Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Jag har läst många inlägg som hyllar improviserandets ädla konst. Egentligen inget ont i det, men jag blir ofta fundersam och nu är tiden inne att fördjupa diskussionen. Jag är faktiskt ingen grisodlare längre, juh!.
[color:\\"red\\"] Först en varning dock![/color]
Tycker du att det är roligast med ROLLspel, snarare än rollSPEL ska du strunta i den här tråden. Min tanke med att plussa för rälsningen baserar sig på att jag gillar rollspel av typen: "Nu har alla en karaktär, nu ska vi se om ni klarar av att lösa mysteriet!".
När spelkvällen blir så här, har jag tråkigt:
Spelare A: -Min munk omvände en hel bygd!
Spelare B fyller i: -Haha, min lärde hela Hynsolge att prata feliciska!
Stackars SL: -Men ni skulle ju rädda prinsen från den onda draken...
OK, håll i er:
Det är as-trist med rälsade äventyr!
Jag tycker tvärtom. Japp, du läste rätt, jag-tror-på-räls!
-du kan andas nu!-
Varför? Jo, för då ligger en riktig historia bakom händelserna i äventyret. Om du inte rälsar, så finns det en uppenbar risk att allt händer bara för att sp vill det. Jag minns hur vi körde med en SL som improviserade hela tiden. Vi spelare satt ofta och klurade på hur vi skulle storma den där gruppen med mc-busar, eller hur vi bäst skulle infiltrera en bas. Många, många gånger när vi sedan antingen klarade/inte klarade utmaningarna fattade jag att SL hade "hakat" på oss spelare och ändrat förutsättningarna utefter hur vi spånade. Irriterande.
För om vi kläckte en asbra lösning på hur vi skulle storma basen, så gjorde SL det bara lite extra svårare. Men om det hade varit rälsat hade SL inte kunnat ändra hursomhelst.
Fattar ni? Jo- såklart att man kan ändra även om det är skrivet, men då har man bevis på att SL inte riktigt klarar sin roll, utan bara vill försvåra för spelargruppen...
Sedan handlar det om att en historia som inte är rälsad ofta, inte alltid, saknar en juste ram, grundstory eller liknande. Tänk er en film som liknelse. Det kanske är kul en, två eller möjligtvis tre gånger att se en deckare som blir en skräckis som sedan blir en romantisk komedi. Men inte efter ett tag...
Med räls kan man styra på ett precist sätt och avväga olika moment mot varandra. Jag blir alltid vansinnigt irriterad när man spelar och det visar sig att SL, efter intrigen, inte riktigt har klart för sig hur han/hon ska fortsätta, utan litar på att vi spelare ska vara så kreativa att han/hon får bra uppslag att gå på...
Inget är bara svart och vitt. Självklart är en del rälsade äventyr soppiga. Likaså finns det riktigt bra improvisationer. Till och med jag fattar det.
Och nu kommer min slutkläm (läs den noga om du vid det här laget har hunnit bli rejält förbannad):
Man måste sköta rälsningen så att rp inte känner sig rälsade!
Den vanligaste kommentaren är så här:
"Faaen, mina sp hajjar inte att de måste gå ner i kloakerna, så till slut får jag tvinga dem till det på nåt krystat sätt. Alltså improviserar jag hellre!".
Då undrar jag:
Varför fattar de inte att kloakerna är ett mål? Varför är det inte viktigt för rp att förstå det?
I min värld tror jag att om varje delmål hänger ihop på ett bra sätt, lär rälsningen inte kännas tung. Man kommer uppleva det som att spelargruppen sätter agendan, inte äventyret.
Hmm, måhända vilar en hetsig ton över detta inlägg. Jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna.
Låt er inte förargas över detta, utan svara sansat och förklara för mig, vad jag inte har förstått. Eller ta till er och förgyll edra spelmöten med några schyssta räls.
Allt är sagt!
/Basenanji
[color:\\"red\\"] Först en varning dock![/color]
Tycker du att det är roligast med ROLLspel, snarare än rollSPEL ska du strunta i den här tråden. Min tanke med att plussa för rälsningen baserar sig på att jag gillar rollspel av typen: "Nu har alla en karaktär, nu ska vi se om ni klarar av att lösa mysteriet!".
När spelkvällen blir så här, har jag tråkigt:
Spelare A: -Min munk omvände en hel bygd!
Spelare B fyller i: -Haha, min lärde hela Hynsolge att prata feliciska!
Stackars SL: -Men ni skulle ju rädda prinsen från den onda draken...
OK, håll i er:
Det är as-trist med rälsade äventyr!
Jag tycker tvärtom. Japp, du läste rätt, jag-tror-på-räls!
-du kan andas nu!-
Varför? Jo, för då ligger en riktig historia bakom händelserna i äventyret. Om du inte rälsar, så finns det en uppenbar risk att allt händer bara för att sp vill det. Jag minns hur vi körde med en SL som improviserade hela tiden. Vi spelare satt ofta och klurade på hur vi skulle storma den där gruppen med mc-busar, eller hur vi bäst skulle infiltrera en bas. Många, många gånger när vi sedan antingen klarade/inte klarade utmaningarna fattade jag att SL hade "hakat" på oss spelare och ändrat förutsättningarna utefter hur vi spånade. Irriterande.
För om vi kläckte en asbra lösning på hur vi skulle storma basen, så gjorde SL det bara lite extra svårare. Men om det hade varit rälsat hade SL inte kunnat ändra hursomhelst.
Fattar ni? Jo- såklart att man kan ändra även om det är skrivet, men då har man bevis på att SL inte riktigt klarar sin roll, utan bara vill försvåra för spelargruppen...
Sedan handlar det om att en historia som inte är rälsad ofta, inte alltid, saknar en juste ram, grundstory eller liknande. Tänk er en film som liknelse. Det kanske är kul en, två eller möjligtvis tre gånger att se en deckare som blir en skräckis som sedan blir en romantisk komedi. Men inte efter ett tag...
Med räls kan man styra på ett precist sätt och avväga olika moment mot varandra. Jag blir alltid vansinnigt irriterad när man spelar och det visar sig att SL, efter intrigen, inte riktigt har klart för sig hur han/hon ska fortsätta, utan litar på att vi spelare ska vara så kreativa att han/hon får bra uppslag att gå på...
Inget är bara svart och vitt. Självklart är en del rälsade äventyr soppiga. Likaså finns det riktigt bra improvisationer. Till och med jag fattar det.
Och nu kommer min slutkläm (läs den noga om du vid det här laget har hunnit bli rejält förbannad):
Man måste sköta rälsningen så att rp inte känner sig rälsade!
Den vanligaste kommentaren är så här:
"Faaen, mina sp hajjar inte att de måste gå ner i kloakerna, så till slut får jag tvinga dem till det på nåt krystat sätt. Alltså improviserar jag hellre!".
Då undrar jag:
Varför fattar de inte att kloakerna är ett mål? Varför är det inte viktigt för rp att förstå det?
I min värld tror jag att om varje delmål hänger ihop på ett bra sätt, lär rälsningen inte kännas tung. Man kommer uppleva det som att spelargruppen sätter agendan, inte äventyret.
Hmm, måhända vilar en hetsig ton över detta inlägg. Jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna.
Låt er inte förargas över detta, utan svara sansat och förklara för mig, vad jag inte har förstått. Eller ta till er och förgyll edra spelmöten med några schyssta räls.
Allt är sagt!
/Basenanji