för långt åt fel håll. Fast det är klart, det är ju till hälften riktat mot D20 marknaden.

-A
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Gå för långt? Hur menar du? Lovecrafts noveller (d v s ursprungskällan till spelet) _är_ ju pulp, så jag fattar inte riktigt hur det kan vara fel riktning att närma sig ursprunget...

mvh
Örnie
som gillar pulp
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Denna sida upp, tack

så jag fattar inte riktigt hur det kan vara fel riktning att närma sig ursprunget...

Insnöade Call of Cthulhu spelare är precis som alla andra
människor som hakat på en ploj, grej, trend, subkultur, med
mera: De bor i en liten papplåda där texten "Denna sida upp"
är vänd nedåt. Den prylen de har snärjt sig in i får man inte
ändra på och den ska vara så tills de dör och slipper se
förändringen. Så är det med allt. Ta te.x rockmusik-
utvecklingen som skett. Linkin Park har fått kritik för att ha
adderat en rappare, Slipknot får kängor för att en DJ står och
scratchar på somliga låter av konservatister som bannemig
vet hur hård musik ska göras (tror de). Det roliga är att under
80-talet fick storheter som Judas Priest struntprat bakom
ryggen när de använde det oheligaste instrumentet den tidens
hårdrockare kunde tänka sig - Synthen. I och med att fejden
mellan Synthare och Hårdrockare inskränkte båda sidor fick
man ju inte ha "fiendesidans" instrument med i musiken.

På samma sätt är det nu inom rollspelskulturen, där D20:or
bränns på bål av de konservativa makterna då Wizards of the
Coast kommit på ett övergripande system för hur man kan
spela rollspel och får rollspelandet att bli lite mainstream igen
(vilket jag bara anser gynnar oss som rollspelare om något
storföretag vågar satsa slantar på något som fungerar).
Om man bara vågar krypa ut ur sin pappkartong och ser
världen med lite mer öppna ögon inser man att i slutändan
kommer folk att utvecklas och fästa blickarna på andra saker
än D20-produkter och hitta andra tärningssystem också.
Att tro att D20-produkterna från de Kustliga Trollkarlarna
kommer att härska och söndra i rollspelsindustrin är en bunt
med konservatister (Sorry Marco, men din artikel i Codex är
ett typsikt exempel på hur liten pappkartongen kan vara
ibland).

Sådärja, dagens moralkaka får bli: Tänk först och bajsa sen.

/Alexander Gyhlesten
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
nja.

jag vill snarare se det som att Linkin park får kritik för att de är dåliga.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
D20 = Swastikan

På samma sätt är det nu inom rollspelskulturen, där D20:or bränns på bål av de konservativa makterna då Wizards of the Coast kommit på ett övergripande system för hur man kan spela rollspel och får rollspelandet att bli lite mainstream igen (vilket jag bara anser gynnar oss som rollspelare om något storföretag vågar satsa slantar på något som fungerar).

Där vissa ser ett enat system samlat under en gemensam fana på korståg genom världen för att göra rollspel till en rumsren hobby ser jag något annat. Jag ser elitism, utslagning och koncentrationsläger. Jag ser mindre värda system, stämplade som undermåliga, jag ser budgethörnor i butikerna med alla produkter som inte har D20-logga på sig. Hakkors eller D20, skillnaden är hårfin.

Om man bara vågar krypa ut ur sin pappkartong och ser världen med lite mer öppna ögon inser man att i slutändan kommer folk att utvecklas och fästa blickarna på andra saker än D20-produkter och hitta andra tärningssystem också.

Varför skulle de göra det? Jo, för att de inser vad D20 innebär. Förtryck. Varje införskaffat rollspel utan en D20-logga blir därefter en protest, en symbol för frihet och rättigheten till egna tankar.

Att tro att D20-produkterna från de Kustliga Trollkarlarna kommer att härska och söndra i rollspelsindustrin är en bunt med konservatister (Sorry Marco, men din artikel i Codex är ett typsikt exempel på hur liten pappkartongen kan vara
ibland).


Att ett ekonomiskt starkt bolag, som antagligen bara kommer att bli större och starkare, skulle ignorera chansen till monopol genom att konkurrera ut alla andra är inte särskilt troligt. WOTC kan jämföras med Microsoft, ett bolag som inte har monopol per se, men som äger enorma andelar av marknaden. Många gör egna program, men de flesta använder Windows. Att det existerar andra operativsystem än Windows ligger i vissa fall inte i folks föreställningsvärld. Denna jätte tjäner mer och mer pengar, utan hänsyn till mindre system eller användare som vill ha chansen att välja.

D20 kommer således alltid att vara en symbol för förtryck, monopol och ofrihet.

Sådärja, dagens moralkaka får bli: Tänk först och bajsa sen.

Min mening precis...

/staffan
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hallå?

Är det bara jag som tycker att det är osmakligt att jämställa d20-licensen med nazisternas förtryck?

Gå till en butik och försök köpa lite perspektiv på livet. Att ett öppet d20-system är lika med förtryck, det är att håna alla som lever i förtryck. Det är att pissa på alla som har det svårt. Alla som inte har mat, eller frihet, eller ingetdera.

Det är ett spel vi pratar om.

Magnus
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: D20.

(Sorry Marco, men din artikel i Codex är
ett typsikt exempel på hur liten pappkartongen kan vara
ibland).


Debatt-etik förespråkar iaf att en person meddelas att han/hon omnämns, och inte att man, av en ren slump, skall finna sitt namn i et undertråd...

Jag undrar mest om du har läst artikeln jag skrev. Det känns inte så. Om du vill ta upp något skulle du kunna visa mig den värdigheten att iaf berätta det för mig? Eller?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: D20.

Debatt-etik förespråkar iaf att en person meddelas att
han/hon omnämns, och inte att man, av en ren slump, skall
finna sitt namn i et undertråd...


Ursäkta, jag trodde att du (precis som jag) kikade igenom alla
forum när man väl avverkat sina favoriter i brist på annat, då
du är en frekvent forumsbesökare.
Jag ska tänka på det nästa gång jag drar upp ditt namn.

Jag undrar mest om du har läst artikeln jag skrev. Det
känns inte så.


Jo, det har jag. X2.

Om du vill ta upp något skulle du kunna visa mig den
värdigheten att iaf berätta det för mig?


Exemplet med Pelle te.x. Har inte artikeln framför mig i
skrivande stund, Men jag kan återkomma när jag kommit
hem.

/Alexander Gyhlesten
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Hallå?

"Är det bara jag som tycker att det är osmakligt att jämställa d20-licensen med nazisternas förtryck?"

Nog kan det tyckas grovt att göra en sådan jämförelse, men principen bakom är liknande.

"Gå till en butik och försök köpa lite perspektiv på livet. Att ett öppet d20-system är lika med förtryck, det är att håna alla som lever i förtryck. Det är att pissa på alla som har det svårt. Alla som inte har mat, eller frihet, eller ingetdera."

Termen "öppet" är diskutabel. Anledningen till mitt inlägg var att väcka folk ur den rosa D20-dimma som verkar ligga tät framför mångas medvetanden. Naturligtvis vill jag inte förringa fattigdomen i USA, bristen på läkemedel i Irak eller liknande problem. Jag vill få folk att tänka efter lite innan de accepterar D20 som världens frälsning.

"Det är ett spel vi pratar om."

Och bör helt klart behandlas som ett sådant. Däremot anser jag att principer är principer och de som sådana kan ställas mot varandra.

Fascism är fascism, oavsett fåraklädsel.

/staffan

(P.S. Detta är en fruktansvärt intressant diskussion, men jag kommer inte att fortsätta den här eftersom den ligger på fel forum för det. Om den flyttas över till regelforumet kan jag mycket väl tänka mig att fortsätta. D.S.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Han verkar synnerligen lugn redan.

Jag får komma till szandors försvar! Jag tror att han har tänkt ut den här åsikten, och faktiskt klarar av att tänka utan dämpande medel. Det gjorde väl du med, men det är inte så kul att få sina åsikter ogiltigförklarade.. Däremot är det inte sagt att jag håller med.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Re: Han verkar synnerligen lugn redan.

Att jämföra fascism med monopol inom en marknadsekonomi är helt sjukt. Gör man det så behöver man antingen äta prozac eller så bör man ta reda på skillnaden mellan fascism och marknadsekonomi.

Det är så oerhört naivt att jag inte vet om man skall skratta eller gråta. Fascism är ett politiskt system som styrs av politikern (som är den starkaste i motsats till marknadsekonomisom styrs av marknaden) där den starkes rätt hävdas. Man har en romantisk bild av en övermänniska (som härstammar från tysk 1800-tals naturalism. (samma filosofi som HItler tog sina ideér om den indiska myten om arierna från. MArknadseknomin bygger på bilden av människan som likvärdig som bedöms efter pengatillgångar) Dessutom så har swastikan inget överhuvud taget med fascism att göra. Fascismen går ut på det ultraeffektiva samhället som skall få staten att att växa. Staten sätts före människan, människan är till för staten inte tvärt om, som i det moderna västerländska samhället.

Att jämföra detta med en misslyckad marknadsekonomi där en produkt slår ut andra p.g.a mördande reklam och bred kundbas är så konstigt och utflippat att jag inte vet vad jag skall tro.

Att använda ordet Fascims och anspela på nationalsocialism i onödan gör att man vardagligar dessa starka ord till ingenting. Om man missbrukar dessa ord, vad skall man då ta till när problemen verkligen finns där?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Muhahahaha!

Vad jag menade var att en enda mening som ogiltigförklarar en annan persons åsikt utan motivering aldrig är kul. Men nu skrev du ju ett långt fint inlägg med argument.. Mohahaha, känn dig manipulerad! (Lite skoj sådär, det där sista../images/icons/smile.gif)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: D20.

(För nytillkomna tittare så kan jag berätta att vi pratar om
Marcos artikel i Codex 011 - "D20 Frälsaren eller döden för
spelmarknaden")

Gör du det. Jag väntar tålmodigt.

Okej, vi börjar väl med detta citat:

"Givetvis är standarder något i grunden gott och det gör livet
mycket enklare, men samtidigt så får ju nydanade, kreativa
idéer ännu svårare att komma till ytan"


Tvärt nej ! Det kan ju du glömma. I alla fall enligt mina
erfaraenheter. Betänk det glada 80-talet när Äventyrsspel
härjade fram produkter - Visst fanken fanns det andra
rollspelsföretag som gjorde sin pryl även då, och det är ingen
vidare skillnad mellan dem och Wizards of The Coast (enligt
mig, påpeka gärna brister här). Konkurrens är bra att ha som
mall när man ska försöka bryta sig in i marknaden, lyckas
man gala bättre än tuppen på planen har man garanterat
skapat sig en rejäl kundkrets.

Dessutom ligger fokuset mycket på själva spelsystemet i
sig - Något jag finner totalt befängt. Jag tycker att ett rollspel
har så mycket mer att erbjuda sina glada konsumenter än
ett nedrans regelsystem. Se på Eon te.x - Vad vore det utan
sin spelvärld?

Du får gärna utveckla vad du menar i din slutmening där så
det syns i klartext.

Dessutom stämmer ovanstående citat ej in med den slutkläm
du pressat fram i form av:

"För oss hardcore-rollspelare spelar det inte så stor roll - Vi
kommer alltid att spela och modifiera olika regelsystem samt
skaffa oss alternativa professionella system"

Vilket säger rakt emot vad du skrivit tidigare.

I övrigt var artikeln bra.

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: D20.

"Visst fanken fanns det andra
rollspelsföretag som gjorde sin pryl även då, och det är ingen
vidare skillnad mellan dem och Wizards of The Coast (enligt
mig, påpeka gärna brister här)."


En mycket stor skillnad är att Ä-spel inte hade något standardregelsystem för sina spel. De två mest liknande spelen var DoD v2/3 och gamla Mutant. Därefter sprang samtliga spelsystem iväg åt olika håll. Det fanns helt enkelt ingen standard, varför det var tämligen lätt för folk att publicera ännu ett ostandardregelverk och få det accepterat. Det innebar också en stor del av mystifiering av rollspelshobbyn, vilket jag märker problem av än idag. Fråga en AD&D- och en Cthulhu-spelare hur man slår ett Luck-slag, till exempel.

"Vilket säger rakt emot vad du skrivit tidigare."

...om man inte betänker att hardcorespelarna är tämligen få. De flesta spelarna (typ två tredjedelar, enligt statistiken) är hobbyspelare som plöjer AD&D nån gång i månaden eller två. Det är inte riktigt vad jag betecknar som "hardcore-spelare". En hardcore-spelare enligt mig är en person som jag, som sitter med tre hyllor proppfulla med olika spel och undrar vad som ska flyttas på för att göra plats för hylla numero fyra.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: D20.

En mycket stor skillnad är att Ä-spel inte hade något
standardregelsystem för sina spel


Jag stirrar mig inte blind på regelsystemet, utan ser till
Marknadsefterfrågan/Produktion. Även om jag dock kan
erkänna att Wizards of the Coast och deras kumpaner gör
lite mer än vad som efterfrågas. Bara för att ett företag gör
slag i sak och utvecklar ett allmänt regelverk för deras spel
betyder ju det inte i praktiken att hela marknaden stryps för
det - Eller hur? Nu tror jag i och för sig inte att Marco menade
så, men då undrar jag hur han menade.

om man inte betänker att hardcorespelarna är tämligen få.


Självklart - Men, vilka är det som gör rollspelen?

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: D20.

"Jag stirrar mig inte blind på regelsystemet, utan ser till
Marknadsefterfrågan/Produktion."


Vad jag menade var snarare att det inte finns särskilt mycket prejudikat i fallet. Det enda vi har är ett fall av marknadsdominans utan standardregler, medan vi nu har ett fall av marknadsdominans med standardregler. Det är liksom en viss skillnad mellan de två fallen, så fallet med Ä-spel kan inte riktigt liknas med fallet WotC.

"Självklart - Men, vilka är det som gör rollspelen?"

Hardcore-spelare av endera av två varianter:

1) De hardcore-spelare som anpassar sig till de två tredjedelar som följer standarden, och därmed har en chans att få mat på bordet av sitt skapande.

2) De hardcore-spelare som offrar allt för konsten, och lever på något annat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Grupp 3.

Glöm inte Grupp 3: Hardcorespelare som anser att standarden är konst, och som följaktligen både lever på den och offrar sig för den. För även om man kan leva på att skriva d20-prylar (som exempel) är det en ekonomisk uppoffring att välja det, om man till exempel istället kan livnära sig på att driva en webbyrå, eller hämta sopor (i jämförelse med rollspelsutveckling väldigt bra betalda jobb. /M
 
Top