Efter att ha svarat på en tidigare tråd (som är fullständigt inaktiv upptäckte jag) så tänkte jag att gärna vidareutvecklar ett resonemang jag förde där. Dessutom vill jag gärna höra era åsikter om vad Quadosh och själar egentligen är i eon.
De gånger som okontrollerad dissipation inte leder till quadoshförlust så har helt enkelt själen stått emot denna negativa laddning (eller så har själen dissiperat den negativa kraften utan att påverkas av det).
Om man nu ser på hur det fungerar i drakar (anti-tropierna som jag typ dissar för det är det är en av de få sakerna i magisystemet jag verkligen hatar), så skulle alltså quadoshförslut förekomma då anti-psykotropi genereras av okontrollerad dissipation. Alltså alstrar man anti-psykotropi genom att låta filament dissipera okontrollerat, vilket passar ganska bra in att man blir "skadad" av att dissipera okontrollerat.
Detta passar rätt bra in i min bild av vad Quadosh är. Quadosh är ett mått på hur pass mycket drömmaren drömmer om dig. Således är alltså quadosh psykotropi (då negativ quadosh är anti-psykotropi). Alltså kommer en karaktär som har hög quadosh ha hög psykotropihalt. Detta förklarar varför schamaner och annat, precis som präster, kan få hög quadosh, då de bygger upp sin själastyrka. Drömmarens fokus gör också att du blir intressantare och därmed troligen lever längre (ökad skenbar ålder), vilket också kan förklaras av att psykotropin i själen kan transformeras till biotropi utav själen och därmed stärka/föryngra kroppen.
Egentligen kanske man till och med bara rakt av skulle säga att det finns en enda anti-tropi som i sin negerar de andra tropierna. Personligen tycker jag det är en bättre förklaring än anti-whatever som beskrivs i drakar.
Detta kan i sin tur utvecklas via balansens lag, respektive konsekvensens lag. Det förklarar också varför magiker tynar bort och hur personer med hög Quadosh kan ha sådana inverkan på mundana.
Personligen så tror jag nog att Quadosh är ett resultat av en negativ laddning som fastnar vid magikern då denne misslyckas med att dissipera filament kontrollerat. Detta leder i sin tur att själen sakta förintas, för själen (som består av pyskotropi) är en positiv laddning, vilket därmed leder till bort-toning (de anti-psykotropiska filamenten tar helt enkelt bort de psykotropiska filamenten).Malkavvaklam said:Och då kompenseras det genom att man "bestraffas" med Quadosh i värsta fall... universums lag.
De gånger som okontrollerad dissipation inte leder till quadoshförlust så har helt enkelt själen stått emot denna negativa laddning (eller så har själen dissiperat den negativa kraften utan att påverkas av det).
Om man nu ser på hur det fungerar i drakar (anti-tropierna som jag typ dissar för det är det är en av de få sakerna i magisystemet jag verkligen hatar), så skulle alltså quadoshförslut förekomma då anti-psykotropi genereras av okontrollerad dissipation. Alltså alstrar man anti-psykotropi genom att låta filament dissipera okontrollerat, vilket passar ganska bra in att man blir "skadad" av att dissipera okontrollerat.
Detta passar rätt bra in i min bild av vad Quadosh är. Quadosh är ett mått på hur pass mycket drömmaren drömmer om dig. Således är alltså quadosh psykotropi (då negativ quadosh är anti-psykotropi). Alltså kommer en karaktär som har hög quadosh ha hög psykotropihalt. Detta förklarar varför schamaner och annat, precis som präster, kan få hög quadosh, då de bygger upp sin själastyrka. Drömmarens fokus gör också att du blir intressantare och därmed troligen lever längre (ökad skenbar ålder), vilket också kan förklaras av att psykotropin i själen kan transformeras till biotropi utav själen och därmed stärka/föryngra kroppen.
Egentligen kanske man till och med bara rakt av skulle säga att det finns en enda anti-tropi som i sin negerar de andra tropierna. Personligen tycker jag det är en bättre förklaring än anti-whatever som beskrivs i drakar.
Detta kan i sin tur utvecklas via balansens lag, respektive konsekvensens lag. Det förklarar också varför magiker tynar bort och hur personer med hög Quadosh kan ha sådana inverkan på mundana.