Nekromanti Qin - andra intrycket...

Arfert

Facit
...var inne idag på SF-bokhandeln och tänkte köpa Qin, som jag mindes vara ett toksnyggt spel...

Men när jag öppnade boken idag fick jag inte alls samma känsla, typografin var ful och inte alls som jag mindes den, och layouten överhuvudtaget kändes mer "standardrollspel i färg"..

Är det nån som vet om de gjort om boken? Eller är det bara min minnesbild av första intrycket som är fel?

Ymir

Liten kantbaron
Well...det är väl en smaksak på något plan, iaf. Jag gav Qin en 10:a på 'Intryck' i Fenix, och det står jag för. Jag kan inte på rak arm komma på ett snyggare rollspel. D&D tex är ju mest vulgärt i jämförelse.

Qin har en snygg, jag menar -läcker-, och diskret grafisk profil som fångar nån slags Qin-dynasti zeitgeist fullständigt. Och tecknarna -kan- teckna östasiater, vilket bara det i sig är en enorm bonus - otäckt många amerikanska serietecknare, tex, verkar fullständigt oförmögna till det.

- Ymir, tycker

walruz

Veteran
Ingen aning, egentligen. Qin är ett sådant där spel som jag verkligen inte kan bilda mig en uppfattning om. Det är både svinsnyggt (främst illustrationerna för arketyper), samtidigt som det är ganska fult (kass/allmänt ful layout, alldeles för mörk framsida för att kunna göra ett vettigt intryck, etc). Jag får verkligen lust att dra igång en grupp och lira (jag menar, bronsålder-kung fu!), samtidigt som jag har bättre saker för mig (regelsystemet verkar väldigt ordinärt och icke-speciellt, det saknar "dragplåster"). Så jag kan inte hjälpa dig riktigt, mer än att jag kan posta mitt första, andra och även tredje intryck. Vilket jag nyss gjorde. Ha en bra dag :gremsmile:

Rent omslagsmässigt är Qin det snyggaste rollspel jag har i hyllan.

Innehållsmässigt så är det snyggt men kanske inte fulländat.
Men jag instämmer nog med Ymirs betyg om spelet, jag gillar dess utseende skarpt och boken andas verkligen asiatisk stämning.

Ett spel jag skulle kunna äga enbart pga omslaget!

Arfert

Facit
Det var ju det jag också tyckte..

men nu när jag tittade igen så är visserligen illustrationerna fortfarande fina, men typon är nån slags "50tals-surfing-skrivstil" i rubrikerna och en okänslig standadantikva i brödtexten.. med gräsliga långa indrag och alldeles för litet radmellanrum... urk. Extremt långt från Dante-klass om du frågar mig, och jag skulle kunna göra bättre typografi i sömnen.

Svag 7:a på intryck om du frågar mig... och då menar jag SVAG. Blilderna, kartan och omslaget räddar den, annars var det bara standard.

Gick från SF besviken.

Ymir

Liten kantbaron
Förlåtförlåtförlåtförlåt

Qin-dynastin är järnålder, med många hundra års marginal...

Förlåtförlåtförlåt

(men det ÄR en jävligt kool era likfullt)

- Ymir, var tvungen

Arfert

Facit
För att summera: De har tydligen inte ändrat i layouten... synd, jag som hoppats att det funnits en äldre, snyggare version att leta reda på.

abe_UBBT

Veteran
Kan bara instämma med ovanstående. Det är ju märkligt att de inte kan prestera en vettigare grundlayout och tajtare typsnittskombo. Tokindraget var ju en ren provokation.., Mycket synd på bra grundplåt.

Och jag vände inte i SF-bokhandeln, utan litade blint på vår recensent! Men men, det är ju trots allt en schysst setting.