Nekromanti Pyssling

Cornflake

Veteran
Detta är ett "litet" problem som vi i våran spelgrupp har stött på.. det hela gäller magin Pyssling och vad den har för innebörd för den som blir utsatt för denna "hemska" magi. Som de står i boken så krymper offret till 1/10 av sin förra storlek men inget mer.
detta innebär då (som jag ser de) att man måste räkna om förflyttnig, kroppspoäng och skadebonus eftersom att alla dessa utgår från sto.
men då kommer ju detta dillemma om man ska få använda denna magi i strid eller över huvudtaget. Ett exempel 2 trollkarlar och 2 krigare slås mot en gammal drake som tål en massa J-A kp så tar en av trollkarlarna och gör pyssling på den stora rackaren. helt plöttsligt försvinner den onskefulla SB och dom enorma KP som en drake har. eftersom att de inte står att man ska läsa av en motstånds tabell så vinner man direkt. Med denna enkla besvärjelse som kostar 6 spi så har man övervunnit en stor (gammal) drake utan några problem man kan även klara av alla slags moster med denna magi men då e frågan är det rätt som vi tänker eller ska vi tänka om ( vi spelar nu utan denna magi)

*<=o)

Anders

Hero
Regeländring kanske?

Vad sägs om att helt enkelt ändra regeln så att det krävs ett slag på motståndstabellen? Har inte köpt några DoD-grejer sedan magiboxen någon gång på första halvan av 90-talet, men med utgångspunkt från det kan jag säga att det är en jäkla massa DoD-besvärjelser som behöver sig en översyn...

Sårias

Veteran
Antimagi!

När det kommer till draken så ge den en antimagi. När det kommer till andra varelser såsom rövare....osv låt dom krympa den jäveln. Mina magiker har börjat fundera på att helt enkelt stampa ihjäl normala motståndare tack vare denna besvärjelse. Men oj vilken överaskning dom kommer få...ett litet svärd gör också ont hehe.../images/icons/cool.gif

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

SoC

Veteran
Re: Regeländring kanske?

i min spel grupp har ingen tänkt på det.

SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Cornflake

Veteran
njaa om man nu ska över vinna drakens psy är det ju inte så svårt eftersom den bara har 18 (tror ja) men i spi har den 40 men de e ju endå inga problem för en legend att kicka ass med en drake isf...

*<=o)

Silke

Warrior
Suck verkar som du har hittat en brist till i sådanna fall med levelsystem i fantasy, i gamla DoD som inte är level baserat så är 40 i PSY knappast övervinningsbart, okej det är en RP på ~15 år som skulle ha haft möjligheten och det är räknat på 5 spelare och nästan oändligt antal RP:n...
Men nått nytt har alltid brister...

Count

Warrior
Hm, jag kanske...

...misstar mig, krymper även personens utrustning eller är det bara han/hon som krymper?

Isåfall så kommer personen ifråga att ha mycket svårt att lyfta det där svärdet... jag menar en person på... 18cm (10% av 180) borde ha lite problem med en sådan sak, och det är en annan sak som jag funderar över...

Tänk om personen har 10 i STO, 18 in STY och 18 i SMI, en liten stark och mycket smidig person helt enkelt.
Låt oss då säja att han får den där pyssling besvärjelsen på sig...
1 i STO och 18 i STY och 18 i SMI *fniss* jag menar, en dvärg är ju "ganska" kompakt och dom är redan små, tänk er då en 10cm (vet inte dom exakta måtten) lång pyssling som tjaa, ser ut som en box men rör sig som en blixt. Ganska skratt retande om ni frågar mig...

MvH Martin

Sårias

Veteran
Re: Hm, jag kanske...

utrustningen krymper med personen i fråga åtminstånde i DoD6 men inte i 91:an det var en ändring jag tyckte var ganska bra. Eftersom den formeln usprungligen är gjord för att användas på sig själv eller andra som vill spionera på folk.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Ett i mängden förslag

Du skulle kunna göra om formeln så att den är personlig, dvs den går endast att lägga på sig själv. Jag hoppas att magin inte är tänkt att läggas i strid och på fiender, för då är den alldeles för bra och billig...
...men iöversig ganska underhållande,,

Bosse Brottsling, som helt lagligt gick och köpte sitt DoD6, och är förnöjd

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ett i mängden förslag

"<EM>njaa om man nu ska över vinna drakens psy är det ju inte så svårt eftersom...</EM>"
I äldre vers. fanns inte SPI, utan man använde PSY. Då sänktes också PSY så om man använt magi så var det svårare att lyckas med PSY mot PSY.

I äldre vers. var det också att om nån inte ville påverkas av en besvärjelse så fick denne automatiskt försöka motstå genom ett PSY mot PSY.

Och för er som inte kommit på det med motståndstabellen. Den följer formeln [Aktiv-Passiv+10] och ska slås under med 1T20.
<EM>Exempel: Algor (PSY 15) försöker KONTROLLERA Befram (PSY 12). A är Aktiv och B är Passiv. 15-12+10=13. Om Algor slår 13 el. under har han lyckats KONTROLLERA Befram.</EM>

/[color:green]Han</font color=green> som tycker lvl-system är orealistiskt, trots alla förklaringar

ceralion

Veteran
Spela golf med den stackarn...

Haha! I min spelgrupp har vissa personer fått för sig att plåga ihjäl små skogstroll genom att lägga Pyssling på dem, bryta av en kraftigare gren och börja spela golf!

"-Tjohoo! Fooooore!"

Att dunka iväg ett litet skogstroll som golfboll är inte trevligt, speciellt inte när barnen börjar säga:

"-Mamma, det flyger skogstroll där uppe..."

Nåja, magin pyssling får man nog modifera eftersom den verkar vara på tok för bra för att använads i strid.

/Ceralion

// carpe noxem - fånga natten //