Nekromanti Q-spel! För hardcore gamers!

Rising

Vila i frid
Fy fan, plötsligt fick jag en överdjäklig idé! Det är den ballaste idé jag någonsin haft, alltså!

Tänk att ha en liten tävling i att programmera ett spel med rollspelsanknytning i Q-basic. Eller... inte så mycket en tävling, utan mer som ett organiskt samprojekt.

Alltså, Q-basic är så himla perfekt, för alla med någorlunda gammal dator har det, och man behöver inget krångel med kompilatorer eller annat för att köra det. Det är bus-simpelt att programmera i det, och när man vill posta sitt spel här på forumet så kan man bifoga det som en TXT-fil (eller skriva det direkt i inlägget). Det behöver inte laddas ner på datorn, liksom, utan man bara kopierar texten och klistrar in det i Qbasic, och så är man klar att speltesta!

I Qbasic är möjligheterna till grafik få (jag har iaf inte lärt mig hur man gör), så man kan koncentrera sig på handling/ koncept/ spelmotor, vilket borgar för originella sköna spel med både retro- och nydanande känsla.

Jag har nämligen gjort ett litet miniquest-spel där man går omkring i ett torn, samlar nycklar, går in i rum och möter djur som man får spöa och samla på sig, mutera ihop och skapa nya djur, samla prylar, osv, för att till sist se om man har någon chans mot de fem drakar som står högst upp i tornet. Att spela igenom hela spelet tar inte mer än en halvtimme, och det är skitkul. Det slog mig att jag skulle tycka att det var skitballt om andra programmerare lade till prylar i det spelet, ändrade grejer och utökade det efter deras huvud. Det är ju så enkelt; i Qbasic behöver man inte vara en bra programmerare, det räcker att ha bra idéer.

Jag ska skriva lite kommentarer i det spelet, strukturera upp det lite tydligare, och försöka jaga rätt på eventuella buggar, sen postar jag det här. Finns det andra Qbasic-diggare på forumet? Finns det andra som känner för att försöka bräcka mina skills på Q-spel?

Finns det andra som är hårda här på forumet?

G

Guest

Guest
hade jag fått q-basic att funka hade jag nog kunnat bräcka dig, jag och en polare gjorde en streetfighter klon till c64, sedan konverterade vi en del spel från c64 till qbasic. De var nämligen de språken jag lärde mig att programmera i.

Rising

Vila i frid
sedan konverterade vi en del spel från c64 till qbasic
´

Amen jarå! Jag... konverterade... Half Life 2 till Qbasic, sådeså!

Ämen, en riktig programmerarfight, det var inte vad jag hade tänkt mig (sådana har iaf jag inget att göra i), utan det här tänkte jag mig mer som en speldesign-uppvisning. Att kunna göra ett bra spel, det är något helt annat än att kunna programmera. Vem som helst kan mycket enkelt realisera en rollspelsidé i Qbasic, medan det är ordentligt svårt att exempelvis göra ett plattformsspel i programmet.

Frågan är om någon fortfarande har en burk som de kan köra DOS på? Annars... får man väl använda någon annan programvara. Dark Basic? Eller? Vad är enklast att programmera i, som alla kan köra i, och där man inte behöver köpa programvaran?

Frixeray

Swordsman
You bet!

Klart! Eller, tja, det var ett tag sedan man höll på med qb aktivt, men fick själv idén att skriva ihop något mer någorlunda avancerat rollspelsaktigt till det för bara nån vecka sedan. Och detta sporrar klart till att fixa ihop något sådant ännu mer! Så, varför inte? Kanske rentav ha en utmaning eller liknande (i speldesign, som du sagt)? Hursomhelst, här ska kodas!

BTW, Qbasic kan köras under XP, så det blir nog inga större problem...

Saxifrage

Hero
Basic dungeons [semi-OT]

Jag måste få dela med mig av en erfarenhet av äventyrsprogrammering i Basic.

När jag var i mina mid-teens på 90-talet så avyttrade en av min fars bekanta en antik "dator" som jag naturligtvis tacksamt tog emot. Monstret var en relik av märke Cromemco; den var tillverkad i 3mm stålplåt, försedd med 8 tums diskettdrivar, hade nyckelbrytare (!), skärm med grön text och en fläkt av jetmotordimension. Utöver ett tvärantikt ordbehandlingsprogram kunde man också programmera aset i "Structured Basic" som medföljde. Basic-tolken kom med en manual som var limbunden, utskriven i Courier och lika stor som en telefonkatalog (det är sant!). Naturligtvis ville jag koda ihop något rollspelsliknande, så jag skissade upp en "dungeon" på 4x4 rum och började skriva en mekanism där man kunde gå mellan rummen, kötta monster och hitta skatter. Resultatet blev över förväntan, det var faktiskt rätt kul att spela betaversionen; programmet slumpade innehållet i rummen så det blev en ny grotta varje gång och stridssystemet funkade fint.

Problemet kom när jag skulle lägga till de sista funktionerna så att spelet blev komplett. Basic-tolken flippade ur och producerade en "error 102" varje gång jag försökte köra det kompletta programmet. Jag konsulterade telefonkatalog-manualen och fann att 102 var något i stil med "internal function error", och följdes av en uppmaning "if you encounter this error, please make a formal documentation and mail to Cromemco Technical Department". Dessutom stod något i stil med att den errorn normalt inte skulle kunna inträffa. Bingo!

Jag hade då ingen aning om att företaget faktiskt finns kvar idag, så jag skippade att anmäla errorn, la ner projektet och gjorde något vettigare. Behöver jag säga att det var en lättnad både för mig och morsan när UFF hämtade upp datorn vid dörren ett halvår senare?

Det sagt, så vore det kul att se lite qbasic på forumet. Jag har hört att qbasic-tolken ska finnas gratis tillgänglig via Microsofts hemsida, någon som vet?

G

Guest

Guest
Re: You bet!

Men inte under win 2003 om jag inte omkonfar hela systemet, men jag ska nog fixa fram något annat som är kompatibelt.

Hellzon

Långsamma Vargen
Det behöver inte laddas ner på datorn, liksom, utan man bara kopierar texten och klistrar in det i Qbasic, och så är man klar att speltesta!
Allvarligt? Har för mig att DOS-program klagar nåt ohyggligt om man vill klistra in saker i dem från Windowsprogram. Eller har du nåt 1337 program som löser den saken?
Annars är det ju en ball ide. Riktiga män programmerar Qbasic. :gremwink:

Anders Åstrand

Swordsman
Hehe, låter kul. Jag är ingen hejare på speldesign, men qbasic kan jag så jag får väl kompensera på det viset :)

Rising

Vila i frid
Allvarligt?
Nej, jag ljög lite. Men man kan klistra in ett spel i anteckningar och spara det som en .bas-fil (det är så de heter, va?) för att sedan öppna det i qbasic. Jag tror det var så jag gjorde, en gång, iaf.

Det går iaf, jag är tusen promille säker på att jag gjort det, men jag kommer inte riktigt ihåg hur man gör det. Men jag tror det gick till såsom jag beskrev det ovan.

Däremot har jag provat en himla massa versioner av qbasic på XP nu, och ingen fungerar. Finns det ingen vanlig, simpel basic-programvara till XP?

/Rising
lyckades dessutom göra något fel i sina REM-taggar till sitt spel, så att det slutade fungera. Jag postar det ikväll eller imorgon, istället...

seinet

Swashbuckler
Lite hjälp för de som är på det här

QBasic.com verkar ju vara en intressant sida ifall man nu vill hålla på med QBasic.

/Seinet Wintermute - Annars fungerar ju alltid Batch-filer i samtliga windowsversioner, där kan man ju kanske hitta på roliga saker?

Hellzon

Långsamma Vargen
Jäkla hacker!

Nej, jag ljög lite. Men man kan klistra in ett spel i anteckningar och spara det som en .bas-fil (det är så de heter, va?) för att sedan öppna det i qbasic. Jag tror det var så jag gjorde, en gång, iaf.
Jag är inte säkrare på sånt än vad du är, men det borde ju fungera. (Och ja, det heter *.bas. Såpass 1337 är jag.)

Anders Åstrand

Swordsman
Qbasic under Windows XP

Såg i tråden att folk hade problem med QBasic under Windows XP, här kommer en liten snabbguide.

Steg 1: Ladda ner olddos-paketet från microsoft här. (Tack Frixeray för urlen) Spara filen i någon katalog, i exemplet kommer jag använda c:\qbasic. Kör filen och svara "Y" på frågan.
Steg 2: Ladda ner DosBOX för windows här. Kör installationsfilen och installera till samma katalog som du använde förut (c:\qbasic).
Steg 3: Ladda ner keyb från FreeDOS-projektet här samt tangentbordslayoutfiler här. Packa upp båda dessa till katalogen (c:\qbasic).
Steg 4: Spara .zip-filen jag bifogat det här inlägget och packa upp den i katalogen (c:\qbasic). (den innehåller bara en enda fil som heter go.bat, men forumet tillåter inte den)
Steg 5: Kör go.bat i katalogen.
Steg 6: Enjoy.
Repetera steg 5 och 6 varje gång du vill leka qbasic-leken.

Notera att i qbasic kommer det nu verka som att c:\ är katalogen du installerat allt i, men det gör väl inget då det bara är jobbigt att blädda i katalogstrukturer med qbasics fil-dialog.

Rising

Vila i frid
Re: Qbasic under Windows XP

Steg 1: Ladda ner olddos-paketet från microsoft här. (Tack Frixeray för urlen) Spara filen i någon katalog, i exemplet kommer jag använda c:\qbasic. Kör filen och svara "Y" på frågan.
Äh. Redan här skiter det sig för mig. Jag kör filen, och datorn protesterar. Säger att den inte vill köra MS-DOS-program.

Det här poopar.

Rising

Vila i frid

Jag har qbasic, i tre olika versioner. Ingen av dem går att köra, och inga av programvarorna som Åstrand länkat till går heller att köra. Inget funkar, allt är kaos. Varning, varning, dörrarna stängs, avstigning för samtliga, tåget tas ur trafik, syntax error error, prova nya Devona med förbättrad uppsugningsförmåga av 100% naturliga råvaror, gott gotti gott gott, a message to all passengers; förbättra ditt kärleksliv genom tolv enkla steg, Rebbecka de Ruvo berättar; så bantade jag bort min hjärna. Vävnadsprover medföljer tidningen...

Ungefär så mycket error, alltså.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Ditt "problem" är ju att det inte finns DOS med i Windows längre. Vissa ser ju det som en fördel, men om man nu vill köra sket-gamla program typ qbasic blir det ju ett problem.

Men visst borde det finnas någon DOS-emulator? Annars kan man ju installera DOS i en Virtual PC och köra där.

/Mikael - saknar inte DOS

Troberg

Sinister eater

Jag har qbasic, i tre olika versioner. Ingen av dem går att köra
Har du provar "stora" Qbasic, dvs den som kan kompilera exe-filer, eller bara den som följer med DOS?

Jag har den stora Qbasicen, men kör inte XP så jag kan inte testa om det går. Om inte annat så borde dess färdigkompilerade filer gå att köra.

Morgoth

Swashbuckler
Vad är enklast att programmera i, som alla kan köra i, och där man inte behöver köpa programvaran?

Python är plattformsoberoende, lättlärt och är problemfritt att installera även på underliga operativsystem som Windows XP. :gremwink:
Okompilerad kod går att köra direkt genom språktolken.

/mog - pythonfreaker