Rajr0t
Veteran
Rädsla (enligt Nationalencyklopedin)
rädsla [räd`- el. rä`d-] subst. ~n
ORDLED: räd-slan
• stark negativ känsla som uppkommer av att ngn eller ngt upplevs som hotande e.d.
Känsla som uppkommer av att man känner sig hotad.
Är det så vi upplever rädsla? Är det skillnad på att bli rädd i rollspel och verkligen bli rädd på riktigt?
JA och NEJ!
Om man blir rädd i rollspel sker samma saker med kroppen och medvetandet som i "verkligheten". Man blir svettig, hjärtat börjar slå snabbare, och till slut tar rädslan över det logiska tänkandet.
Men en rädsla som uppkommer av att man i rollspel har fantiserat om något läskigt utgör ju inget direkt hot. För att man ska bli rädd utanför rollspelets värld krävs det (iaf enligt NE) att man känner sig hotad.
Rädslan är en instinkt som nästan alla människor har. Därför borde det ju vara så att det finns vissa bestämda saker som skapar rädsla?! Det som man anser som ett hot måste vara grunden till att man blir rädd, annars skulle rädslan vara meningslös.
Finns det då några förutbestämda saker som hjärnan direkt uppfattar som ett hot? För att kunna göra riktigt bra och läskiga äventyr måste man nog förstå hur hjärnan reagerar på olika skräckmoment. Vissa är jätterädda för spindlar andra har dem som husdjur. Människor fungerar olika men finns det något som alla reagarer negativt på?
Om någon är insatt i ämnet vore det kul om han/hon kunde höra av sig.
Detta är bara jag som söker svaret på hur rädsla uppkommer och inte precis någon doktorsavhandling. Synpunkter? SKRIV! /images/icons/thinks.gif
rädsla [räd`- el. rä`d-] subst. ~n
ORDLED: räd-slan
• stark negativ känsla som uppkommer av att ngn eller ngt upplevs som hotande e.d.
Känsla som uppkommer av att man känner sig hotad.
Är det så vi upplever rädsla? Är det skillnad på att bli rädd i rollspel och verkligen bli rädd på riktigt?
JA och NEJ!
Om man blir rädd i rollspel sker samma saker med kroppen och medvetandet som i "verkligheten". Man blir svettig, hjärtat börjar slå snabbare, och till slut tar rädslan över det logiska tänkandet.
Men en rädsla som uppkommer av att man i rollspel har fantiserat om något läskigt utgör ju inget direkt hot. För att man ska bli rädd utanför rollspelets värld krävs det (iaf enligt NE) att man känner sig hotad.
Rädslan är en instinkt som nästan alla människor har. Därför borde det ju vara så att det finns vissa bestämda saker som skapar rädsla?! Det som man anser som ett hot måste vara grunden till att man blir rädd, annars skulle rädslan vara meningslös.
Finns det då några förutbestämda saker som hjärnan direkt uppfattar som ett hot? För att kunna göra riktigt bra och läskiga äventyr måste man nog förstå hur hjärnan reagerar på olika skräckmoment. Vissa är jätterädda för spindlar andra har dem som husdjur. Människor fungerar olika men finns det något som alla reagarer negativt på?
Om någon är insatt i ämnet vore det kul om han/hon kunde höra av sig.
Detta är bara jag som söker svaret på hur rädsla uppkommer och inte precis någon doktorsavhandling. Synpunkter? SKRIV! /images/icons/thinks.gif