Nekromanti Räddningsslag istället för KP.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..en annan tanke jag har (efter att ha läst True20) är att, kanske som alternativregel, ta bort KP och ersätta det med ett Saving Throw. Som på något sätt modifieras med vapnet man träffas av och vilken rustning man bär. Missar man lite så blir man utslagen ur striden, missar man mycket så dör man.

Men jag har inte riktigt fått fram en enkel och tillräckligt bra mekanik för detta... nån som har några briljanta idéer?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Missar man lite så blir man utslagen ur striden, missar man mycket så dör man.
Insta-kills är tråkiga (såvida de inte händer mooks).

Låt hellre det vara utslagen respektive kritiskt skadad med risk för bestående men, motsvarande Pendragons kryssruta "Chirurgery needed", åtminstone för rollpersoner.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja... det är jag också inne på... eller att om man får en träff och missar räddningslaget har en väääldigt liten chans att dö, annars är man bara "utslagen ur striden"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, om du frågar mig så får du gjärna behålla KP:n.
Just för att jag personligen gillar det med kp bättre än bara ett slag & sedan så är man ute...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag hade inte tänkt att man ska vara ute efter ett slag egentligen, om man inte har extrem otur... kanske tre nivåer, lätt skadad, sårad och utslagen... beroende på hur bra träffen tog och om man blivit träffad tidigare...

(där varje steg ger mer minus på handlingar, kanske)

Men än så länge bara tankar, det måste vara en enkel och tydlig mekanik som tillför något, annars får det vara...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det är grymt bra. När man tar en träff så slår man ett Närvaroslag (eller mot ett sekundärt värde framräknat av Styrka och Psyke kanske).

Om slaget misslyckas får rollpersonen en lätt skada. Lyckas slaget händer inget (eller också så får man minus på nästa slag, något ska man ha för att man blivit träffad. Men det kan också bli dåligt rent adminstrativt).

Tomas, håller du på att se över regeländringar inför ett eventuellt nytryck av Saga?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja jag har småstartat med det.. men som sagt, det kommer bli FÅ ändringar. Vill inte göra Saga mer komplicerat, då är jag fel ute.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ser man på, ett lite uppgraderat Saga.. :gremlaugh:
Låter bra att du behåller Saga så lätt som det är.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, Saga ska vara lätt, det ska inte utvecklas till nåt slags Eon...
Intet ont om EON, men får säga att Saga är jädrigt mycket enklare ja,,, =)
 
Top