Nekromanti Qadosh

Rainbow38

Veteran
Min första åtanke var att det var ett värde på hur hög själslig status man nått. Sedan har jag förstått att magiker har väldigt låg Qadosh. Detta förbryllar mig då magiker enligt legenderna är personer med stor visdom och hög själslig status. (Se bara på legenden Merlin som enligt keltiska källor skall ha samarbetat med prästinneskapet på Avalon och enligt samma källor har en Merlin samma andliga status som en översteprästinna.)

Senare läste jag under qadosh att det verkade vara för att magiker var "svartkonstnärer" och ogudaaktiga. Alla vet ju att det finns både "Goda" och "Onda" magiker. Det verkar som att Qadosh styrs av präster i Mundanas okunskap snarare än själslig status.

Jag är också nyfiken på varför värdet Qadosh utgår i Krilles Shymningshem (Någon som vet?).

Tacksam för svar.

MVH John - Som ser magi som i allra högsta grad en helig handling

Drakvrede

Swordsman
Pärlan i ostron-teorin...

Min första åtanke var att det var ett värde på hur hög själslig status man nått.

Nja, den klassiska bilden av Qadosh är att den utgör ett mått på en varelses helighet . Men denna tanke har - åtminstone utanför religiösa kretsar - inte stått sig speciellt väl. Eller snarare, Qadosh kan ses som ett tecken på helighet, men det kan oxå ses som ett tecken på verklighet ! Sett ur detta perspektiv, skulle det betyda att Qadoshförlust är en form av "verklighetstraff" - magikern har utfört dålig magi och har sålunda "straffats" av verkligheten genom det som kallas för borttoning . Uttryckt på ett annat sätt, så kan man säga att magikerns misslyckade magi "irriterar" verkligheten, och den försöker då göra sig av med irritationen, just genom borttoning. Det hela kan ses fungera på ungefär samma sätt som när ett ostron skapar en pärla!
:gremcool:

Rainbow38

Veteran
Re: Pärlan i ostron-teorin...

Qadosh utgör alltså ett mått på helighet och verklighet.

Men varför blir då magiker som utövar god magi och kämpar för det heliga och Gudarnas vilja då bestraffade? För en magisk formel är ju ändå mycket mer kraftfull än en religiös ceremoni på många sätt och därmed en metod att sprida godhet på ett effektivare sätt. Det måste väl ändå vara intensionen bakom handlandet som belönas av Gudarna. Inte om man kallar sig Präst av Daak eller Merlin?

Förklara gärna hur pärlan bildas i ett ostron bildas.

MVH John

Drakvrede

Swordsman
Re: Pärlan i ostron-teorin...

Men varför blir då magiker som utövar god magi och kämpar för det heliga och Gudarnas vilja då bestraffade?

Tja, positiv Qadosh fås av gudarna; sålunda innebär det, att man kommer närmare det gudomliga. Men negativ Qadosh är något annat (om jag minns rätt, men det spelar egentligen inte så stor roll) och fås främst genom misslyckad magi! Men "straffet" för den misslyckade magin delas inte ut av gudarna - det delas ut av "verkligheten". Sålunda straffas inte en magiker av sina gudar om han/hon kämpar för det goda med magins hjälp (om magikerns religion tillåter magi), utan han eller hon straffas för att misslyckas av verkligheten! E du me på skillnaden?

En pärla skapas i ett ostron då ett sandkorn kommer in i ostronet. För att slippa ifrån irritationen detta ger upphov till, försöker ostronet "skärma av" sandkornet genom att skapa ett skyddande lager runt. Och se, en pärla är skapad!
:gremcool:

G

Guest

Guest
Jag är också nyfiken på varför värdet Qadosh utgår i Krilles Shymningshem (Någon som vet?).

Skymmningshem och Eon är två helt skilda rollspel, Krille var med och gjorde Eon men i övrigt har de inget att göra med varandra vad jag förstår.
Dessutom är inte gudarna lika "aktiva" i Skymnigshem, så Quadosh passar kanske inte in särskilt bra.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Själslig hälsa

Ämnet Qadosh och vad i hela halva Säffle det egentligen är för något har varit på tapeten förut. Böckerna är osedvanligt luddiga om fenomenet vilket har tvingat spelledare och spelgrupper att komma på egna tolkningar av företeelsen.

Vår spelgrupps tolkning:
En vanlig föreställning är att hög qadosh är ett tecken på helighet men det är inte riktigt tillfredsställande. Det finns nämligen gott om religiösa magiker(så gott som alla magiker förutom möjligen kabalan och thakaltribunalerna).

Våran definition är att Qadosh är ett mätvärde på din själsliga hälsa.
När du har behagat din gud så belönar han dig genom att öka din själsliga hälsa och således förstärka din själ.
När man fumlar med magi, så rusar magin okontrollerat genom din själ för att återgå till det magiska fält som du tog det ifrån. Den okontrollerade rusningen av magisk kraft orsakar skada på själen.
(Jämför om du försöker klättra upp i ett träd och sen tappar grappat. Du ramlar okontrollerat ned och kommer troligtvis att skada dig)
Denna okontrollerade dissipation gör att själsliga hälsa minskar. Du blir dock inte mindre religiös, mindre troende eller mindre trevlig och snäll bara för att du har låg qadosh. Den enda skillnaden är att din själ mår kasst och ligger närmre sin bortgång.
Om en magiker sedan avstår från magi så kan själen självläka upp till 0 i qadosh, vilket är dess naturliga stadium.

Bieffekter:
1) Sedan är din kropp bunden till själen, vilket gör att din kropp i förlängningen tar stryk av att din själ tar stryk.

2) Eftersom gudar har för vana att förstärka sina trogna tjänares själar, så har vanligt folk kommit att associera hög qadosh med hög helighet.

/Naug, presenterar sin vision av det hela

Helmgast
Skymningshem

Hela Eons magisystem är världsspecifitkt, dvs att det passar väl ihop med världen. Detta gäller inte i samma grad för fenomenet ObT6. Alltså kan Krille använda ObT6 i en annan värld, men magisystemet är lite svårare att baka in. Tas magisystemet bort så faller även Qadosh, alkemi, demonologi å allt sånt.

Exempelvis så använder Phobia samma ObT6 men inte samma magisystem. Neotech använder ObT6, men inget magisystem.

Ceram

Hero
okunskap?

Senare läste jag under qadosh att det verkade vara för att magiker var "svartkonstnärer" och ogudaaktiga. Alla vet ju att det finns både "Goda" och "Onda" magiker. Det verkar som att Qadosh styrs av präster i Mundanas okunskap snarare än själslig status.
Mundanas okunskap om vad? Präster har väl knappast något med okunskap att göra, snarare tvärt om.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sidospår

"Exempelvis så använder Phobia samma ObT6 men inte samma magisystem. "

Så det finns alltså ett magisystem till Phobia?

Helmgast
Phobia [OT]

Magisystem och magisystem. Någon form av beskrivning av det ockulta kan man väl omskriva det till.

Krille

Super Moderator
"Min första åtanke var att det var ett värde på hur hög själslig status man nått. Sedan har jag förstått att magiker har väldigt låg Qadosh. Detta förbryllar mig då magiker enligt legenderna är personer med stor visdom och hög själslig status. (Se bara på legenden Merlin som enligt keltiska källor skall ha samarbetat med prästinneskapet på Avalon och enligt samma källor har en Merlin samma andliga status som en översteprästinna.)"

Ett av kardinalfelen som många gör är just detta: försöka ta en jordiskmyt som förklaring på varför ett mundanskt fenomen är konstigt. Det är fel. Mundana och Jorden är två separata universum som inte har samma naturlagar eller onaturlagar.

"Alla vet ju att det finns både "Goda" och "Onda" magiker."

Å andra sidan så vet alla att det finns "onda" och "goda" religiösa sekter. Trots det så kan man ha hög qadosh även om man är anhängare till en "ond" sekt.

Ergo: det verkar finnas en motsats mellan att utöva en religiös tro och att utöva magi. Sen spelar moralen i ens tro eller magiutövande ingen som helst roll.

Detta ses av vissa magiker som ett rätt bra bevis på att det teologiska är knas. Det viktiga är att man tror, inte på vad. Det som kallas för "gudar" är antingen bara en av många möjliga aspekter av det sanna gudomliga, eller rent påhitt. Genom att hänge sig åt det gudomliga så stärks bandet mellan det själsliga och det kroppsliga, vilket gör att qadosh stiger och man mår bra.

Magikern, å andra sidan, hänger sig åt magi, vilket är att bända och bryta på verkligheten så att den uppför sig som man själv vill. Det spräcker bandet mellan det själsliga och det kroppsliga, vilket gör att qadosh sjunker och man mår dåligt.

Det här gör naturligtvis att de magiker och filosofer som hävdar dessa irrläror bränns på bål av den lokala inkvisitionen.

"Jag är också nyfiken på varför värdet Qadosh utgår i Krilles Shymningshem (Någon som vet?)."

Mucho simpelt: Mundana och Skymningshem har inte samma metafysik. Det finns inte samma växelverkan mellan det gudomliga och magi, och ett värde på hur bra bandet mellan det själsliga och det kroppsliga är skulle inte användas. Och ett värde som inte används bör strykas.

Tips

Kan inte låta bli att tipsa om följande tråd som jag tycker utvecklades till en riktigt intressant diskussion rörandes ämnet. Dessutom tror jag att kanske husregeln som presenteras skulle kunna vara till hjälp.

Jake Steele

Warrior
En förklaring på Qadosh kan vara attt Mundana hålls ihop av teotropiska filament. Se under kongelering av teotropiska filamnet i Eonboken.

Om allt hålls samman av teotropiska filament, eller omges av det eller något sånt så är 0 i qadosh "utgångsläget". Noll i qadosh betyder inte att man inte har någon helighet, det betyder att man har samma helighet som allt annat i omgivningen.

En präst alstrar tetropi till sin gud genom offer. Han tar på detta sätt teotropiska filamnet från omginvingen och "dedikerar" eller ger dem till sin gud.

Guden ger allteftersom något i utbyte. Qadosh, han skänker teotropiska filament tillbaka till tillbedjaren. De är "kongelerade" i personen eller runt dennes själ. Tillbedjarens Qadosh har ökat.

När tillbedjaren är i nöd bönar han guden om hjälp. Guden tar av de kongelerade filamenten i personen och hjälper till. Guden får självklart lägga till en hel del själv.

När en magiker kanaliserar magi genom sin kropp och själ stör han den naturliga ordningen. Om han tappar kontroll över den här processen d.v.s. råkar ut för okontrollerad dissipation så kan en del av hans inbyggda helighet, Qadosh slitas med. Han har nu mindre kontakt med omgivningen, hans själ har en svagare kontakt med Mundana. Detta ger en psykosomatisk effekt på kroppen som åldras.

Gudarnas gunst har inget med okontrollerad dissipation att göra. Det är en "naturlig" effekt som sker. Tänk dig att en kokande vätska i en kastrull. Om värmen blir för hög så kokar det över. Värmen spiller ut men det gör även en del av vätskan. Tänk dig nu att ditt filament är värmen och vätskan som råkar följa med är Qadoshen.

När magikern börjar komma ner i -16 i Qadosh så har han så lite kontakt med omgivningen att han tynar bort. Hans Qadosh är fortfarande över 0 men den är så långt under det normala att Mundana "tappar greppet" om honom.

Men magiker och gudar har något gemensamt. En tillbedjare som är magiker får högre Qadosh och har mer att ta av innan han bleknar. För att ta mitt ovanstående exempel så har han mer vätska i kastrullen. Guden å sin sida får en mäktigare lakej i tillbedjaren om denne är en magiker.

Qadosh & gudar mot gott/ont har inget direkt med varandra att göra. Gott occh ont är bara moraliska val som olika religioner har olika syn på. Sedan så vill präster gärna utpeka magiker och andra religioners präster som onda för att få ensamrätt på övernaturligheter. Det finns exempel från Grekland på det. "Vi gör gudomliga mirakel, de där... de är bara onda svartkonstnärer!"

mvh
-A

lijat

Swordsman
Re: Själslig hälsa

din tolkning av qadosh som själslig hälsa är intresant men hur förklarar den att man inte kan höja qadosh genom religösa metoder med negativ qadosh eller att man exkomuniceras när qadosh sjunker till noll

Krille

Super Moderator

"men hur förklarar den att man inte kan höja qadosh genom religösa metoder med negativ qadosh"

Bandet mellan det själsliga och det fysiska är i det fallet så skadat att religiösa metoder inte längre hjälper. Först måste bandet lagas, och först därefter funkar religiösa metoder igen.

"eller att man exkomuniceras när qadosh sjunker till noll"

Skev regel, förmodligen uppfunnen av någon som fått för sig att qadosh är ett mått på religiös nit.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"din tolkning av qadosh som själslig hälsa är intresant men hur förklarar den att man inte kan höja qadosh genom religösa metoder med negativ qadosh eller att man exkomuniceras när qadosh sjunker till noll"

Personligen så är jag inte så där jätteförtjust i regeln att ens qadosh sjunker till noll vid exkomminucering, utan den skulle jag nog som SL ta bort.

Men om jag måste applicera min syn på den regeln så blir det nog någonting som följande.

Att man inte kan höja negativ qadosh genom religiösa metoder:
Min personliga tolkning av detta är att ceremonin Helga[1] är en metod för att förstärka en persons själ, inte för att laga den. Negativ qadosh är nämligen en trasig själ enligt min åsikt och den religiösa ceremonin är inte designad för att lappa ihop trasiga själar. Kanske finns det en sådan ceremoni någonstans i någon religion? Vem vet? Men det är inte en av dom vanliga ritualerna i alla fall.

Att ens qadosh sjunker till 0 vid exkommuniceringen:
Den qadoshökning man som troende vunnit under sin tid som religiös är en gåva från ens gud(ar). Guden/arna har förstärkt din själ som en klapp på ryggen för att du tjänat dom väl. Nu när den här individen ska på prästernas begäran tas bort ur religionen (vilket guden/arna godkänner, annars skulle han aldrig ge prästerna teotropin för att utföra ritualen) så vill naturligtvis inte guden/arna att den exkommunicerade fortfarande har kvar den gåvan som guden gett honom för trogen tjänst. Gudens/arnas resonemang torde vara något i stil med "Aja baja. Inte äta kakan och ha den kvar". Således så tar dom Guden/arna tillbaka vad som kom ifrån dom då den exkommunicerade inte förtjänar gåvan längre.

Duger dom förklaringarna?

/Naug

lijat

Swordsman

Nästan men enligt reglerna exkomuniseras en troende om qadosh sjunker till 0 varför?

Personligen så är jag inte så där jätteförtjust i regeln att ens qadosh sjunker till noll vid exkomminucering, utan den skulle jag nog som SL ta bort.
Menar du att när en präst exkomuniserar en individ så behåller individen sin qadosh.

Tack för hjälpen :gremlaugh: