Nekromanti Puro som öppen produktion?

Telash

Swordsman
Mitt nuvarande rollspelsprojekt har arbetsnamnet Puro, ett sci-fi-rollspel i en förstörd framtid. En hyllning till mutant 2089, mutant chronicles och lite som är nytt så klart.

Att pilla med rollspel är kul, men att göra ALLT själv i ett rollspel är (för mig) lite tungt. Så jag tänkte följande:

Öppen produktionAllt material till Puro läggs upp för allmän beskådan på en officiell hemsida, folk får sedan hämta inspiration från det och skriva egna stämningstexter/äventyr/regler eller annat som de tycker kan passa i spelet. Texten lägs upp, någon annan kanske väljer att redigera/korrigera första personens text, en tredje person bidrar med en bild som passar osv.
Jag plockar sedan in allt som funkar i en tillfällig layout.

Fyll skattkistan
Jag tänker mig att Puro är ett evighetsprojekt, något man konstant förbättrar och kanske släpper expansioner till. Eftersom allt material presenteras på hemsidan är det enkelt.
Men, när folk väl vill ha fysiska böcker startar vi en "skattkista" som folk kan donera till. När den har nått de 650kr eller vad det är det kostar i startavgift på publit är det fritt fram för alla att köpa en bok till självkostnadspris. Boken trycks i det skick den är.

När sedan skattkistan fylls igen trycks version 2 osv.

Kanske låter lite flummigt, inget är skrivet i sten, det är bara funderingar, men några spontana reaktioner?

EDIT!

Lite bakgrund till världen:

Jag tänker mig ett rollpersonsskapande som, i alla fall delvis, efterliknar ett enpersonsrollspel. Exempel: om du föddes i en fattig familj, läs avsnitt 35, om du föddes i en rik, läs avsnitt 57 osv.

Jag tänker mig färdigheter i grupper. Exempelvis 5 grupper med 5 färdigheter vardera. Man har som grund 5 tiosidiga tärningar, val man gör under kspandet ger fler tärningar till repektive färdighetsgrupp. Om jag har 8 tärningar i en grupp, slår jag alla 8, väljer ut de 5 bästa och placerar deras värden på färdigheterna. De bästa kanske blir, 10, 8, 7, 6, 5 eller så. Dessa ska man sedan slå under med en T12 i normalfallet.
Ganska likt traditionell t20 antar jag.

Ett exempel på ett preliminärt uppslag:

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter ascoolt.

Ett tips är att försöka värva en "kärngrupp" av medarbetare först. Såna här projekt har tyvärr en ganska lång startsträcka, och det är lätt att misströsta. Kanske utlysa tävlingar eller liknande här på wrnu, för att skapa intresse? det gäller att aktivera folk, så att de slutar sitta med sina egna små hobbyprojekt och börjar lägga den tiden på ditt istället.

Telash

Swordsman
Ja, en kärngrupp vore inte helt fel att ha tidigt. Som det är nu är gruppen enbart jag och så tvingar jag sambon att rita lite ibland.
Nått tips på hur jag värvar en sådan?

Tävlingar är alltid trevligt, men hur har jag sådana i ett projekt där allt ska vara ideelt för alla? Vad kan en tävling gå ut på? Vad kan man vinna?

Tanken är inte bara att få med de som redan skriver rollspel, utan även de som är intresserade av att medverka i ett, men som inte orkar skriva ett själv.
Jag är övertygad om att forumet är överfullt med talanger som helt enkelt inte orkar eller har tid med något större projekt, här kan de bidra med en liten del när de vill.

Möller

Hubert Hortlax
Telash said:
Texten lägs upp, någon annan kanske väljer att redigera/korrigera första personens text, en tredje person bidrar med en bild som passar osv.
Jag plockar sedan in allt som funkar i en tillfällig layout.
Jag fattar inte. Detdär låter som en väldigt krånglig variant av en wiki.

Jag har ju skrivit lite om att ha ett rollspel som ett öppet projekt på en wiki.

Problemet med de tankarna är att de nog inte lirar riktigt väl med idén att överföra det digitala projektet till bokformat. Fördelen med en wiki är ju hyperlänkning, oändligt utrymme, en »platt« snarare än en progressiv struktur. DoD Online visade tydligt att en rollspelsbok, fast på datorn, hade vissa problem. Men att på överföra en wiki till en bok måste vara ett ganska stort projekt.

Telash

Swordsman
Men att på överföra en wiki till en bok måste vara ett ganska stort projekt.
Det ska ju inte vara en wiki. Målet är en fysisk bok. Det blir kanske krångligare med snabb information om man jämför med en wiki, men enklare att skapa en bok. Faktum är att det hela tiden kommer finnas en "senaste versionen" som tryckfärdig pdf.

DoD Online visade tydligt att en rollspelsbok, fast på datorn, hade vissa problem.
Det tror jag säkert, men detta kommer inte på något sätt att vara en "rollspelsbok online". Det kommer vara öppet arbetsmaterial online som skapar en fysisk bok.

Har jag fattat något fel?

Möller

Hubert Hortlax
Ah, då är det jag som har farit fel.

Jag tycker nog att ett helt digitalt rollspel vore coolare, men men. Det är kanske bara jag.

krank

Telash said:
Tävlingar är alltid trevligt, men hur har jag sådana i ett projekt där allt ska vara ideelt för alla? Vad kan en tävling gå ut på? Vad kan man vinna?
Ära och berömmelse? Signerat exemplar av Kontinuum?

Exempel på tävlingar: Skriv en stämningstext, beskriv ett område, hitta på en cool SLP, skriv ett äventyrsuppslag.

Telash said:
Tanken är inte bara att få med de som redan skriver rollspel, utan även de som är intresserade av att medverka i ett, men som inte orkar skriva ett själv.
Jag är övertygad om att forumet är överfullt med talanger som helt enkelt inte orkar eller har tid med något större projekt, här kan de bidra med en liten del när de vill.
Det tror jag också; men jag tror - utan att mena det som att låta neggigt - att det behövs något som engagerar dem. Jag tror egentligen att alla som orkar skriva redan skriver - till sina favoritspel eller på sina egna spel. Jag skulle rekommendera dig att försöka leta rätt på några som gillar Mutant 2089 eller liknande, testa spela något tillsammans över nätet, sväng ihop några promotexter som visar hur jävla cool spelvärlden är. vad är det som gör den unik? varför skriver man grejer till den istället för M2089 eller liknande?

Jag bollar gärna idéer, och det tror jag många på forumet gör. presenterar du nån aspekt av spelvärlden och vill att vi diskuterar/kommer med SLP-idéer/äventyrsidéer/äventyrsplatser/whatever så tror jag att du kommer att få en del. Kanske inte alltid skrivet direkt i wikin, men iaf text som kanske står i ett foruminlägg som du sen kan stoppa in i wikin.

Hur låter det?

//Krank, försöker vara så konstruktiv han kan

Telash

Swordsman
jag tror - utan att mena det som att låta neggigt - att det behövs något som engagerar dem. Jag tror egentligen att alla som orkar skriva redan skriver - till sina favoritspel eller på sina egna spel. Jag skulle rekommendera dig att försöka leta rätt på några som gillar Mutant 2089 eller liknande, testa spela något tillsammans över nätet, sväng ihop några promotexter som visar hur jävla cool spelvärlden är. vad är det som gör den unik?
Tanken är att hemsidan ska byggas på mer och mer med balla texter och bilder, allt eftersom jag och kanske andra kommer på saker. Via den hemsidan vore såklart de tävlingar du nämner riktigt kul.
Jag tror jag förstår vad du menar och håller så klart med. Frågan är om ett konstant utvecklande på hemsidan kommer få folk att börja hänga på.

Exempel: Bertil läser igenom en massa om en särskild region i spelet som han blir lite förälskad i, och det ger honom inspiration till att göra en bild eller ett äventyrsuppslag. Han lägger upp det på hemsidan och vips så har vi mer material.
Är detta önsketänkande?

Telash

Swordsman
Jag tycker nog att ett helt digitalt rollspel vore coolare, men men. Det är kanske bara jag.
Det tror jag inte, det är säkert jättemåmga som håller med dig. Jag tycker nog båda kan vara kul, själv fokuserar jag hellre på att skapa en fysisk bok.

krank

Telash said:
Exempel: Bertil läser igenom en massa om en särskild region i spelet som han blir lite förälskad i, och det ger honom inspiration till att göra en bild eller ett äventyrsuppslag. Han lägger upp det på hemsidan och vips så har vi mer material.
Är detta önsketänkande?
Inte då.

Förutsatt att du får folk över den största tröskeln - att börja hänga på hemsidan. det är det svåraste. Att få folk att vara tillräckligt intresserade för att ta med ännu en hemsida i sin rutin.

Jag menar, här på wrnu är det t.om så att det är ganska döfött att posta en länk; folk orkar sällan klicka på länkar ens. Största chansen att få respons är att skriva text direkt i ett inlägg.

Speaking from experience...

Alltså; du har rätt idé, tycker jag. Men din tanke där är nånstans kring K. Just nu är du på A. Du behöver fundera ut hur A, B, C etc ser ut för att komma till K.

Att börja direkt på K; att starta en hemsida, skriva en del material och sen hoppas på att folk dyker upp - det tror jag inte är realistiskt.

Det här är inte ett nytt problem. Tvärtom. Jag har själv letat och funderat kring lösningar i flera år. Ännu så länge har jag inte kommit på något smart tillvägagångssätt, så jag använder mest wrnu rakt av ännu så länge.

krank

Nu har jag läst bakgrunden; den känns i dagsläget lite... rörig? Kan du beskriva konceptet i punktform, lite vad som finns och så?

Telash

Swordsman
Självklart!

1. Greenpeace möter skynet och kardinal durand. (primaten)
En AI styr större delen av världen med sina cyborgs, tänk terminator, men miljömedveten och vill inte förinta människan.

2. Superhjältar/jedi/mörka legionen osv (Genomorfer)
Bakterier från mars muterar in i människokroppar i det radioaktiva USA. Genomorfer skapas, de är spelets magiker/jedis/monster med mera. Lite som mutants mutanter/psi-mutanter.

3. Den sista välfungerande staden är Nova City som består av hela Isle of Man. 22 miljoner människor packade på höjden. Där finns vanliga folket, genomorferna och AIns cyborger.