Nekromanti Quadosh: psykotropiska filament?

Gemstone

Swordsman
Efter att ha svarat på en tidigare tråd (som är fullständigt inaktiv upptäckte jag) så tänkte jag att gärna vidareutvecklar ett resonemang jag förde där. Dessutom vill jag gärna höra era åsikter om vad Quadosh och själar egentligen är i eon.

Malkavvaklam said:
Och då kompenseras det genom att man "bestraffas" med Quadosh i värsta fall... universums lag.
Personligen så tror jag nog att Quadosh är ett resultat av en negativ laddning som fastnar vid magikern då denne misslyckas med att dissipera filament kontrollerat. Detta leder i sin tur att själen sakta förintas, för själen (som består av pyskotropi) är en positiv laddning, vilket därmed leder till bort-toning (de anti-psykotropiska filamenten tar helt enkelt bort de psykotropiska filamenten).

De gånger som okontrollerad dissipation inte leder till quadoshförlust så har helt enkelt själen stått emot denna negativa laddning (eller så har själen dissiperat den negativa kraften utan att påverkas av det).

Om man nu ser på hur det fungerar i drakar (anti-tropierna som jag typ dissar för det är det är en av de få sakerna i magisystemet jag verkligen hatar), så skulle alltså quadoshförslut förekomma då anti-psykotropi genereras av okontrollerad dissipation. Alltså alstrar man anti-psykotropi genom att låta filament dissipera okontrollerat, vilket passar ganska bra in att man blir "skadad" av att dissipera okontrollerat.

Detta passar rätt bra in i min bild av vad Quadosh är. Quadosh är ett mått på hur pass mycket drömmaren drömmer om dig. Således är alltså quadosh psykotropi (då negativ quadosh är anti-psykotropi). Alltså kommer en karaktär som har hög quadosh ha hög psykotropihalt. Detta förklarar varför schamaner och annat, precis som präster, kan få hög quadosh, då de bygger upp sin själastyrka. Drömmarens fokus gör också att du blir intressantare och därmed troligen lever längre (ökad skenbar ålder), vilket också kan förklaras av att psykotropin i själen kan transformeras till biotropi utav själen och därmed stärka/föryngra kroppen.

Egentligen kanske man till och med bara rakt av skulle säga att det finns en enda anti-tropi som i sin negerar de andra tropierna. Personligen tycker jag det är en bättre förklaring än anti-whatever som beskrivs i drakar.

Detta kan i sin tur utvecklas via balansens lag, respektive konsekvensens lag. Det förklarar också varför magiker tynar bort och hur personer med hög Quadosh kan ha sådana inverkan på mundana.

Regmolar

Swashbuckler
Det var en ganska intressant resonemang, speciellt indragandet av antiaspekter, som jag själv nog ska fundera mer på, men i min mening kan det hela förklaras utan subjektiva beslut av en Big Guy och metafysiska storheter som laddning.

I mitt Mundana fungerar det såhär: negativ qadosh beror på att spår (eventuellt mikrofilament, ifall man gillar dem) av de aspekter en magiker alstras fastnar i själen, och där börjar "repa upp" det psykobiotropiska fältet.

Om det här mer generellt är verkan av eller orsak till Beröringens lag är ej klarlagt.

Det här förklara tillfredsställande åldrandet (det biotropiska fältet försvagas), de verklighetsabnormala effekterna (det ligger bitar av magisk energi och "skaver" i fältet), varför dessa är relaterade till vilka aspekter man alstrar, och varför både kroppen och själen försvinner (fältet blir till sist så skadat att det repas upp helt), och borde med lite vidare resonemang kunna förklara varför schamaner förlorar qadosh av att dö.

Positiv qadosh är istället närvaron av teotropi i det psykobiotropiska fältet. Detta har en bevarande effekt (orsaken till gudars odödlighet). Det förklarar varför det skjuter upp åldrandet, ökar kontakten med guden/-arna (Beröringens lag) och kan leda till helgonhet, reliker och apoteos.

Systemet som helhet förklarar också varför man aldrig kan få negativ qadosh pga religion. Att de två typerna av qadosh utesluter varandra förklaras genom att en skadad, "förorenad" själ inte kan få kontakt med en gud, och att teotropin även skyddar mot magiskt inducerad nedbrytning av själen.

Detta förklarar varför schamaner och annat, precis som präster, kan få hög quadosh
Var står det att schamaner får hög qadosh? Jag måste ha missat det helt i så fall, och är det så måste jag nog revidera en hel del av min teori...

Nabu

Warrior
För mig så har negativ qadosh att göra med spontan transformation; negativ qadosh förändrar till vilken grad olika spontana transformationer sker. Det hela har samma förklarande effekt som Regmolars mikro-filament men är mer coherent med övrig magiteori i det Mundana jag känner.

De verklighetsabnorma effekterna och deras exakta natur påverkas av vilka aspekter man använder (eller mer precist vilken aspekt som dissiperas okontrollerat) eftersom okontrollerad dissipation ökar the rate som spontan transformation till den aspekten sker på. Det förklarar åldrandet eftersom ökad spontan transformation sker på bekostnad av det bio-psykotropiska (i mänskliga magikers fall) fältets styrka och den totala borttoningen eftersom det till slut transformeras bort mer energi än vad som förs till (det går olika snabbt beroende på hur stor skillnaden är, vilket också stämmer överrens med vad som står i Spelledarens Guide).

Just detta är något som en del av Mundanas magiker resonerat sig fram till från andra magiteoretiska "fakta" och... well, teorier. Mer om detta i ett eventuellt framtida inlägg då även annat tas upp (får se om det någonsin blir av).

I övrigt (detta är naturligtvis mina synpunkter):
- Drömmaren är lame (annat än som metafor dvs) och har ingenting med qadosh att göra.
- Antiaspekter har med förhållandet mellan Skugglandet och Mundana att göra och bör endast existera för just elementaraspekterna (de aspekter som makes up det fysiska Mundana) och Heliotropi som ju existerar till hög grad inuti Mundana (spontan transformation - mer info under kan-död-skapa-liv-tråden).
- Positiv qadosh är strictly en gudasak, även om detaljerna är outarbetade. Eller för ärlighetens skull så har det strictly att göra med det psyko-daimo-teotropiska "samhället", men för Mundanas besjälade folkslag så är det en gudasak.
- Förklaringen (har inget direkt minne men jag antar att de pratar om okontrollerad dissipation som möte antiaspekter emellan, à la matter vs anti matter) till okontrollerad dissipation är otillfredställande och bör ignoreras. Tex är inte antiaspekterna energimässigt motsatta eller vad det nu var de ville få det till. Näe, "friktion" och nerkortning av filament som jag har något minne av är mer inne på rätt spår... vars spåret i fråga leder är dock ännu ouppklarat.