Nekromanti Pushback

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag satt, som jag gör när jag har tråkigt, och läste igenom lite gamla trådar på forumet, specifikt den här där Krille bla pratar om striden är snabb och rörlig och går över hela terrängen, vilket fick mig att fundera lite över det där.

(De tankar jag har här är väl egentligen inte så D&D/d20-specifika, men det är mest D&D vi spelar just nu så det blir den implimentationen som jag primärt intresserar mig för.)

Ett stort element av t ex film-dueller är just att kombatanterna rör sig fram och tillbaka; spec i d20 är ju detta ganska opraktiskt att göra mtp Attacks of Opportunity och liknande.

Om man ser en strid som t ex den mellan Inigo och den maskerade mannen i Princess Bride (den första och främsta som jag kommer att tänka på när det gäller värjdueller) så är det som sker ofta det att det som för tillfället har övertaget, tvingar den som för tillfället har underläget att retirera (sen vänder övertaget och det glider tillbaka åt andra hållet, men med en viss dynamik eftersom det är en 3D-värld och därmed finns fler än två håll att pusha åt; även ett platt golv har ju iaf två dimensioner).

Som de flesta rollspels stridssystem ser ut, tenderar försvararen snarare att stå stilla, det finns ju ingen fördel med att backa och inget regelmässigt som tvingar fram det. Från anfallarens sida, vill man ofta inte flytta runt för då missar man ju kanske chansen att anfalla nästa gång (eller i d20-fallet, missar sin AoO eller tappar Full Attack). Bull Rush finns, men det är bara praktiskt i väldigt specifika fall (man tappar ju sitt anfall!), och det är mer att man koncentrerar sig på bara puttningen.

Det jag söker är alltså mer att "försvararen" (i betydelsen "den som just fick en attack på sig") puttas tillbaka som en sidoeffekt av anfallet. När sker då denna pushback? Tja, som jag ser det borde det vara så att man inte "pushas" av anfall som träffar och gör skada, snarare är det så att man försöker ducka/undvika och när man inte riktigt lyckas väja med huvudet / få upp skölden / etc snabbt nog, så tvingas man ta ett steg bakåt.

(Alltså, när jag snackar om att "pusha" här, så är det ju egentligen hela tiden så att det är försvararen som tar ett kliv bakåt, men det blir regeltekniskt enklare att tala om pushar, känns det som.)

Man (jag) vill ju att det här ska hända ganska ofta; dynamiken i striderna ökar inte märkbart om det bara sker nån enstaka gång per strid. Samtidigt ska det inte bli FÖR ofta, om varenda slag puttar runt folk blir det ett jäkla runtfjantande (kanske, svårt att säga utan speltest förstås, men det får ju gärna vara en känsla av att det är de "nära missarna" som gör det).

Det första man kan tänka sig är att det blir slag som missar, men ändå slår inom en viss närhet av AC (typ "mellan AC-1 och AC-5" e dyl), men det har nackdelen att det blir jobbigare att räkna på (småsak kanske, ingen jobbig kalkulation direkt, men det blir lite baklängestänkande vilket jag är allergisk mot sen 2eds THAC0-system.) Fördelen med detta jämfört med mina andra ideer, är att sekundära attacker (om man nu har anfallsbonusar +12/+7/+2 eller liknande, ni vet vad jag menar) får samma frekvens av push:träff som de primära.

Variant två: Pushback på alla jämna slag på tärningen (som inte träffar). Tja, det är enkelt, man ser ganska direkt om det är ett jämnt slag, frågan är om det blir ofta (givet att det blir i princip 50% av alla icke-träffar), det ger ju heller ingen chans av att det är "nära missar" eftersom 2 är lika jämnt som 8 eller 18...

Variant tre är att man sköter det med ett slags "threat-range" (push-range?); alla slag över t ex 15 som inte är träffar, är pushback. 15 var min första tanke, men för icke-sekundära attacker är ju oftast 15 en träff ändå. Okej, man kan istället ta till med t ex 10. 10 kanske inte ens är så ofta som jag först tänkte, fast det blir ju rätt stor andel av sekundära attacker ändå. Jag vill ju gärna dra till en enkel siffra som 10 eller 15, det känns på något sätt trevligare än 12 eller 13, även om den invändningen kanske känns fånig.

Vill man spinna vidare på variant tre kan man förstås också tänka sig att olika vapen skulle ha olika push-range, men jag vet inte hur de isåfall skulle fördela sig. Den ideen tror jag ändå inte på, det är ju speciellt värjdueller man associerar skedet med så jag tror faktiskt inte jag vill att storklubban ska pusha mer än att vifta med tandpetaren.

Jag är eg inte riktigt nöjd med någon av de här (borde kanske speltesta trean för att se hur ofta det faktiskt blir, men hade det inte varit för att spelgänget är på semester hade jag kanske inte skrivit det här på forumet till att börja med); det känns som det kan finnas någon smart fjärde variant som jag bara inte kommit på...

Har man väl kommit fram till när det ska pushas, är nästa steg är hur själva pushen faktiskt ska ske. Här är jag ganska konkret, kom faktiskt på ganska direkt hur jag vill att det ska ske. Jag lånar helt enkelt pushback-block-resultatet från Blood Bowl, dvs att försvararen pushas till någon av de tre rutorna motstående anfallaren, anfallarens val vilken. Kan illustrera för den som inte är bekant med detta eminenta brädspel, tänk er att A är anfallare, F är försvarare, . är en tom ruta och x de (tomma) rutor F potentiellt kan bli pushad till.
<pre>
.A. A.. ..x .xx
.F. .Fx AFx .Fx
xxx .xx ..x A..</pre>


(etc, hoppas ni fattar)

Anfallaren får sen välja om han ska följa efter eller inte, om han gör det får han ett fritt 5-fots-steg (hade jag tänkt mig, så att inte full attacks rubbas av detta), däremot får han inte välja att låta bli att pusha (det är ju trots allt försvararen som kliver undan, att anfallaren ändå väljer varåt förklaras av att han lägger tyngden bakom sina anfall så - eller snarare av att det blir speligt roligare så :gremsmile:) Follow up-steget går alltså alltid specifikt till rutan som försvararen just lämnade.

Jag tänker mig att ingen av dessa rörelser ger några AoOs, det blir liksom för bra om man kan putta runt folk och skapa AoOs lite hur som helst; även om det försvisso är lika för båda sidor, gör det ju t ex att Combat Reflexes och andra AoO-specialiserade grejer blir mycket mer optade om det uppstår fler tillfällen till AoOs och sätt att skapa sådana tillfällen. Att kunna putta in folk i flank och andra ofördelaktiga lägen är förhoppningsvis fördel nog.

Man kan förstås inte pusha folk in i blockerade rutor (t ex väggar eller där det redan står någon), utan måste välja en fri ruta. Finns det ingen fri ruta blir det ingen pushback (eventuellt kan man även tänka sig att anfallaren då får +2 på sitt nästa anfall som present, fast det blir ju jobbigt att hålla reda på om han inte har fler attacker kvar den rundan, och nästa runda kan ju "försvararen" dessutom ha hunnit flytta på sig eller pusha tillbaka).

Vill man putta någon över ett stup eller liknande (och det vill man ju faktiskt kunna), tänker jag mig att det får bli som publikhavet i Blood Bowl, man kan endast putta ut försvararen om det är den enda tänkbara destinationen. Alltså, ett exempel igen:
<pre>
.A... .A...
..Fx. ..FB.
ooooo ooOOo</pre>


"o" representerar här ett klippstuk, lavafloden eller vad man nu kan tänka sig. I den första situationen är rutan x ledig, och därför flyttar F dit. I andra situationen är den rutan redan ockuperad av As polare, B, som definitivt inte tänker låta F kliva honom på tårna, och följaktligen står det A fritt att trycka ut F i någon av rutarna O i lavafloden.

Sen kan man fråga sig, ska verkligen halflingen Oblib kunna tvinga runt draken Guams i grottan med sitt kortsvärd? Mja, det blir ju kanske lite löjligt. Jag tänker mig därför att man endast kan pusha individer som är sin egen storlek, eller mindre. Följaktligen kan du (medium) inte rubba det där hemska grottrollet (large), men trollet har inget problem att driva dig framför sig.

Vad tror ni?
<ul type="square">[*]Har jag missat något signifikant?
[*]Är det tillräckligt skoj för att vara värt en extra regel att hålla reda på?
[*]Hur ska man lösa den där när-frågan?
[*]Och den största frågan - varför skriver jag ett långt inlägg om sånt här trams när jag borde jobba på nästa äventyr i kampanjen? [/list]
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,895
Location
Stockholm
Shit, sorry asså, men det där var alldeles för långt och komplicerat för att min DAMP-hjärna skulle orka ta det till sig.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Äsch, krångligt var det ju inte, bara det att jag är fysiskt oförmögen att förklara en sak med något mindre än absolut maximala antalet möjliga ord... :)
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Äsch, så krångligt var det ju inte, bara det att jag är fysiskt oförmögen att förklara en sak med något mindre än absolut maximala antalet möjliga ord... :)
och han gjorde det igen... :p
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Med 5'-stegen slipper man ju AoO och får ändå fullrundeshandlingar, så min erfarenhet är att folk rör sig en del i strider. Det är särskilt viktigt när man är lite i underläge och slåss mot flera motståndare att manövrera så att så få som möjligt av fi kan få fullrundesattacker mot en. Så jag tycker inte riktigt ditt tillägg behövs.

Men lycka till med att hitta den optimala lösningen! :)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag tycker inte riktigt det uppfyller det jag eftersträver.

Känns inte som det borde slöa ner speciellt märkbart när man väl vant sig tillräckligt för att reagera direkt på att det händer, ser instinktivt vilka rutor som är möjliga osv, så jag ska nog pröva någon variant av det här nästa speltillfälle i min wuxia-kampanj iaf (10+, lutar det mot just nu).

Kan ju rapportera hur det gick om bara mina ämlans spelare slutar med att ha en massa dum semester, flytta och strula... :)
 
G

Guest

Guest
Jag instämmer med Pom.

När vi spelar så rör sig aktörerna en hel del på slagfältet. Dels för att undvika fientliga attacker, men också för att komma åt fientliga spellcasters bakom "frontlinjen" eller nå taktiska fördelar (flanking, higher ground, etc.)

Personligen är jag inte så förtjust i house-rules, och ditt förslag känns lite krångligt och överflödigt i det sammanhanget.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med om att man rör sig mkt under strid. Särskilt om man är tumblare och vill backstabba. Även vi andra röt på oss för att hjälpa till med flankning och undvika drabbas av det själv.

Det lite konstiga fenomenen som brukar uppstå är Square dance och line dance.
Sqaure innebär att man slåss sida vid sida mot två fiender som gör det samma. Det känns rätt ok.
Line dance uppstår när alla är lagomt utsmetade på slagfältet och vill flanka. Kombatanterna ställer då upp sig på kö så alla får flanka.
Nån mer som har råkat ut för såna följder av systemet?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tycker inte riktigt det uppfyller det jag eftersträver.
Bra, då tycker jag verkligen du skall speltesta ditt förslag och se hur det funkar. (Jag formulerade mig som jag gjorde för att vara säker på att du inte hade bortsett från 5'-stegen, men det hade du ju inte.)
Dessa regler ersätter ju i allt väsentligt Bull Rush (utom i de fall när man verkligen inte vill riskera skada motståndaren men ändå knuffa honom en bra bit), men det är en rätt neutral förändring.
Däremot tycker jag nog att försvararen borde få välja vilken av de tre rutorna hon retirerar till. Det är jobbigt nog för den stackars påhuggne att tvingas backa.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Tanken var väl att det skulle vara mer opålitligt, så att man ändå kan ta till Bull Rush om man vill vara säker på att man verkligen flyttar sin motståndare. Problemet är väl när jag tänker efter att man egentligen inte har så goda chanser att lyckas med en Bull Rush, speciellt om man inte har tillhörande Improved-feat.

Ärligt talat tycker jag tycker jag nog i grund att det borde vara lättare att bull rusha; som det är nu ger man upp sin chans att attackera samt riskerar att ta en AoO - och vad får man i utbyte? En fjantig fifty-fifty-chans (mot en jämnstark moståndare) att åstadkomma något. Det är så klent att det så gott som aldrig är ett bra val om man inte har Improved Bull Rush.

(Sen har jag i min senaste kampanj konstaterat att fanken, Improved Disarm/Trip/BR/Sunder är ju riktigt skoj och praktiska, och kommer att användas mer framöver... Inget skojigare än en elak munk som snor ifrån RP hans biffiga vapen, spöar honom med det och sen står RP där tomhänt och paff när det blir hans tur.)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tycker Bull Rush faller lite i samma kategori som Grappling. I normalfallet är det mycket bättre att istället drämma till med sitt svärd än att försöka tackla eller brottas om man vill vinna striden. Bull Rushs specialare är att man kan flytta motståndaren dit man vill. I vissa specialsituationer är det bra (om det finns farliga hål, eller om man har andra prioriteringar än att döda), men oftast är det rätt svagt jämfört med en normal attack.
Bull Rush är också en grej för stora och starka biffar som fysiskt klenare personer är rätt maktlösa mot hur vapenskickliga de än är. Hulktrollet kanske är underlägset alvhjälten i ren stridskapacitet, men nog får alvhjälten finna sig i att tacklas omkring en del på slagfältet.

Om man inför mekanismer som ger en ansenlig chans att flytta på motståndaren medan man använder sina vanliga attacker blir Bull Rush förstås svagare och kan behöva stärkas för att vara värd sin tryckssvärta. Så det är nog en god idé att klura ut något om du börjar använda din specialregel regelbundet. Kanske något som ger rejäla bonusar om man använder charge (inte bara den pyttebonus man får i PHB).

Något som däremot känns underbalanserat är Feint. Det är riktigt svårt om inte motståndaren är en lök, och den enda fördelen är att man får lättare att träffa med sin nästa attack. Och jag har inte sett så många monster som är feint-mästare av födsel och ohejdad vana.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jo, fast även i den situationen att man kan putta nån utför ett stup är det fortfarande inte speciellt bra eftersom det fortfarande bara är 50/50 chans att lyckas om man inte ger sig på någon uppenbart svagare.

Enda användningsområdet för Feint som jag ser det nu (och då kräver det fortf mer eller mindre Improved Feint för att inte vara enbart dåligt) är tjuvar som på så sätt kan lura till sig Sneak Attack.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Våga buffa (OT?)

Något som däremot känns underbalanserat är Feint. Det är riktigt svårt om inte motståndaren är en lök, och den enda fördelen är att man får lättare att träffa med sin nästa attack. Och jag har inte sett så många monster som är feint-mästare av födsel och ohejdad vana.
Det här känns som ett generellt problem som annars inte är så vanligt i D&D (hrra!): att "buffar", små grejer som förbättrar ens chanser, lätt blir värdelösa, antagligen därför att konstruktören är lite orolig över att det skulle bli för bra för en beräknande spelare.

Alltså, jag vill att det ska vara en seriös avvägning huruvida jag ska ägna den här rundan åt att öka mina chanser att slå ut motståndaren i nästa (genom en specialtaktik, en spell, ett feat, dricka en potion, etc.) eller om jag bara ska biffa på honom. Det ska inte vara ett lätt val.

Några tips om grejer att tänka på i sådana här sammanhang?

Erik
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jo, fast även i den situationen att man kan putta nån utför ett stup är det fortfarande inte speciellt bra eftersom det fortfarande bara är 50/50 chans att lyckas om man inte ger sig på någon uppenbart svagare.
(På pin kiv började jag nu citera ifall någon stackare dyker rätt in i tråden och börjar undra vad vi diskuterar.)
Fast 50/50 att knuffa någon mot 15d6 kan ju vara bra mycket bättre än 40/60 att göra d8+4 (för att ta ett totalt hypotetiskt exempel). Är man stark är det en bra taktik eftersom man kan ha större chans att lyckas med detta än med rena hugg. Är man istället medelstark men smidig är det listigare att ta till rörelser av den egna kroppen när man märker att det inte går att matcha fi hugg för hugg. Tumbling och Spring Attack kan hålla en ur vägen medan man ger sina nålstick.

Jag pladdrar lite, men jag tycker nog att Bull Rush är ett fullt försvarbart val om omständigheterna är de rätta, men jag håller med om att de omständigheterna kan vara ovanliga.

Angående Bull Rush gjorde jag förresten en feat för att knuffa flera personer på en gång. Men det känns lite väl exklusivt och jag funderar på om man inte egentligen kan göra det med de vanliga Bull Rush reglerna.
Det kräver rimligen bruk av 1 attack per påverkad motståndare. Vad jag undrar över är hur man beter sig med motståndarnas Str-kollar. Slå mot den starkaste med +4 per extra motståndare? Slå separata slag mot varje med -5 per ytterligare fi och behöva lyckas med alla?
(Det är inte meningen att nappa tråden, jag tyckte i hastigheten att det rymdes i ämnet, men kanske är det bättre med en separat tråd... :gremcrazy: )
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
[ QUOTE ]
Fast 50/50 att knuffa någon mot 15d6 kan ju vara bra mycket bättre än 40/60 att göra d8+4 (för att ta ett totalt hypotetiskt exempel)

[/ QUOTE ]

Jo, det är iofs sant. Efter 1½ års 3.5-spelande så gott som varje vecka kan jag dock inte åminnas mig att vi använt Bull Rush så mycket som en enda gång. (Möjligen någon enstaka gång när det isf varit en SLP som haft Improved Bull Rush) Sen kan det ju bero på att vi bara sätter upp tråkiga, statiska situationer med för lite omgivning att påverka, vad vet jag. :)

[ QUOTE ]
Angående Bull Rush gjorde jag förresten en feat för att knuffa flera personer på en gång.

[/ QUOTE ]

Hur menar du då? Flera som står på rad? Hm, det vore ju en rätt tuff grej att kunna göra. *fundera*
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Quote:
Angående Bull Rush gjorde jag förresten en feat för att knuffa flera personer på en gång.

Hur menar du då? Flera som står på rad?
Typ. Jag formulerade det så här:

MASSIVE BULL RUSH [General]
You can bull rush several opponents at once.
Prerequisite: Str 13, Cleave, Improved Bull Rush, Power Attack.
Benefit: You bull rush one opponent as normal. But, if you have several attacks, you can attempt to simultaneously bull rush one more opponent per extra attack.
All other opponents must be in adjacent squares to each other. If you have a one-handed weapon or a light weapon
(including unarmed attack), you can only try to bull rush opponents in 2 squares. If you have a two-handed weapon, you can try to bull rush opponents in 3 squares.
You must succeed with the opposing Strength checks against every opponent you bull rush for the action to succeed. If you
wish to move with the opponents, you can only push them a distance equal to the shortest result when comparing all of the
Strength checks.
You can use this action even if you move more than 5’ to reach the opponents, as per a normal bull rush.
Special: Fighters can take this feat as a bonus feat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Våga buffa (OT?)

Alltså, jag vill att det ska vara en seriös avvägning huruvida jag ska ägna den här rundan åt att öka mina chanser att slå ut motståndaren i nästa (genom en specialtaktik, en spell, ett feat, dricka en potion, etc.) eller om jag bara ska biffa på honom. Det ska inte vara ett lätt val.

Några tips om grejer att tänka på i sådana här sammanhang?
Rent generellt - spelmakarmässigt, alltså - så brukar problemet vara att det blir för enkelt att avgöra huruvida två raka anfall är bättre eller sämre än en förberedelse följt av ett modifierat anfall.

Än värre blir det om motståndarens natur (om han är särskilt svår att träffa eller har en absorberande rustning, exempelvis) påverkar valet, för i så fall så brukar det vara så att all avvägning under själva striden försvinner, medan det å andra sidan kan bli rätt tufft att avgöra huruvida man ska skaffa sig den förberedande förmågan eller inte.

Exempel: En förberedelse som fördubblar skadan i ens nästa attack - en sådan teknik skulle vara lämplig mot en varelse som hade en absorberande rustning (eftersom en träff på 2X skada då blir farligare än två separata träffar på X skada vardera) - Det blir alltså inte ett dugg svårt avvägningsmässigt att välja mellan de två teknikerna i själva stiden, även om det kan vara tufft att avgöra om det är just den här tekniken man behöver ge sin rollperson eller om man ska skaffa sig något annat.

För att en förberedelse ska vara klurig avvägningsmässigt i en strid så måste den ta i beräkning andra saker än blott sånt som ryms inom jämförelsen "två raka anfall eller en förberedelse följt av ett modifierat anfall". Pokemon hade exempelvis permanenta statuseffekter: Man kunde morra för att sänka motståndarens "skademodifikation" permanent. Ett morr och fem tacklingar kunde vara värre än sex raka tacklingar, och två morr följt av fyra tacklingar kunde vara ännu värre, men tre morr och tre tacklingar var förmodlingen inget vidare. Var man smart så började man alltid med att boosta för att sedan gå över till att attackera, men det gällde att veta när det var dags att sluta boosta och när man skulle börja attackera.

En annan lösning är att blanda in helt andra värden; såsom att det kostar magipoäng/pengar/XP att använda förberedelseeffekter - då blir det plötsligt en fråga om att hushålla med ens poäng och göra avvägningen "behöver jag förberedelseeffekten mer än det andra jag kan skaffa mig med dessa poäng?"

Eller (den lösning som jag tycker vore bäst i just DnD) så blandar man in omvärlden. Typ, att förberedelser fungerar olika bra/dåligt beroende på hur ens med- och motkombattanter agerar under rundan (såsom att de annuleras om man blir flankad eller träffad av något distansvapen).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Våga buffa (OT?)

Alltså, jag vill att det ska vara en seriös avvägning huruvida jag ska ägna den här rundan åt att öka mina chanser att slå ut motståndaren i nästa (genom en specialtaktik, en spell, ett feat, dricka en potion, etc.) eller om jag bara ska biffa på honom. Det ska inte vara ett lätt val.


Då tycker jag att du skall ta en titt på Earthdawns talents. Där finns massor av sådant. Massor.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ED (OT?)

Earthdawn är rätt allmänt ett skoj system som jag tror att det är många som borde titta på och inte har sett. Gillar t ex magisystemet där det iofs finns begränsningar men dessa är helt andra än vad man är vad med. Magikern kan glatt stå och kasta ur sig besvärjelser nästan i all oändlighet (nåja, det finns uttmatning, men den räcker rätt långt som jag minns det), däremot är man mer begränsad gällande hur stort urval av besvärjelser man har snabbt tillgängliga (om man inte vill riskera att kanalisera rå kaosenergi rakt genom knoppen).

Men men, det hörde visst inte detta forumet till. :)
 
Top