Nekromanti Rädda min hårddisk; konflikt mellan IDE och SATA?

Bunny

Crazy like a fool
Min gamla IDE-hårddisk har numera en icke fungerande Windows XP-installation. Det är den enda hårddisk jag använt mig av de senaste 7 åren, så jag skulle hemskt gärna rädda all viktig data jag har på den innan jag installerar om mitt operativsystem (som inte har en egen partition, märk väl). Jag använder mig just nu av en lånad hårddisk, med ett eget OP (också XP) installerat. Drömscenariot vore att jag då kunde koppla min gamla hårddisk som den nya hårddiskens slave, plocka över alla viktiga filer därifrån, ominstallera OP och sedan flytta tillbaka dem.

Det vill sig inte, utan istället - för att den nya hårddisken använder SATA? - så startas datorn antingen från den nya hårddisken, utan att känna av den gamla; eller från den gamla, där OP alltså är kaputt. Det innebär att det inte borde vara något hårdvaru-problem med den gamla disken, men att de båda inte vill sammarbeta.

Kan inte någon ur forumets datornörd-brain-thrust förklara vad jag kan göra åt detta på ett någorlunda pedagogiskt vis? Jag inser att jag kanske behöver göra någonting i mina BIOS-inställningar, men jag är ganska vilse bland dem så förtydliga gärna. All hjälp uppskattas storligen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte en blek varför du inte kommer åt hårddisken som den borde, men En tanke kunde ju vara att skaffa en BartPE eller en Ubuntu Live-CD (dvs någon form av operativsystem som kan bootas från en CD) och använder denna för att kopiera all viktig data till, säg, ett USB-minne eller liknande.

Feuflux

omjonasson.se
Jumper?

Hej

Jag är mjukvarunörd och inte hårdvarunörd, men jag försöker ändå. Det finns nåt som heter jumprar på ide-diskar. Bildbevis.

Står den på master (är disken inte helt uråldrig så står det tydligt vid jumpern, är disken asgammal så kan det vara bökigare att se) så blir det antagligen problem när du bootar datorn (eftersom nya disken vill vara master). Så sätt ide-disken som SLAVE eller skippa jumpern helt. Och testa.

Bunny

Crazy like a fool
Redan testat ANT

Glömde nämna det bara.

Annars är det ett bra påpekande, men eftersom diskarna ändå inte befinner sig på samma IDE-sladd så ska det inte spela någon roll.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Redan testat ANT

Bearnie said:
Annars är det ett bra påpekande, men eftersom diskarna ändå inte befinner sig på samma IDE-sladd så ska det inte spela någon roll.
beror lite på hur moderkortet använder SATA-standarden. Eventuellt kan det vara så fult att den skiter i primära IDE-sladden om SATA'n är ikopplad. Eller nåt lika dumt.

Antar att du testat att sätta hårddisken på lite olika IDE-kanaler och sånt...

Foggmock

Myrmidon
Jag har just en sådan. Jag erbjöd mig att skicka den till Malmö när en av Ymirs diskar rasade, men han tackade nej. Bearnie borde spöa honom. :gremsmile:

Diarmuid

Veteran
Ett alternativ till att mecka med att öppna och byta disk i en extern hårddisk är denna:
http://www.dustin.se/pd_5010101569.aspx

En USB adapter som tar IDE och SATA diskar och medföljande AC-adapter. Rekommenderas starkt att ha i verktygslådan - i alla fall när ens verktygslåda innehåller mer CD/DVD-skivor och USB-pinner än fysiskt verktyg :gremgrin: