Nekromanti Qadosh över 18?

Kenzui

Warrior
om man vill ha qadosh över 18 man får ju bara öka med 3t6 okej ob men då får man max 36 då e man ju knappt halv gud, och hur ofta slår man 9sexor i rad!? HA DET BRA!!!

Kenzui

Warrior
ja men för at bli halvgud är det väll typ 45 i qadosh eller nåt? men det går ju ej att få! så förut när jag var ny trode jag att man var gud när man hade 18 =) ahhahahahaha!

Zug209_ivenhoe

Warrior
För att bli en gud krävs lång och trogen tjänst hos en annan gud. Man får normalt höja sin Qadosh en gång per år. Så det kan ta sin tid , det hjälper om man fick mycket från början.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ob-slag

"man får ju bara öka med 3t6 okej ob men då får man max 36"

*harklar sig*

Hela poängen med de Obegränsade slagen (Ob-slag. Dvs så gott som alla slag i Eon) är att det inte finns någre övre gräns för hur högt man kan slå. Hur kommer du fram till gränsen 36?

/Naug

Kenzui

Warrior
Re: Ob-slag

ohh du menar att jag hade rätt!!! yesss!!!! öhh nån sa att det var 3t6 så slår du 3, 2 & 6 sedan slår du 2t6 för sexan du fick men får du sexa så e det ändå stopp! men jag tror/trode att det var så här slår tärningar ohh 3, 6 & 6 då blir det 3+ OB4t6 det vill säga att detta kan bli mycket som F*N. så du säger att det är min teori som är rätt!? hurra även om jag bara spelat med detta typ en vecka! bra tack ska du ha!

Helmgast

Ta å läs sidan 13 i regelboken så får du det hela förklarat. Det står i boken, inte bara på forumet.

Tips: Använd versaler i början av meningarna och inte endast i svordomar.

HerrBjörn

Warrior

"man får ju bara öka med 3t6 okej ob men då får man max 36"
Hur i hela helsinglands säkerhet lyckas du räkna upp ett ob-slag till max 36?
18 i Quadosh räknas som Helgonförklarad så jag förstår inte varför du gnäller på det..
Om ni verkligen vill leka gudar så är det väll bara att sätta 200 i quadosh på din Rp alternativt skapa en religion med din Rp som gud..
Gör vad du vill..

Sankt Creigh

Warrior
Vill bara påtala att undertecknad hade 18 i Qadosh, blev dock av med hälften då han var nära att dö... :gremshocked:

// Sankt Creigh

HerrBjörn

Warrior
vill minnas att det var efter ungefär en timmas speltid också..
Ödets ironi eller nått åt det hållet.. :gremwink:

HerrBjörn

Warrior
Strå det inte någonstans i G.R att om du har väldigt hög qadosh så kan du bli gudförklarad när du dör (uppnå gudastatus är den korrekta benämningen) om du lyckas med ett mycket svårt Ob5T6 slag mot Qadosh plus att folk måste börja tillbe dig och tro stenhårt på dig..
Då kan du tex. bli en "undergud" till den du dyrkade..
Fast det krävs nog mer än 18 i Qadosh då..
skulle rekomendera att man gjort jävligt mycket för tron under sin speltid och att man pressar runt 25+ iaf.

Kallas Apoteos och är inte särskilt lätt att uppnå

Strå det inte någonstans i G.R att om du har väldigt hög qadosh så kan du bli gudförklarad när du dör (uppnå gudastatus är den korrekta benämningen) om du lyckas med ett mycket svårt Ob5T6 slag mot Qadosh plus att folk måste börja tillbe dig och tro stenhårt på dig..
Då kan du tex. bli en "undergud" till den du dyrkade..
Fast det krävs nog mer än 18 i Qadosh då..
Du finner regeln för det inte i grundboken utan i Religioner (på sidan 10 för att vara exakt).

Observera att det inte räcker med ett slag på Ob5T6 mot Qadosh (då du vid ett värde på 18 har 52.1% chans att lyckas, 30.5% risk för att misslyckas och 17.1% chans för att fummla enligt Eon 2:s sannolikhetslära) utan att dessutom måste slå ett mot Rykte och slutligen ett extremt svårt (Ob6T6) slag mot Qadosh igen (vilket innebär endast 26.4% att lyckas och 48.2% risk till misslyckande och 25.3% risk för fummel).
Sammanfattningsvis så kan man alltså säga att chansen att lyckas ligger någonstans under 15% om du har ett värde på 18 i Qadosh (inräknat även möjliga perfekta utfall) och då har jag inte ens räknat med sannolikheten för Ryktesslaget...

HerrBjörn

Warrior
Re: Kallas Apoteos och är inte särskilt lätt att uppnå

Utan tillgång till eons regelböcker kan jag tyvärr inte akriva exakt vad som står (heller är mitt minne inte perfekt) men det var ungefär som jag sa..
Tack för att du rättade ljusets riddare så att vi får ett slut på denna eländiga fråga...

Rygar

Veteran
vi hade en i vår spelgrupp som började med typ 22 qadosh.. han slog helt absurda slag på bakgrundstabellen

Religiös upplevelse: 1t6
Klosterliv: 1t6
Troende: 1t6+1
Framgångsrik: 1t6+2
han slog 6, 5,4,4... 6+5+4+4+1+2=22

så han är rätt qadoshig :gremsmile:

LutherHex

Veteran

Reglerna för Qadosh i EON är å ena sidan bra, men å andra sidan verkar de vara religiöst okunniga. Att man skulle förlora Qadosh varje gång man lyckas med en Gudomlig Intervention är i mitt tycke helt absurt. Jesus hade sannolikt högre Qadosh i slutet av sin levnad än i början. Detta vore en omöjlighet efter att ha utfört så många mirakel. Detsamma gäller Moses, Muhammad, Buddah m. fl.

Hela konceptet att man förlorar Qodosh på att få gensvar hos Gud är ologiskt, obegåvat, obildat och ogenomtänkt. Det ger en dålig smak i munnen och man märker tydligt de ateistiska undertonerna hos konstruktören av nämda regel. I en värld där Gudar FINNS är detta tankesätt osedvanligt obegåvat.

Gränsen för Apoteus borde gå vid 60 och gränsen borde vara lite högre för tempelriddare att bli Helgon mm. För vem tror verkligen att det funnits fler tempelriddare som varit helgon än andra troende eller präster. Kolla i "religioner", så får ni svaret på det. Ni kan även läsa bibelhistoria, det skulle verkligen inte skada Er.

Det borde inte heller finnas en gräns för hur mycket Qadosh kan öka på ett år. (Läs om Siddartha Guatama).

Den Upplyste.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"(...) men å andra sidan verkar de vara religiöst okunniga"

...och sen nämner du Jesus, Moses, Muhammed, Siddhartha Gautama, osv...och ingen av dessa existerar i Mundana, so what's your point?

"Hela konceptet att man förlorar Qodosh på att få gensvar hos Gud är ologiskt, obegåvat, obildat och ogenomtänkt."

Det är en fantasyvärld, och uppenbarligen är det så det funkar där. Man kan ju tycka att det är fånigt, men det är varken ologiskt, obegåvat eller obildat. Huruvida det är ogenomtänkt har jag ingen aning om, men förmodligen inte.