Rising
Vila i frid
Fy fan, plötsligt fick jag en överdjäklig idé! Det är den ballaste idé jag någonsin haft, alltså!
Tänk att ha en liten tävling i att programmera ett spel med rollspelsanknytning i Q-basic. Eller... inte så mycket en tävling, utan mer som ett organiskt samprojekt.
Alltså, Q-basic är så himla perfekt, för alla med någorlunda gammal dator har det, och man behöver inget krångel med kompilatorer eller annat för att köra det. Det är bus-simpelt att programmera i det, och när man vill posta sitt spel här på forumet så kan man bifoga det som en TXT-fil (eller skriva det direkt i inlägget). Det behöver inte laddas ner på datorn, liksom, utan man bara kopierar texten och klistrar in det i Qbasic, och så är man klar att speltesta!
I Qbasic är möjligheterna till grafik få (jag har iaf inte lärt mig hur man gör), så man kan koncentrera sig på handling/ koncept/ spelmotor, vilket borgar för originella sköna spel med både retro- och nydanande känsla.
Jag har nämligen gjort ett litet miniquest-spel där man går omkring i ett torn, samlar nycklar, går in i rum och möter djur som man får spöa och samla på sig, mutera ihop och skapa nya djur, samla prylar, osv, för att till sist se om man har någon chans mot de fem drakar som står högst upp i tornet. Att spela igenom hela spelet tar inte mer än en halvtimme, och det är skitkul. Det slog mig att jag skulle tycka att det var skitballt om andra programmerare lade till prylar i det spelet, ändrade grejer och utökade det efter deras huvud. Det är ju så enkelt; i Qbasic behöver man inte vara en bra programmerare, det räcker att ha bra idéer.
Jag ska skriva lite kommentarer i det spelet, strukturera upp det lite tydligare, och försöka jaga rätt på eventuella buggar, sen postar jag det här. Finns det andra Qbasic-diggare på forumet? Finns det andra som känner för att försöka bräcka mina skills på Q-spel?
Finns det andra som är hårda här på forumet?
Tänk att ha en liten tävling i att programmera ett spel med rollspelsanknytning i Q-basic. Eller... inte så mycket en tävling, utan mer som ett organiskt samprojekt.
Alltså, Q-basic är så himla perfekt, för alla med någorlunda gammal dator har det, och man behöver inget krångel med kompilatorer eller annat för att köra det. Det är bus-simpelt att programmera i det, och när man vill posta sitt spel här på forumet så kan man bifoga det som en TXT-fil (eller skriva det direkt i inlägget). Det behöver inte laddas ner på datorn, liksom, utan man bara kopierar texten och klistrar in det i Qbasic, och så är man klar att speltesta!
I Qbasic är möjligheterna till grafik få (jag har iaf inte lärt mig hur man gör), så man kan koncentrera sig på handling/ koncept/ spelmotor, vilket borgar för originella sköna spel med både retro- och nydanande känsla.
Jag har nämligen gjort ett litet miniquest-spel där man går omkring i ett torn, samlar nycklar, går in i rum och möter djur som man får spöa och samla på sig, mutera ihop och skapa nya djur, samla prylar, osv, för att till sist se om man har någon chans mot de fem drakar som står högst upp i tornet. Att spela igenom hela spelet tar inte mer än en halvtimme, och det är skitkul. Det slog mig att jag skulle tycka att det var skitballt om andra programmerare lade till prylar i det spelet, ändrade grejer och utökade det efter deras huvud. Det är ju så enkelt; i Qbasic behöver man inte vara en bra programmerare, det räcker att ha bra idéer.
Jag ska skriva lite kommentarer i det spelet, strukturera upp det lite tydligare, och försöka jaga rätt på eventuella buggar, sen postar jag det här. Finns det andra Qbasic-diggare på forumet? Finns det andra som känner för att försöka bräcka mina skills på Q-spel?
Finns det andra som är hårda här på forumet?