I min erfarenhet blir det ofta rätt mycket questande när man lirar rollspel. Speciellt i fantasyrollspel. Rollpersonerna flänger runt mellan olika städer, länder, grottor, dimensioner och vaddetnukanvara. Det är ju liksom en av genrens konventioner.
Har funderat på hur man kan bryta det mönstret på något sätt, utan att helt frångå typiska genre-element som drakar och prinsessor och orcher i grottor. Har inte riktigt kommit på något.
En tanke har varit att förlägga kampanjen till ett begränsat område, typ en stad eller landsände. Men de blir questande i alla fall -- fast på mindre geografisk yta, liksom. Istället för att resa mellan länder, reser man mellan byar.
Jag tror det egentliga problemet är vana. Jag är van att spelleda/spela fantasyrollspel på ett visst sätt. Och har svårt att tänka annorlunda.
Skulle uppskatta tips. Hur bryter jag mig loss från quest-fantasy, utan att gå miste om fantasyn? Att göra hovintriger (el dyl) av hela alltet känns inte så lockande. Det må finnas prinsessor, men det är något svårare att få in orchgrottor på en bal. Så att säga.
Hatten av,
Har funderat på hur man kan bryta det mönstret på något sätt, utan att helt frångå typiska genre-element som drakar och prinsessor och orcher i grottor. Har inte riktigt kommit på något.
En tanke har varit att förlägga kampanjen till ett begränsat område, typ en stad eller landsände. Men de blir questande i alla fall -- fast på mindre geografisk yta, liksom. Istället för att resa mellan länder, reser man mellan byar.
Jag tror det egentliga problemet är vana. Jag är van att spelleda/spela fantasyrollspel på ett visst sätt. Och har svårt att tänka annorlunda.
Skulle uppskatta tips. Hur bryter jag mig loss från quest-fantasy, utan att gå miste om fantasyn? Att göra hovintriger (el dyl) av hela alltet känns inte så lockande. Det må finnas prinsessor, men det är något svårare att få in orchgrottor på en bal. Så att säga.
Hatten av,