Nekromanti Räddade rollspelen oss från sporten?

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
De gånger det har diskuterats sport i vrållådan har många varit tydliga med att det inte är så rollspelsaktigt och visat sitt avståndstagande på varierade sätt. Inga sura miner för det, och jag respekterar att många tycker att t ex fotboll är skittråkigt och meningslöst. Nu undrar ni säkert vad den här tråden gör under rollspelsmakande, och det kanske är på sin plats att jag förklarar det :gremsmile:

Vad kan vi lära oss av sport? Jag har en utmaning till alla, sportintresserade eller ej, att fundera kring roliga, intressanta och/eller bra mekanismer, resolutioner och konventioner med inspiration från sportens värld. Nedan kommer förslag på termer ni kan fundera över och bygga ett system runt, använda för en specifik mekanism, ta hjälp av vid utformningen av en konvention eller på annat sätt fundera kring hur vi skulle kunna använda sporten som utgångspunkt för ett rollspel.

Förslag på termer

Offsidefälla
2 min Utvisning
Utslagsrunda
Semifinal
Måltorka
Målskillnad
Bortamatch
Förlorare
Volley
Skruv
Avbytare
Rekord
Jaktstart
Ledartröja

Använd någon av ovan eller kom på en annan sportterm och bygg ett regelverk, en mekanism, en resolution eller en konvention runt den!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Offside-fällan

Nässe said:
Positiv respons! Då tänker jag föregå med gott exempel och skapa en mekanism för konsekvenser.

Offsidefällan - Spelledarens vapen
För varje gång spelarna lyckas med ett slag får spelledaren slå en tärning under en mugg. När en spelare lyckas kan spelledaren välja att visa sin tärning. Om tärningen visar samma siffra som spelarens får spelledaren lägga till en konsekvens för spelarens rollperson. Spelledaren kan även välja att inte visa sin tärning, och istället samla på sig flera dolda tärningar. På så sätt ökar sannolikheten att spelledaren har en offsidefälla redo när en spelare har klarat ett slag. Spelledaren kan välja att visa alla sina tärningar eller bara en, men så fort tärningarna har visats försvinner de. Om flera tärningar visas med samma siffra som spelaren slog får spelledaren komma på en konsekvens för varje tärning!

Exempel:
Solvebring slår 3 på sin T6:a, ett lyckat resultat. Spelledaren slår en dold tärning i en mugg och ställer den åt sidan utan att titta på den. Spelledaren väljer sedan att visa den tärningen. Solvebring andas ut när muggen lyfts och visar en 5:a. Offsidefällan misslyckades. Ingen konsekvens för solvebring!

Exempel 2:
Solvebring slår 2 vid en prövning, ett lyckat resultat. Spelledaren slår en tärning och lägger undan den utan att titta på den. Solvebring slår sedan 1, ett lyckat resultat. Spelledaren får slå en ny dold tärning och lägga undan den utan att titta på den. Den tredje gången Solvebring lyckas gör han det genom att slå 3. Spelledaren slår en tärning dolt och lägger undan den utan att titta på den. Nu tycker spelledaren att det är dags att visa alla sina tre tärningar. Två av dem visar siffran 3 och spelledaren ger solvebring två konsekvenser eftersom Offsidefällan gick i lås. Spelledaren kunde ha valt att visa bara en eller två tärningar också, men solvebring har haft sån tur och lyckats så galant att spelledaren tycker att någonting måste utmana solvebring nu.

Konsekvenser innebär inte att solvebring misslyckas med sitt slag, bara att det han gör kommer få konsekvenser som sätter solvebring i trubbel.
------------

Kom igen! Jag vet att ni har massor av sådana här grejer på lager! Vill du använda en sportterm som redan använts i tråden går det också bra, men kom på ett nytt sätt att tolka den på bara!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,089
Location
Stockholm
Re: Räddade rollspel oss från sporten?

Varken så spännande eller originellt men:

Retur: Låt oss anta ett system där konflikter löses stegvis genom handlingsresolution med initiativordning och rundor där det finns ett system för "hur bra" en handling lyckas. Om en aktör ("försvarare") i en konflikt utsätts för ett angrepp, försöker försvara sig men endast uppnår den lägsta graden av "lyckat" resultat kan en annan aktör ("anfallare") som har kvar "handlignar" att utföra i rundan välja att "gå på returen". Anfallaren får då utföra ett angrepp mot försvararen direkt följande på försvararens lyckade försvar oavsett initiativordning och får en bonus på sitt angrepp (alternativt ett avdrag på försvararens försvar mot returen). Anfallaren placeras därefter sist i initativordningen inför kommande rundor OCH om hen redan låg sist får anfallaren ej agera i kommande runda.

Mest uppenbara appliceringen bör vara strid men även möjligt i andra konflikter som uppfyller kraven.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Räddade rollspel oss från sporten?

Guld! Du har ju fått in en sportterm och det märks att du har utgått från den. Mekanismen passar ju utmärkt in i ett system för att bredda det så att det även finns möjlighet att hjälpa varandra! Retur var klockrent!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Golfresolution

Golf-resolution med Handicap

Ok, stora likheter med Black Jack-resolution här, men here goes:

För att vinna en konflikt ska spelarna nå talet 100, varken mer eller mindre, på minst antal slag. Spelledaren kan bevilja Handicap för någon spelare (eller så inkorporeras detta i reglerna genom för- och nackdelar t ex). Handicap gör att spelarna får dra bort X antal slag efter att ha nått 100 och "sänkt bollen". Spelarna får givetvis använda olika klubbor efter vad de anser sig behöva. Klubborna är:

1T100
1T20
1T12
1T10
1T8
1T6
1T4
1T2

Varje spelare slår varsin tärning och lägger den den åt sidan. Hole-in-one är möjligt genom 00 som givetvis räknas som 100, men vi utgår från att ingen fick en hole-in-one. En spelare får förstås slå med någon annan tärning även första slaget, men jag tänker utgå från att spelarna vill maximera sina chanser att vinna. Beroende på hur det första slaget gick väljer spelarna vilken tärning de ska slå det andra slaget med. Detta upprepas tills alla har nått 100. Om ett slag innebär att samtliga slag sammanräknade överstiger 100 så räknar spelaren baklänges.

Exempel:

-Slag 1-
Anna: 77 (med 1T100)
Sara: 25 (med 1T100)
-Slag 2-
Anna: 11 (med 1T20) - totalt 88
Sara: 93 (med 1T100) - totalt 118
-Slag 3-
Anna: 4 (med 1T12) - totalt 92
Sara: 14 (med 1T20) - totalt 104
-Slag 4-
Anna: 6 (med 1T8) - totalt 98
Sara: 4 (med 1T4) - totalt 100
-Slag 5-
Anna: 1 (med 1T2) - totalt 99
-Slag 6-
Anna: 1 (med 1T2) - totalt 100

Den här resolutionen kan givetvis kombineras med svårighetsgrader, här kallat Par. På en lätt bana är det 8 slag för Par (och spelarna får bonus för birdie (3 under par) och allt sånt där annat). :gremsmile:
 
Top