Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar checklistor. men har också märkt att om de blir för detaljerade kan de bli oöverskådliga.
jag skulle vilja sätta ihop en liten checklista över vilka saker man borde fundera över, vilka "behov" man bör se till att täcka, när man ska hitta på en ny by eller stad. Kanske till och med en enda gård!
En del av de här kommer säker vara rätt specifika (smedja), medan andra är mycket mer öppna och odefinierade (handel), men jag tänker att det är för att vissa grundläggande behov blir ganska specifika.
Jag ser det inte heller som en nödvändighet att allt på listan _måste_ finnas med, men jag tänker då att man i alla fall borde fundera över varför just de behovet inte behöver täckas i just den här "bosättningen".
Vattenkälla (nånstans behöver man få vatten ifrån, en brun, en flod eller en sjö)
Matproduktion (Åkrar, djurhållning, jakt, fiske, etc...)
Bränslekälla (till värme, matlagning, produktion i exempelvis smedjan)
Byggmaterial (vad bygger man husen av)
Transport (hur tar man sig själv och varor från en plats till en annan, så som vägar eller floder)
Handel (var får man tag på sånt man inte producerar, och blir av med överflödet)
Smedja (alla behöver saker av metall)
Annan tillverkning (vad gör man av resurserna man har)
Religion (vem tar hand om själarna, och var?)
Mystisism (Vem sörjer för invånarnas mystiska behov)
Gravplats (var gör man av sina döda)
Styre (vem bestämmer?)
Ordning (hur ser man till att lagar följs och ordning hålls?)
Mötesplats (Var träffas folk för fest, rådslag eller marknader?)
Inackordering (var går resenärer för ett mål mat och en säng för natten)
Nu har jag angett en del exmepel på de olika huvudpunkterna, mest för att försöka förklara hur jag tänker. Jag är inte så intresserad av mer exempel på varje sak, utan mer om jag har glömt någon huvudpunkt som man borde fundera över när man skapar en bosättning.
Tanken är att oavsett om jag försöker hitta på en gård ute i vildmarken, eller en by för äventyrarna att starta i, så kan jag plocka fram den här listan och börja ticka av varje punkt för att se om jag täckt in allt. För mindre bosättningar som gårdar kanske ett par av punkterna inte är relevanta, för större städer finns det säkert flera sätt att täcka in varje punkt på.
Men dels vill jag att listan skall täcka allt sådant som spelarna kan vara intresserade av (finns det ett tempel vi kan gå till för helning? Vem kan identifiera våra magiska föremål? Var kan jag köpa en bättre rustning?), Dels vill jag att den ska täcka sånt som får bosättningen att kännas "trovärdig" och levande. Som en faktisk , levande plats. Jag vet att en del här tycker sånt är fullkomligt irrelevant, och om det inte är coolt eller relevant för en äventyrare så ska man skita i det. Men det är viktigt för mig, så den synvinkeln tar vi ingen hänsyn till här =)
jag skulle vilja sätta ihop en liten checklista över vilka saker man borde fundera över, vilka "behov" man bör se till att täcka, när man ska hitta på en ny by eller stad. Kanske till och med en enda gård!
En del av de här kommer säker vara rätt specifika (smedja), medan andra är mycket mer öppna och odefinierade (handel), men jag tänker att det är för att vissa grundläggande behov blir ganska specifika.
Jag ser det inte heller som en nödvändighet att allt på listan _måste_ finnas med, men jag tänker då att man i alla fall borde fundera över varför just de behovet inte behöver täckas i just den här "bosättningen".
Vattenkälla (nånstans behöver man få vatten ifrån, en brun, en flod eller en sjö)
Matproduktion (Åkrar, djurhållning, jakt, fiske, etc...)
Bränslekälla (till värme, matlagning, produktion i exempelvis smedjan)
Byggmaterial (vad bygger man husen av)
Transport (hur tar man sig själv och varor från en plats till en annan, så som vägar eller floder)
Handel (var får man tag på sånt man inte producerar, och blir av med överflödet)
Smedja (alla behöver saker av metall)
Annan tillverkning (vad gör man av resurserna man har)
Religion (vem tar hand om själarna, och var?)
Mystisism (Vem sörjer för invånarnas mystiska behov)
Gravplats (var gör man av sina döda)
Styre (vem bestämmer?)
Ordning (hur ser man till att lagar följs och ordning hålls?)
Mötesplats (Var träffas folk för fest, rådslag eller marknader?)
Inackordering (var går resenärer för ett mål mat och en säng för natten)
Nu har jag angett en del exmepel på de olika huvudpunkterna, mest för att försöka förklara hur jag tänker. Jag är inte så intresserad av mer exempel på varje sak, utan mer om jag har glömt någon huvudpunkt som man borde fundera över när man skapar en bosättning.
Tanken är att oavsett om jag försöker hitta på en gård ute i vildmarken, eller en by för äventyrarna att starta i, så kan jag plocka fram den här listan och börja ticka av varje punkt för att se om jag täckt in allt. För mindre bosättningar som gårdar kanske ett par av punkterna inte är relevanta, för större städer finns det säkert flera sätt att täcka in varje punkt på.
Men dels vill jag att listan skall täcka allt sådant som spelarna kan vara intresserade av (finns det ett tempel vi kan gå till för helning? Vem kan identifiera våra magiska föremål? Var kan jag köpa en bättre rustning?), Dels vill jag att den ska täcka sånt som får bosättningen att kännas "trovärdig" och levande. Som en faktisk , levande plats. Jag vet att en del här tycker sånt är fullkomligt irrelevant, och om det inte är coolt eller relevant för en äventyrare så ska man skita i det. Men det är viktigt för mig, så den synvinkeln tar vi ingen hänsyn till här =)