De gånger det har diskuterats sport i vrållådan har många varit tydliga med att det inte är så rollspelsaktigt och visat sitt avståndstagande på varierade sätt. Inga sura miner för det, och jag respekterar att många tycker att t ex fotboll är skittråkigt och meningslöst. Nu undrar ni säkert vad den här tråden gör under rollspelsmakande, och det kanske är på sin plats att jag förklarar det
Vad kan vi lära oss av sport? Jag har en utmaning till alla, sportintresserade eller ej, att fundera kring roliga, intressanta och/eller bra mekanismer, resolutioner och konventioner med inspiration från sportens värld. Nedan kommer förslag på termer ni kan fundera över och bygga ett system runt, använda för en specifik mekanism, ta hjälp av vid utformningen av en konvention eller på annat sätt fundera kring hur vi skulle kunna använda sporten som utgångspunkt för ett rollspel.
Förslag på termer
Offsidefälla
2 min Utvisning
Utslagsrunda
Semifinal
Måltorka
Målskillnad
Bortamatch
Förlorare
Volley
Skruv
Avbytare
Rekord
Jaktstart
Ledartröja
Använd någon av ovan eller kom på en annan sportterm och bygg ett regelverk, en mekanism, en resolution eller en konvention runt den!
Vad kan vi lära oss av sport? Jag har en utmaning till alla, sportintresserade eller ej, att fundera kring roliga, intressanta och/eller bra mekanismer, resolutioner och konventioner med inspiration från sportens värld. Nedan kommer förslag på termer ni kan fundera över och bygga ett system runt, använda för en specifik mekanism, ta hjälp av vid utformningen av en konvention eller på annat sätt fundera kring hur vi skulle kunna använda sporten som utgångspunkt för ett rollspel.
Förslag på termer
Offsidefälla
2 min Utvisning
Utslagsrunda
Semifinal
Måltorka
Målskillnad
Bortamatch
Förlorare
Volley
Skruv
Avbytare
Rekord
Jaktstart
Ledartröja
Använd någon av ovan eller kom på en annan sportterm och bygg ett regelverk, en mekanism, en resolution eller en konvention runt den!