Re: Qadosh [OT]
Som det står i Eonboken... "inte längre vara initierad i en religion." Hon kan fortfarande vara troende inom religionen, men hon lär (som sagt) inte bli gillad.
Jag tolkar det som att hon gott och väl kan tro på sin gud, men jag jämställer inte att tro och att vara med i en religion. Regeln säger i princip att hon inte kan initieras i religionen, att hon inte kan tas med i de troendas brödraskap, att hon inte kommer accepteras.
Om man ser på qadosh som ett mått på helighet gentemot guden så tror jag knappast att den genomsnittlige guden skulle vilja lägga krafter på en person med negativ qadosh - dvs en overklig person, därmed inte sagt att guden nekar henne hennes tillbedjan, men att tas upp i religionen kräver ritualen Välsignelse som kräver att man får ett teotropiskt filament från guden.
Jag ser på dessa "overkliga tillbedjare" som tillbedjare som inte kan ge psykotropiska filament till guden under bön, alltså är de inte värda att lägga krafterna på. Kan man inte få något själv, varför ge bort av
sig själv?
ingen kan väl tvinga henne att inte tro på guden.
Hmm. Rakhori?
[Sidospår]
Och Välsignelse bör fungera trots att man då inte är troende, hur ska det annars gå för Ateister/Agnostiker. De är inte troende, kan de inte få negativ (eller positiv) Qadosh då?
[/sidospår]
Om man ser på det som Ljusetsriddare så är qadoshförlust en gudomlig lag, och eftersom LoH säger "Överträdelser av de gudomliga lagarna bestraffas av gudarna genom minskning av den troendes helighet (Qadosh)" s7 så borde det stå ganska klart att även icke-troende kan straffas. Bestraffningen torde vara ganska automatisk.
Men att någon gud skulle ge bort teotropiska filament (=qadosh - ungefär) till en icke-tillbedjare finner jag något absurt. Varför skulle man göra det?
Vad gäller Välsignelse så kan man som Ateist/Agnostiker få den. Men det kräver att man har 0 i qadosh, vilket alla icke-magiker ganska säkert har, och medför att man går med i en religion och får 1 i qadosh. Och poff, man är inte längre agnostiker.