Nekromanti Qadosh = Aeons minne? (SL only)

Skymning_UBBT

Veteran
Jag funderade lite över Qadosh, eftersom dess definition har upplevts lite luddig. Jag tror att man skulle kunna definiera Qadosh som Aeons minne av "tanken". Aeon är ju den store drömmaren, vars dröm hela Mundana existerar av. När en person bleknar bort kanske en person "glöms" av Aeon? Detta händer ju bara då en människa har lite Qadosh, medan en människa med äckelhög Qadosh kan bli halvgud. Min teori då, är att om man har lite Qadosh så har Aeon svårt att "minnas", alltså bleknar "tanken" (personen) till slut bort ur skapelsen.

Nå, har inte tid att utveckla idén vidare, men kom med kritik och frågor om ni vill, så ska jag besvara de så gott jag kan ^^

Enshadi

Warrior
Men den ärkeonda magikern som har -25 i Qadosh men slagit sönder världen med sin fruktansvärda magi kanske borde vara ihågkommen. Men de magikerna kan ju blekna bort för att de har för låg Qadosh och det betyder ju inte att de glöms bort utan att alla gudar stör sig så mycket på individen att han raderas.

För övrigt kör jag ogärna med Aeon i mitt Mundana. Tanken om livet iom Aeon känns väldigt dyster. Nä i mitt Eon sitter gudarna på toppen och ifall du behandlar dem illa skickar dem personen till andevärlden och demonerna.

Skymning_UBBT

Veteran
Inte nödvändigtvis, han är ju bara en tanke bland andra. Det enda är ju att han tar bort lite andra tankar. Mundana är ju i Aeons värld inte den enda, i ett universum.

Jo, jag brukar inte heller köra med han, men jag började fundera på Qadosh helt enkelt ^^

Kaigon

Helmgast
Re: Qadosh = Aeons minne? (SL only) [OT]

Dyster? Hurdå?
Själv känns det som paraleller till Matrix.
För vanliga människor spelar det ingen roll men för filosoferna så kan det kännas dystert jämfört med den vision vi har av en värld.
Vidare så ser vi väl (förhoppningsvis?) inte världen Mundana som en riktig värld, den är konstruerad och med det perspektivet så kanske det skulle kännas dystert att leva i en konstruerad värld (inget känns verkligt), vilket Mundanaborna skulle kunna känna om Aeon var allmänkännt.

Lite (väldigt) lösa tankar från Zimmerman

Enshadi

Warrior
Det är mest det att livet blir så skört. Ifall monstret vaknar raderas allt som människan någonsin gjort fram till då och inga liv eller medvetanden spelar någon roll längre. Det överenstämmer inte riktigt med mina filosofiska tankar och därför blir jag bara deprimerad av Aeon.

Det gör också gudarna till så mycekt mindre. I Mundana sker det pyloteism (eller hur det stavas) och det låter faktiskt ganska häftigt med flera gudar som belönar alternativt straffar sina undersåtar. Och de får gärna vara de mäktigaste varelserna i mitt Mundana och alternativt konkurreras av diverse demoner.

Nä Aeon tilltalar mig inte alls och inte bara för minaegna filosofiska värderingars skull.

OT: Jag har börjat störa mig på elbolaget E.ON. Kan de inte uttala namnet annorlunda i alla fall.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Det är mest det att livet blir så skört. Ifall monstret vaknar raderas allt som människan någonsin gjort fram till då och inga liv eller medvetanden spelar någon roll längre. Det överenstämmer inte riktigt med mina filosofiska tankar och därför blir jag bara deprimerad av Aeon."

Okej. Det där stämmer rätt väl överens med min egen syn på människans position i världsalltet, så jag har inget problem med Aeon. Allt är förgängligt, liksom.