Nekromanti Pulp

anth

Vetefan
Pulp är en intressant genre, men jag har märkt att de gånger pulp kommer upp är det många som har svårt att greppa vad pulp är och inte är, så:
1. Vad är pulp enligt dig?
Snälla, jag ser hellre korta snärtiga svar på ett par meningar en hela uppsatser, för jag har fler roliga frågor...

Eftersom denna tråd är postad i "Rollspel" och inte i "Kultur" blir nästa fråga:
2. Vad är pulp i rollspel enligt dig?
Men innan du svarar läs vidare...

Man kan införa pulpiga element i de flesta rollspel, men i bland så är det något med själva rollspelet, så:
3. Vilka rollspel är pulpiga enligt dig?

Varpå vi närmar oss pudelns kärna:
4a. Om vi har ett rollspel som inte är pulpigt; vad måste man införa för att det ska bli pulpigt?

Och slutligen:
4b. Om vi har ett pulpigt rollspel; vad måste man ta bort för att det ska sluta att vara pulpigt?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Pulpighet är en väldigt lös kvalitet, men i korthet så är det weird awesome style over substance. Helt enkelt, om det hjälper skurkens image att ha en intelligent art av vita bergsgorillor som sina henchmen så har hon det. Bara det är tillräckligt coolt och helst lite udda. Ska inte förvirras med Cyberpunk som har style over substance fast inte over the top.

I stort sätt det som jag beskrev i 1.

Adventure, Spirit of the century.

4a. Om vi har ett rollspel som inte är pulpigt; vad måste man införa för att det ska bli pulpigt?
Det är olika för olika spel, men jag kan ta Star Trek som ett exempel. En reoccuring baddie som har kommunistiska hjärn-robotar som försöker hindra hjältarna från att göra sin grej skulle vara ett stort steg.

4b. Om vi har ett pulpigt rollspel; vad måste man ta bort för att det ska sluta att vara pulpigt?
Gör den rimlig, ta liksom bort det fantastiska.

Eksem

Champion
1. Vad är pulp?
- Slit och släng-stories parat med genre fiction. T.ex. barbarfantasy, deckare, boxarstories, science fiction som inte är särskilt science och dylikt.

2. Pulp i rollspel
Äventyrande i sig skulle jag säga är pulpigt, och jag skulle säga att många av det återkommande premisserna i hobbyn är extremt pulpiga i sig.

3. Vilka rollspel är pulpiga?
Rollspel i sig är väldigt pulpigt, eftersom det nästan alltid är slit och släng-stories i väldigt specifika genrer. Vissa är dock mer pulpiga än andra. Dungeons and Dragons och Call of Cthulhu bejakar verkligen sina pulpiga rötter, medan t.ex. Traveller inte gör det. Sedan finns ju den här sortens kondenserade pulpspel som Spirit of the Century.

4. Vad tillföra till ett spel för att göra det pulpigt, alt ta bort
När man börjar ägna sig mer åt relationsspel och individers inre drivkrafter tycker jag man rör sig bort från pulpen i alla fall. Culture gaming är inte särskilt pulpigt det heller. Inte heller är strävan efter realism något jag förknippar med pulp.

Krille

Super Moderator
anth;n25547 said:
Pulp är en litteraturgenre som började som äventyrs-kiosklitteratur (skild från kioskromantik) och sedan utvecklades till en egen genre med egna litterära konventioner och grepp. Pulp omfattar också samma genre överförd till andra medier, exvis bio-serials.

anth;n25547 said:
Rollspels-pulp är förlängningen av genren in i mediet rollspel, dock påverkat av att det inte finns en direkt kontinuitet till litteraturgenren utan att man oftare går över de andra medierna, och ofta deras moderna kopior av samma genre.

anth;n25547 said:
This is pulp

Jag skulle också vilja säga att pre-Ereb-DoD är pulp och Savage Worlds har mycket pulp-ingredienser. d6 Adventure ligger nära men är gammalt.

anth;n25547 said:
Stereotyper. Vem fan bryr sig om varför Erich von Stalheim är så förbannat ond? Det är ju uppenbart – han är ju tysk!

Ös. Fajter är korta och intensiva och det är coolt att blöda.

Andra andningen. När man är nere och nästan ute för räkning så biter man ihop och gör vad man måste.

anth;n25547 said:
Försök till hjälteresa. Vi vill inte att Mickey Spillane ska utvecklas, han ska vara samma hårdkokta jävel som han alltid är. Pulp handlar om problemlösning och faror snarare än karaktärsutveckling.

Clowniga rollpersoner. Det finns inget behov av level 1-quests där man jagar 10 sparklebunnies. Nick Carter är hård redan innan kapitel 1 i första boken, inte efter femtielva äventyr. Man kan vara ute på områden som man inte är bekväm med, men man är aldrig generellt level 1-kass.

Läkning och hindrande skador. Du kan bli utslagen och utlämnad åt skurken. Det är som sagt var coolt att blöda, så du kan bli skadad men det hindrar inte. Det för dig bara närmare att bli utslagen. Man är snabbt tillbaka på fötter igen, även om man nästan fått båda benen avskjutna. Ärr och bestående men är klädsamma, inte hindrande.

Resor. Spola förbi dem. Ni är där, vad gör ni?!